Nån som varit på Karpathos??
Vill ni tipsa om utflykter, restauranger, m,m?
Vill ni tipsa om utflykter, restauranger, m,m?
Vi var på Karpathos för ett par år sedan. Det är en liten mysig ö, men det fanns inte så mycket att göra där. Eller, ja...vi kanske inte tog tag i det så mycket, men kommer inte ihåg att det inte fanns så mycket reklam om utflykter mm. Vi solade och badade mest hela den veckan vi var där. Däremot finns det väldigt många mysiga restauranger i hamnen...så där strosade vi runt varje kväll...kommer inte ihåg vad favoritrestaurangen hette...men den ligger mitt bland alla andra restauranger i hamnen...och såg grekisk ut...hihi...nävars, men faktum är att det faktiskt var den enda restaurangen där omkring som hade vita och blå-rutiga dukar!
Jag kanske inte var till så mycket hjälp, men vi hade iaf en toppensemester när vi var där...och så var vi ju helt nykära oxå!
Vi var på Karpathos för några år sedan och trivdes inte så bra, tyvärr. Jag vet inte vad som var fel, faktiskt, men efter mer än 20 resor till Grekland är nog Karpathos den ö som jag trivdes sämst på. Det var kanske något med Pigadia, som inte är särskilt mysigt eftersom allting är så modernt, och så den där lååånga hotellgatan som går längst med stranden ut ur stan. Äh, jag vet inte, och jag menar inte att vara neggig och att det är en dålig ö - ni kommer säkert att trivas.
Tips:
Vi hade två fantastiska dagar: En på Apella, en av Greklands vackraste stränder, och en i Lefkos, en liten semesterort på motsatt kust mot Pigadia. Jag kan inte tipsa om någon fantastisk mat, för vi lyckades inte hitta någon, förutom på Gyrosställes "Tis Erasmias" där de har hemgjorda pommes frittes. På Akropolis har de fantastiskt goda drinkar, men killarna som äger det är ganska jobbiga.
Vi hyrde moppe och åkte runt, men avstånden är egentligen för långa och bergen för branta. Satsa på bil istället. Landskapet är väldigt specielt, vulkaniskt, kargt och fult.
Inte min sorts ö, helt enkelt!
Vi var på Karpathos för några år sedan. Vi var i behov av en semester där vi kunde ligga vid poolen och läsa böcker under dagen och avsluta med en kall öl, en stilla promenad på stranden och sedan middag och sängen. Det fick vi och det var skönt. Vi var ute en dag och bilade runt, ön är liten och det gav oss inte så mycket.
Vi har rest en del i övrigt i Grekland och lär inte åka tillbaka till Karpathos. Det funkade för att vi var utarbetade och inte ville så mycket, men vi åker hellre t ex till Kreta.
Vi var på Karpathos i början på 2000-talet. Själva staden var liten och inte särskilt "vit". Stranden i staden var inte så där välstädad heller, så vi badade i Amopi.
Det blåste rätt kraftigt på ön, så den är lämplig för surfare.
Vi var där förra åreti juni och hade det hur bra som hellst! vi bodde i Amopi som är ganska lugnt och vill man ha mer fart någon dag så kan man åka till karpathos stad på ca 20 min med buss eller taxi. Det var ett jätte mysigt ställe om man vill bara rå om varann och ha det skönt!
Vi trivdes jätte bra och hade verkligen en semester som vi behövde!!
stränderna är finare i staden/byn lefkos, vi hyde en mc och åkte dit en dag. underbart!