Inlägg från: Saltakatten |Visa alla inlägg
  • Saltakatten

Aruba - någon som vet hur det är?

Jag har varit på Aruba två gånger. Första resan var för ett par år sedan och den sista resan var nu i vår.

Aruba är en öken-ö och det finns inte mycket natur att titta på eller speciellt mycket "kultur". Ön är ganska amerikaniserad. Det var stor skillnad på de gångerna vi var där, fler snabbmatställen hade "poppat upp" och det hade kommit fler affärer och större hotell. Jag gillar i och för sig USA och jag bryr mig inte så mycket att de har amerikanska restauranger (och glass! Baskin Robbins, mums ). Väldigt många restauranger är för övrigt mycket bra. Det finns mycket att välja på. Därför hade jag inte valt ett all-inclusive paket. Det är mycket trevligare att äta på olika ställen varje kväll.

Vi åkte dit för att ha en avkopplande semester och det fick vi. Vill man hitta på en massa saker så kanske Aruba inte är det bästa alternativet. Har för mig att ön är 1x3 mil eller nått sånt så det säger kanske lite om utbudet av sevärdheter.

En mycket positiv sak med Aruba är att det är väldigt låg kriminalitet, vad jag har hört den lägsta i karibien. Man känner sig väldigt säker och kan röra sig ute på kvällarna och gå mellan restauranger och hotellet.

Stränderna är rena och välskötta och det är trevligt vatten. De är allmänna så nån dag invaderades stranden framför hotellet av kryssningspassagerare som hade ett stopp på Aruba men de stannade inte så länge. De flesta hotell har egna stolar och parasoll/palapas och de får endast användas av hotellets gäster.

En sak som jag också gillar med Aruba är att deras kranvatten är väldigt rent. Det är havsvatten som de har destillerat. Det gör att man inte behöver oroa sig för att bli magsjuk om man får isbitar i läsken eller så.

Jag rekomenderar absolut Aruba om man vill ha en lugn avslappnande semester och mest vill ligga på stranden.

Vi bodde på Radisson för övrigt och vi tycker att det är ett trevligt hotell. Dock börjar rummen kännas något slitna.

Svar på tråden Aruba - någon som vet hur det är?