• Tooticki

Ni som har eller skall gifta sig!

Varken jag eller min man hade funderat på äktenskap tidigare men sen när han ville att vi skulle förlova oss så bestämde vi att vi ville göra det ordentligt, så bröllop inom 1,5 år skulle det bli. Nu har vi varit gifta i snart 2 månader. Vi har ganska samma tankar kring familjebildning, drömmar i livet, prioriteringar etc vilket gör att det mesta flyter ganska lätt för oss. Inte alla har det så lätt och då får man diskutera och kompromissa. Kanske tycker din kille att ni är för unga än så länge? Eller att er relation inte är tillräckligt stabl?

• Tooticki
    eapea skrev 2008-06-12 10:25:33 följande:
    Sara 10 - Jag förstår PRECIS hur du känner. Är i likande sits själv. Har varit tillsammans med min sambo i snart 6 år. Jag känner verkligen att det är dags att ta några steg framåt, förlovning och bröllop. Vi har pratat om det i något år och han är väl inte lika engagerad som jag, men jag har fått en känsla av att han ändå varit med på noterna. Jag hade tänkt att vi skulle gifta oss om två år när vi pluggat klart. Han tyckte det var ok och vi har tom preliminärbokat kyrka. Jag lägger band på mig för att inte redan planera klart hela bröllopet. Har längtat så. Har bara gått runt och väntat på ett frieri. Jag har börjat spara, men då han inte verkar vilja spara några pengar frågade jag här om dagen hur vi då skulle ha råd. Då sa han helt plötsligt att han tycker det är för tidigt om två år och att han inte tycker det är så viktigt med bröllop. Snacka om bakslag för mig. Jag blev jätteledsen. Då sa han att han ville gifta sig, men kanske om 4 år. Jag som knappt orkat vänta två. Jag undrade varför vi då bokat kyrka. Han menade att det var i fall att han skulle vilja. Han kan inte leka med mina känslor på det här viset. Måste ju bestämma sig för vad han vill. Han säger att han vet att han vill leva resten av livet med mig och kan inte motivera varför han inte vill gifta sig snarrt. Vad är det han vill vänta på? Och varför har han inte sagt något. Bara låtit mig köra på och planera..
    Kanske är han rädd för att det måste bli en stor tillställning? Ofta är det så att bröllop förknippas med stor dyr fest, vals, bröllopstårta, frack etc och alla känner sig inte bekväma i det.

Om han vet att han vill dela sitt liv med dig så är ni ju i alla fall ense på en punkt Kanske kan ni ta förlovning nu, för att det är viktigt för dig, och vänta med giftermål, för att det är viktigt för honom?
  • Tooticki
    eapea skrev 2008-06-12 10:44:21 följande:
    Tooticki - Ja, visst tycker han att det är dyrt. Men jag har både sagt att vi kan ha ett mindre, billigare bröllop och erbjudigt mig att jag som vill kan lägga mer pengar på det (betala klänning själv osv.) Men grejen är att det inte verkar vara nån viktig grej för honom. Nu vill han helt plötsligt inte förlova sig heller för han fattar inte vad det ska vara bra för. Han säger att han inte trivs med ring på fingret. Jag förselog att han kunde ha ett armband istället, men det ville han inte heller. Jag fattar inte vad det är med honom. Helt plötsligt verkar han vara helt emot allt som har med förlovning/bröllop att göra. Han säger att han vill "göra" saker först. Skaffa jobb och så. Men varför måste han göra det? Det förstår jag om man göra innan man skaffar barn, men man blir ju ingen annan person för att man gifter sig..
    Du kanske ska lägga detta på hyllan för ett tag, 6 månader eller något, så kan ni prata om det längre fram. Ibland kan det bli så att ämnet blir infekterat och reaktionen på den andres åsikt blir att man tycker tvärtom. Maybe he will come around

Sen vill jag påminna alla om att äktenskapet inte är det viktigaste, det viktigaste är kärleken och föhållandet, livet tillsammans!
  • Tooticki
    zsandora skrev 2008-06-12 11:22:01 följande:
    Tror ni inte att det e varje tjejs dröm att få uppleva ett bröllop, medans killarna e lite osäkra, vill dom detta livet ut.. mm. dom tänker ju inte som vi
    Jag vet helt säkert att det INTE är alla tjejers dröm att gifta sig, jag har nämligen aldrig haft den själv. Även när vi väl planerade bröllopet höll jag huvudet ganska kallt.

Sen tror jag inte heller att man kan säga att "män tänker si, kvinnor tänker så", det räcker att man läser denna tråd för att inse det. Alla har vi tänkt och känt olika inför bröllop, och våra respektive likaså.
  • Tooticki

zsandora skrev 2008-06-12 11:22:01 följande:

Tror ni inte att det e varje tjejs dröm att få uppleva ett bröllop, medans killarna e lite osäkra, vill dom detta livet ut.. mm. dom tänker ju inte som vi
    Jag vet helt säkert att det INTE är alla tjejers dröm att gifta sig, jag har nämligen aldrig haft den själv. Även när vi väl planerade bröllopet höll jag huvudet ganska kallt.

Sen tror jag inte heller att man kan säga att "män tänker si, kvinnor tänker så", det räcker att man läser denna tråd för att inse det. Alla har vi tänkt och känt olika inför bröllop, och våra respektive likaså.
Svar på tråden Ni som har eller skall gifta sig!