Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Fick hem min menskopp idag...

dragonesse: Måste säga att jag tycker det är svårare att få koppen rätt när man inte har mens. Det tar lite tid innan man får in tekniken men det kommer. Gardera dig med lite tålamod så ska det gå bra! Jag klippte piggen ganska direkt för den nöp mig så förbaskat.

Med menskopp fungerar man precis som vanligt, mycket bättre än tampong som kan göra ont i slutet av mensen och skava. Binda för mig är inget alternativ, undviker den i största möjliga mån! Äckligt att tömma? Jag är inte kvacklig så mig stör det inte alls. Skillnaden mot tampong är att tömning tar lite längre tid, men så mycket bekvämare inuti.

• helene306

dragonesse: Jag har strl 2 och fött barn med snitt visserligen, men de går på om man börjat öppna sig eller ej i förlossningsarbetet. Tycke inet du borde ha för liten storlek. Piggen kan du klippa av helt. Jag tyckte det blev en väldig skillnad att använda koppen när jag kapade piggen helt, då med en gång kände jag den inte alls och obehagskänslan försvann. Jag har aldrig dragit i piggen för att få ut koppen, jag tar tag i botten. Ge inte upp! Den ska ju inte åka ut när du är på toa. Jag kan behöva peta tillbaka koppen några gånger men inte så det varit att den är på väg ut. Det kan vara en liten enkel justering och koppen sitter bra. Vissa gånger när jag använder koppen får jag aldrig till insättningen bra och kan hålla på i evigheter vilket är frustrerande. Andra gånger funkar det klockrent direkt. Det är så olika. Hoppas du får svar från dom!

IdaÄlskarLennart: www.m-kopp.se

• helene306

Kopparspiral kan man ha, det har jag haft och aldrig stött på problem. Snarare bättre med menskopp än tampong där trådarna kan trassla in sig. Tror snarare som Vi2alltid skriver att du fått vakum och det kändes som den satt fast. För ett finger mellan kopp och slidvägg för att lossa vakumet, eller kläm ihop koppen. Dra inte hårt, det kan göra både ont och vara frustrerande.

• helene306

Natty87: Ja, det snärtar till för mig också när jag ska ta ut koppen. Har försökt på många olika sätt att slippa detta men har inte kommit på något bra sätt än.

• helene306

När jag kände obehag var det mest pga piggen. När jag kapade den kände jag inte längre koppen. Känner du livmodertappen sitter koppen för högt upp och stöter i. Att komma iemot tappen vid insättning brukar göra rätt ont. Jag har fått koppen fel 2 gånger så tappen varit emot och det gjorde satans ont!

Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...