• Jacobsson

Ovanligt Efternamn

Vilkens namn skall jag ta? Tjejen har ju ovanligt efternamn Ehrs(63 träffar på eniro, och hon är själv med sitt förnamn) och jag heter Jacobsson som är ganska vanligt.
    Flera av våra bekanta har tyckt att vi skall heta Ehrs, har ni nån tanke om detta?

• Svar på tråden Ovanligt Efternamn
  • Tooticki
    Mikabella skrev 2008-05-29 08:41:49 följande:
    Vi har båda väldigt ovanliga namn o ingen vill byta bort sitt. Vi löser det genom att jag heter det jag heter idag o man blivande tar mitt namn som mellannamn. Fast nu på sistonde har jag börjat vela...Kanske är så att det är juag som vill ha dubbelnamnet? Åhh svårt.
    Det finns ju inget som heter dubbelnamn längre och det man ska tänka på innan man lägger till ett namn är att det "efternamn" som ligger först efter förnamnen är bara ett mellannamn och har ingen juridisk verkan. Det är bonus och handlar bara om affektionsvärde.
  • Mikabella

Jag menade mellannamn. Vet att det inte har någon direkt juridisk verkan, men det är fint tycker jag. Man kan väl tom välja att ta bort ett mellannamn precis när man vill. Min blivande har ett efternamn som bara 6 pers bär, jag ett som bärs av runt 20...Svårt att välja bort något då...båda är enligt mig väldigt vackra.

• Tooticki
    Mikabella skrev 2008-05-29 08:58:41 följande:
    Jag menade mellannamn. Vet att det inte har någon direkt juridisk verkan, men det är fint tycker jag. Man kan väl tom välja att ta bort ett mellannamn precis när man vill. Min blivande har ett efternamn som bara 6 pers bär, jag ett som bärs av runt 20...Svårt att välja bort något då...båda är enligt mig väldigt vackra.
    Ja, jag menade inte att det skulle vara dåligt på något vis men för min man så framstod det alternativet i en helt ny dager när han insåg att det inte hade någon betydelse. Tre förnamn, ett mellannamn och ett efternamn blev för mycket så han valde att byta till mitt efternamn och strunta i att behålla sitt som mellannamn.
  • Zozo

Vi är bara 5 i vârlden som har mitt efternamn - min familj och jag ville absolut inte byta bort det. Maken ville heller inte byta; han har ett inte sa hemskt vanligt, men heller inte unikt, franskt efternamn. Sa vi behöll bada vara. Vi är inte mindre gifta för det. Jag har tänkt lägga till hans som mellannamn men det har inte blivit av, sa vi far väl se.
    Mitt namn är en del av mig och det tycker jag är viktigare än att byta bara för att ha samma.

• Jacobsson

Vi tackar för era svar, och hoppas vi skall komma på vad vi skall ta :)
    Man vill ju både föra sitt släktnamn vidare lika som hennes.
    Man kanske får ta båda.

• Pyron

Mitt efternamn är det 22 som har min sambos efternamn är pettersson, jättevanligt.
    Men jag kommer att ta hans pga att jag tycker att det är så det ska vara. Men jag förstår helt och fullt de som vill göra tvärtom. tex, min syrra och hennes man.

SÅ vi har inte ens diskuterat en annan lösning.

Men jag tycker att ni ska ta det som känns rätt och riktigt för er, och strunta i hur många det är som bär namnet.

• anne på grönkulla

Det finns inga ska i lagen - hur man vill ha det avgörs bara av vad man kan enas om.

Vi har behållit varsitt namn, det går också bra.

• Anja 19 juli 2008

Det finns 130.760 personer i Sverige med mitt efternamn och bara 12 personer med min sambos efternamn så valet är inte så svårt.

Jag tycker att ni kan heta din flickväns efternamn, för jag förstår om hon inte vill byta. Är ju inget konstigt med att mannen byter t kvinnans namn. Är hur vanligt som helst idag. Är nog en härlig känsla att alla i familjen heter samma. Det längtar jag efter då sambon och alla tre barnen heter samma namn men jag har ett annat.

• Garonne

Min sambo vägrar byta. Han heter Pettersson... Jag kan tänka mig att byta, men INTE till Pettersson! Jag ville ta min mors flicknamn, det finns 7 st i hela Sverige som heter så, men på grund av envis sambo så kommer vi nu behålla våra egna namn. Känns lite tråkigt, men det verkar vara den enda vettiga lösningen. Det är inte ofta han är så envis, så jag får väl ha överseende...

• catte

Mitt tidigare efternamn har ca 25467 personer i Sverige.... och nu när jag bytt är vi de enda i Sverige med det efternamnet. Min man kommer från England och där är det desto vanligare!

Svar på tråden Ovanligt Efternamn