Inlägg från: Anja 19 juli 2008 |Visa alla inlägg
  • Anja 19 juli 2008

Fick hem min menskopp idag...

Jag klippte i princip av pinnen helt... man får ju lätt tag i den ändå iochmed att den ska sitta ganska långt ner

Håller med om att den såg stor ut ohc jag tänkte oxå att den skulle kännas hur mkt som helst, men när man fått in rätta tekniken så gör den inte det!

Menskopp rules...

• Anja 19 juli 2008

Crello

menskopp är som en kopp som man för upp i slidan (avskyr det ordet men men...) och som samlar upp mensen, som man sedan bara tömmer ur, sköljer menskoppen o sätter in den igen. Den kan sitta i upp t tolv timmar innan den blir full (beroende på var i mensen man är och hur mkt mens man har).

En tampong kan man få sjukdomar av om den sitter för länge, den läcker, den blir fyll mcyket fortare och den sparar inte precis miljön icohmed att det är en förbrukningsvara.

Menskoppen har en livslängd på 10 år, du förstör inte/sliter inte på dina slemhinnor, du kan t.om sätta in den i förebyggande syfte när du vet att mensen är på väg, för den är gjord av kirurgiskt silikon och inte sträv bomull.

Har bara gott att säga om denna produkt.

Tror att så många inte har hört om den för att tampong och bind-industrin gärna vill tysta ner allting kring denna produkt. De skulle ju vara rätt illa ute om alla kom underfund med hur bra den är.

den har funnits i olika varianter sedan 40-talet läste jag någonstans. Så det är egentligen ingen ny produkt men den är ju förbättrad många ggr genom åren.

kolla här tex:

www.amandasintima.se

www.menskoppen.se

• Anja 19 juli 2008

DanKat

tänk på när du beställer att det finns olika storlekar. En för kvinnor som ej fött barn eller/och är under 30 och en annan storlek för kvinnor som fött barn vaginalt eller/och är över 30

SEdan finns det olika märken. Mooncup tex, den är lite hårdare i materialet har jag förstått medan Ladycup är den mjukaste. Lunette och Divacup är mellanmjuka och enligt mig har Lunette den trevligaste formen, inga kanter osv.

jag har lunette (finsk menskopp) och är supernöjd. Tror att diva och mooncup är engelska och ladycup (som är den nyaste) är tjeckisk

• Anja 19 juli 2008

Nienna har helt rätt. Den ska inte längre in (beroende på hur långt ute den satt, den ska ju heller inte sitta precis längst ute där man har själva knipmuskeln, om du fattar hur jag menar, för då KÄNNS det, utan den ska vara precis bakom den typ )

Korta piggen... jag har kortat min pigg helt och hållet...

• Anja 19 juli 2008

ja då ska den nog lite längre in...

• Anja 19 juli 2008

Mmm Lavendelblomma. Så förr i tiden är det nog inte. Tvärtom är det på intåg m rätt kraftiga steg. Är betydligt fräschare än tampong även om det kan låta läskigt.

det jag bryr mig mest om är ju hur otroligt mkt mer skonsamt det är mot vår miljö ohc att det inte sliter på slemhinnorna som tamponger gör. Man behöver ju inte bli sjuk av tamponger men man KAN ju bli det. Det räcker för mig.

Sen slipper man byta så ofta och man slipper läckage. Jag får alltid läckage av tamponger iochmed att jag har så mkt mens (kopparspiral). Blöder igenom en extraplustampgong på 45 minuter - 1 timme när jag blöder som mest. Inte alls skoj.

Men miljön och slemhinnorna är det som motiverar mig mest

Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...