eapea skrev 2008-06-12 10:25:33 följande:
Sara 10 - Jag förstår PRECIS hur du känner. Är i likande sits själv. Har varit tillsammans med min sambo i snart 6 år. Jag känner verkligen att det är dags att ta några steg framåt, förlovning och bröllop. Vi har pratat om det i något år och han är väl inte lika engagerad som jag, men jag har fått en känsla av att han ändå varit med på noterna. Jag hade tänkt att vi skulle gifta oss om två år när vi pluggat klart. Han tyckte det var ok och vi har tom preliminärbokat kyrka. Jag lägger band på mig för att inte redan planera klart hela bröllopet. Har längtat så. Har bara gått runt och väntat på ett frieri. Jag har börjat spara, men då han inte verkar vilja spara några pengar frågade jag här om dagen hur vi då skulle ha råd. Då sa han helt plötsligt att han tycker det är för tidigt om två år och att han inte tycker det är så viktigt med bröllop. Snacka om bakslag för mig. Jag blev jätteledsen. Då sa han att han ville gifta sig, men kanske om 4 år. Jag som knappt orkat vänta två. Jag undrade varför vi då bokat kyrka. Han menade att det var i fall att han skulle vilja. Han kan inte leka med mina känslor på det här viset. Måste ju bestämma sig för vad han vill. Han säger att han vet att han vill leva resten av livet med mig och kan inte motivera varför han inte vill gifta sig snarrt. Vad är det han vill vänta på? Och varför har han inte sagt något. Bara låtit mig köra på och planera..
Kanske är han rädd för att det måste bli en stor tillställning? Ofta är det så att bröllop förknippas med stor dyr fest, vals, bröllopstårta, frack etc och alla känner sig inte bekväma i det.
Om han vet att han vill dela sitt liv med dig så är ni ju i alla fall ense på en punkt
![](https://www.brollopstorget.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Kanske kan ni ta förlovning nu, för att det är viktigt för dig, och vänta med giftermål, för att det är viktigt för honom?