• Jacobsson

Ovanligt Efternamn

Vilkens namn skall jag ta? Tjejen har ju ovanligt efternamn Ehrs(63 träffar på eniro, och hon är själv med sitt förnamn) och jag heter Jacobsson som är ganska vanligt.
    Flera av våra bekanta har tyckt att vi skall heta Ehrs, har ni nån tanke om detta?

• Svar på tråden Ovanligt Efternamn
  • Jacobsson

Nu har vi bestämt oss, det blir Ehrs

• Tant Doris

Vi har samma problem här hemma. Mitt efternamn är det 276 st som bär, hans 21000 ungefär.

Barnen har mitt namn som mellannamn och hans namn som efternamn (dum som jag var så var det mitt förslag, det "klingar" bättre så). Tänkte inte på eventuella namnbyten då.

Jag vill egentligen inte byta men gav ett förslag häromveckan att vi kunde kringå namnlagen och se till så att vi får bådas namn bådatvå. Då skulle hela familjen ha samma namn, och jag blir då den som byter namn på riktigt.

Den tjurskallen vill inte ens ta mitt namn som mellannamn fast han inte ens behöver använda det i vardagen!!
    Hade diverse olika argument till varför han inte ville ta det, b.la till att han tycker att min pappa, ena syster och min bror har lite problem med "nerverna" (de är mycket nervösa, blir lätt deppade, har skumma idéer om saker och ting, bryr sig jättemycket i vad folk ska tycka, grubblar på saker år ut och år in osv). Inget allvarligt men men... han vill inte förknippas med det säger han

Så den diskussionen rann ut i sanden, får väl ta upp den igen om nåt halvår eller så

• Tant Doris

Glömde svara TS: såg att ni bestämt er för tjejens namn som är ovanligare och jag ger er tummen upp! Klart man kan göra som man vill!

• 040409

Min fästman vill inte byta namn, det är viktigt för honom att föra namnet vidare. Jag vill helst att vi ska heta samma sak, så det kommer nog bli hans namn, även om mitt är ovanligare (kollade på eniro, 600 heter mitt namn, 18000 heter hans namn). Vill nog inte ha dubbelnamn heller, så jag får nog förlika mig med att byta, även om det känns lite synd att byta bort ett som är ovanligare och som jag trivs med.

• BEGirl

Bra beslut. Skulle jag absolut ocksa gjort.

• rosea

jag fick ett efternamn som jag blev nummer tre att bära. våra barn är nu nummer fyra och fem

• Anna  Sol

Jag har ett ovanligt efternamn (vi är 4 st i sverige) och min sambo har ett rätt vanligt. jag trovs med mitt och han med sitt, så jag tror att vi behåller våra egna.

• majsannio

Nu har jag inte läst hela tråden, klart ni ska ta brudens namn!
    Min makes mors släkt har ett ovanligt namn(6st i sverige) och jag ville byta, men inte han... Tråkigt! Det är alltid roligt att föra ett ovanligt namn vidare!

• jafo

Både jag och min sambo kommer att byta namn. Båda har vanliga efternamn. Han vill ta ett släktnamn ( finns 21 st i sverige med samma efternamn) och jag vill ta min mammas flicknamn (224 st). Vi tar hans släktnamn men jag kommer att ta min mammas flicknamn somm mellannamn, våra barn kommer att ha båda efternamnen.

Jag tycker att ni gör rätt som tar Ehrs som namn, det är ett snyggt namn.

• chamor

Även om mitt namn är ovanligare i världen (farfar komponerade ihop det så det är bara vår släkt) så tar vi min m2bs namn som är ett vallonnamn från hans släkt 1600-talet. Finns några fler som heter det men för oss är det viktigt att det är internationellt! Hans låter tyskt och mitt är typ jättesvenskt och ingen kan säga det rätt utomlands :P

Tycker ni ska ta Ehrs.. Fint

• Jacobsson

Tack för alla svar. verkar som om även ni tycker vi valt rätt, kul!!

Svar på tråden Ovanligt Efternamn