• bride 2be

barn planer och bröllop 2009, går det?

Vi har försökt bli med barn sen i februari i år, än har vi inte lyckats och bestämde oss för ca en månad sen att gifta oss i augusti 2009 och nu velar jag fram och tillbaka på hur vi ska göra, skulle vi lyckas nu hinner vi ju bli föräldrar innan bröllopet och då går ju klänningen sy (min mamma ska sy) så att den passar efter en ev vikt uppgång. Men går det att fixa ett bröllop och ha ett barn på nån månad bara? Eller riskera att vara hög gravid vid bröllopet vet ju inte hur man kommer att må då direkt. Jag både vill och inte vill försöka innan bröllopet vi är så ugna att jag tycker vi hinner ändå (jag 23 och han 25)men min m2be håller inte med mej riktigt han vill ha barn så fort som möjligt. Jag skulle gärna få ett barn nu men som sagt bröllopet gör att jag tvekar.

Hur har ni andra tänkt kring detta. Min M2be anser inte att det gör något att va gravid o gifta sig eller ha ett litet barn men det är för vi ser på saken med olika ögon jag misstänker att han inte riktigt vet hur det kan va som gravid eller med ett litet barn (har ingen erfarenhet själv men som kvinna tror jag man har lite mer koll, men vad vet jag.......)

Råd motages tacksamt i alla fall!

• Svar på tråden barn planer och bröllop 2009, går det?
  • sokkerstruten

Jag vet inte hur det är att vara gravid, hade samma funderingar ett tag, varit sååå sugen på att skaffa barn! Men har alltid velat ha det där roliga bröllopet där man kan dricka och inte oroa sig för saker som tex amma byta blöjor. (fast man har ju mormor och morfar till det! :)

Plus att vi vill åka iväg på en ordentlig resa sen, (vi ska till afrika). Inget av det ovan kan man göra med ett litet spädbarn, så vi kom fram till att vi skulle vänta!

Jag är oxå bara 23, och antagligen kommer bebisverkstan börja efter vi gift oss i februari 2009. Inte så lång tid kvar! :)

Men klart allting går ju bara man vill! Så visst kan du vara höggravid eller ha en nyfödd. Det blir ju bara ett annat slags bröllop, men blir ju lika bra för det! Ni älskar ju varrandra och ni kommer nog vara så glada över ert lilla barn så... (fast e du höggravid så vet jag många som har varit riktigt trötta mot slutet, och haft foglossningar och annat!)

jaja det är inte lätt du att bestämma sig, min kille är äldre än din 30! Han har ju tyvärr inget att säga till om att jag vill vänta hehe! Även om han tjatar! ;)

• bride 2be

hehe ja min tjatar med så han blir blå och vi använder oss av kondom och ibland är den på och ibland av lite beroende på så ajg tar det lite som det kommer nu även om jag försöker styra så den är mer på än av

• Zsarah

vi ville ha tätt mellan våra barn men vi bestämde att vänta tills efter bröllopet. med första graviditeten mådde jag så illa, inget stannade kvar, hamnde in på sjukhus för vätskebrist, sen fick jag foglossningar och sammandragningar vilket ledde till att jag kunde inte gå en längre sträcka (max 300m) utan att man blev helt slut och det tog sjukt, hade jag nått att luta mot då jag fick kunde jag gå längre. Kunde inte stå mer än max än minut utan att jag blev helt slut i benen och ville sitta mej ner.
    Så jag rekomdenderar att INTE vara gravid på bröllopet.
    Att planera bröllop med en liten bebis går bra om man har en snäll och lugn tjej som vi har men tror det skulle vara knepigare om hon skulle ha kolik eller annars vara mer skrikig.

• eveluscious

Vi har försökt få barn sen augusti och ska gifta oss 2009. Mitt råd är att planera bröllopet som ni tänkt - blir du gravid så löser ni det då men det kan också ta tid. Jag tänker som så att blir jag gravid kommer jag antingen va gravid vid vigseln eller ha en bebis på armen, eller så har jag det inte....men jag blir iaf fru till min prins

Så haka inte upp er på barn utan planera bröllopet!

• RosaPärlan

Vi e i precis samma sits! Började oxå att försöka bli gravida från februari men har inte heller lyckats än. Eftersom jag redan köpt klänning har vi bestämt att vi väntar till efter bröllopet i aug -09. Så kan vi åka på honeymoon själva. Lämnar vår då 5½ åriga son hos mormor. Lite svårt att lämna ifrån sig en bebis på 4-5 mpnader.
    Och att vara gravid på bröllopsdagen är inget jag vill. Då ska det firas o festas!!
    Lycka till!

• bride 2be

urs så svårt det är men det lutar åt att vi väntar men inte så lätt när vi inte är helt överens men vi får ta och diskutera igenom det mera för som sagt tror inte han förstå att det inte bara är att ha en stor mage när man väntar barn och att det inte bara är att lägga över ansvaret för bäbisen på nån en hel dag.

• Zsarah

tror att de som inte har varit gravida kommer att svara att det gör inget forstätt men de som har varit så rekomenderar att vänta.
    En graviditet KAN vara väldigt påfrestande.
    Och om man man hinner föda så känner man sej inte så fräsh med läckande bröst:P

• Zsarah

och man har väldigt svårt att koncentrera sig på nått annat som nybliven mamma, som att stå där framme vid altaret (eller var man nu gifter sig) och bara koncentrera sig på varandra. På festen så är det svårt att tala och umgås då man måste ta hand om en nyfödd.

Men om längtan är för stor så kör, men om ni kan vänta så gör det:)

För risken finns att du får en madröms graviditet eller ett kolik barn och då tror jag att det är lätt hänt att man skjuter upp bröllopet.

• Bella 81

Gift er tidigare om ni kan Ni har ju trots allt bestämt er! Annars skuller jag välja att planera så flexibelt som möjligt, så att ni kan ändra datum om du skulle bli gravid och förlossningen beräknas till en tidpunkt för nära vigseln. Det går trots allt att planera bröllop på 6 månader och då vet du ju hur gravid du max kan vara. Jag har inga barn själv, men det är mycket att bli förälder, så jag tror man har mer energi kvar till bröllopet om man tar det först och barnen sen.

• sokkerstruten

Allt detta är anledningen till att vi väntar med bebisverstaden till efter bröllopet! :)

• Nirre

Jag fick barn i januari och gifter mig nu i juli. Hade tur för vi hade bestämt oss för att gifta oss, men jag var så sugen på barn också så jag ville hinna få det innan och att det hann bli några månader innan bröllopet. En gång räckte, sen var vår lilla kille skapad, och det känns perfekt att han är 6 mån och vi ändå kan festa loss lite även om det kanske inte blir världens party... bröllopsresa har vi dock valt att vänta med för ekonomin som småbarnsförälder är ju inte den bästa! Du hinner, men känn efter vad du verkligen vill för sen måste man komma ihåg att det är stressigt att ha småbarn och planera bröllop samtidigt... Lycka till med vad du än väljer!

• Zsarah

vi valde ett vinter bröllop istället för ett sommarbröllop av just den anledningen, ville ha tätt men ville inte vara gravid på bröllopet eller ha en nyfödd.

Prata med den blivande maken och förklara för honom att det kan vara väldigt påfrestande. Min svägerska har haft drömgraviditeter så hon skulle säkert kunna gifta sig då hon var högravid men alla har ju inte den turen.

• Oneesan

Om du skulle få en graviditet som liknade min så skulle du inte orka med ett bröllop under eller alldeles efter graviditeten. Jag mådde dåligt och kräktes flera gånger om dagen samt foglossning så jag kunde inte gå, och det skulle inte vara roligt att sitta hela bröllopet. Dessutom sväller man ju riktigt ordentligt precis i slutskedet så man känner sig ju inte vacker
    Sen fick jag ett kolikbarn så jag hade inte orkat med ett bröllop precis efter födseln. Men det är ju olika för alla men det är ett litet lotteri med barn.

• bride 2be

tack alla för era råd, vi har beslutat oss för att vänta nu och ta det som det kommer. Vi använder kondom och ärligt blir det ju lite slarv ibland med den så finns ju klart en risk men får ta och se till så sambon har den på nu fram till dagen B men det är ju 14 månader dit den 1 aug 2009 är det dags =)

• Juni2009

Jag är med barn o bebisen kommer att vara ca 4 mån då vi gifter oss.

Jag är inte oroligt över hur jag ska orka m.m. det ordnar sig alltid!

Vill ni ha barn före bröllop så hoppa på varandraså ofta ni orkar o ha kul!

• bride 2be

vi har pratat lite idag och OM det skulle bli så då kan vi ju alltid slå ihop dop och bröllopet med. Sen har vi ju många som kan hjälpa till och se efter barnet med för det bästa tro jag i så fall är om barnet redan finns så man slipper stå som hög gravid brud.... Urs jag vet inte jag velar hemskt men det blir lite som det blir tror jag, i går hade vi sex över ÄL (tänkte på det först efteråt) så risken finns ju är jag med barn löser vi det annars får vi se hur det blir.....

Blir nog bra, bara inte riktigt som vi/jag tänkt oss. Sambon vill ju så gärna ha barn och ser inte hindren som jag men han har aldrig heller fantiserat kring sin bröllopsdag som jag har. Tror man har olika perspektiv då men jag lär mej ju av hans sätt o se på det med...

Svar på tråden barn planer och bröllop 2009, går det?