• Eksjöbrud08

Något blått i dukningen

Har provdukat här hemma och allt blir väldigt vitt. Festprogrammen och bordsplaceringskorten är vita band i blått(med svagt ljusblått, nästan lite åt det gröna hållet). Duken, servetterna, tallrikar är vita och kommer så förbli (är på resturang där det är standard). Kandelabrar i silver. Funderade på små blomarrangemang med vita rosor som kommer igen från min brudbukett men det blir så vitt. Någon som har tips någn blomma som är lite ljusare blått som inte är alltför dyr att få tag på i början av augusi? Eller något annnat. Har kollat på stenar men hittar inte rätt nyans och pärlor blir fördyrt (2 kronor styck för de som är rätt nyans). Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Något blått i dukningen
  • Kirsto

Det var ju en jättebra idé, Mika! Att ha trycksaker i blått gör ju faktiskt mycket för att ta bort den helvita känslan, och det borde gå att hitta ett papper i bra blåfärg.

• mika 080705

kirsto: det finna massa fina blåa nyanser på papper i A4 format bl.a på panduro. där köpte jag. och så har jag använt den allmogeblåa färgen de har att måla mina servettringar (som är gjorda av avklippta toarullar) med. jag är nöjd iaf :)

• Kärlek ger näring åt själen

Det finns ju blå horentsia som står rätt så bra när den får vatten

Vi kommer att köra blått o vitt tema.. och det återkommer egetentligen i hela dukningen.. tallrikar m m är vitt men dukar, dekoration m m är blått.. lika så servetterna

• Jempa5

Du kan använda organzapåsar att lägga favours i. De kostar 5 kr styck och finns på www.diadema.se. De tar hem på begäran, och har en massa färger att välja bland.

• Kireina

orkade inte läsa vad de andra sa.

Men ni skulle kunna ha kanderade violer. De är blåa och de kan gästerna dessutom äta upp till kaffet.. ;)

• Kireina

Alternativt några servettringar av blått snöre eller papper.

• Miss Blue

Vi har ljusblått, vitt & silver som tema. Vi kommer att ha vita dukar, ljusblå löpare (syr utav lakan från Jysk), placeringskort+festprogram är ljusblå (samma papper som inbjudningskorten), vita & ljusblå blockljus med vårt monogram, små ljuslyktor med ljusblå sand och några med silverstenar, vita låga vaser med en ros och nåt grönt.
    Kommer inte att ha blå blommor utan ev ljusrosa (som i min bukett) för att bryta av lite. Det får inte bli föör mycket blått...

• Miss Blue

Stenar och sand kostade inte mycket, köpt på Nordiska.
    Har du kollat typ på Rusta eller liknande? De brukar kunna ha mycket sånt för en billig peng.
    Lycka till!

Miss Blue var det svårt att göra monogramen själv?
    Har köpt vita blockljus på IKEA och funderar på att sätta vårt monogram där fast då i blått hihi

• Miss Blue

Själva monogrammet har en tjej här på BT fixat åt oss...
    Fitforfight har gjort en variant och GladaEmma ett annat.
    Vad det så du menade eller att fästa dem på ljusen??

Fästa dem på ljuset För jag har gjort mitt eget monogram (finns i galleriet)

• Miss Blue

Skriv ut monogrammet på silkespapper eller tunt inslagningspapper (vi använde Ikeas!=gratis!)
    Tänk på att "slå in" ett styvare papper med silkespappret annars tokfastnar det! Sen är det bara att klippa ut monogrammet så nära "texten" det går. Värm en sked över ett ljus och dutta dra över monogrammet tills det fäster på ljuset. Testa på ett gammalt ljus först så du får in snitsen. Lycka till!

Åhh det måste jag bara prova
    Tror det kan bli hur snyggt som helst Hihi Hitta super fina blåa ljus här i Malmö Så jag kommer nog köpa med mig några st så jag kan ha tillsamans med de vita blockljusen

Miss Blue skrev 2008-06-30 13:59:07 följande:

Skriv ut monogrammet på silkespapper eller tunt inslagningspapper (vi använde Ikeas!=gratis!)Tänk på att "slå in" ett styvare papper med silkespappret annars tokfastnar det! Sen är det bara att klippa ut monogrammet så nära "texten" det går. Värm en sked över ett ljus och dutta dra över monogrammet tills det fäster på ljuset. Testa på ett gammalt ljus först så du får in snitsen. Lycka till!
  • Miss Blue

Lycka till!!
    Det blir en extra detalj i dukningen, ser extra fint och proffsigt ut!
    Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-06-30 23:41:33 följande:

Åhh det måste jag bara prova Tror det kan bli hur snyggt som helst Hihi Hitta super fina blåa ljus här i Malmö Så jag kommer nog köpa med mig några st så jag kan ha tillsamans med de vita blockljusen Miss Blue skrev 2008-06-30 13:59:07 följande:

Ja precis. Jag tycker det blir mer personligt på det sättet med :) För en väääldigt billig peng Hihi

Svar på tråden Något blått i dukningen