Inlägg från: LyckligBrud2010 |Visa alla inlägg
  • LyckligBrud2010

Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster

Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.

Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster
  • LyckligBrud2010
    Balinda skrev 2008-06-13 14:18:49 följande:
    vi var 92 personer och vårt gick på ca 30000:- så det bör du klara av.Vi lagade mat självaåkte till Tyksland för alkoholköpte min klänning på REAMannen kostym var inte så dyrVi önskade oss bidrag till resanSkippade att hyra band hade egen musikLeta leta leta.. det finns bra billigare alternativ till allt.Vårt tårta kostade 20:- per bit.. en del tar 40-50 kronor på bit.Då vi inte är intresserade av smycken köpte vi fina silveringar i stället för guld..Ja det går men lite planering och vilja :)
    vad ska ni bjuda på 3-rätters eller buffe? och isf vilket mat då?
  • LyckligBrud2010

Fru Mårtensson skrev 2008-06-16 20:08:48 följande:

Hej hej!!Låter som vi sitter i samma budgetsits. Problemet vi har är egentligen att jag verkligen vill bjuda alla 60 personerna, medan min sambo vill att det bara ska vara vi och sen dra iväg på en lyxig spahelg.... Svårt!!I alla fall, om vi nu skulle köra på med alla gäster, så är det i alla fall ett litet bekymmer...1. VAR!!? Vi är inte med i kyrkan och var hittar man ett ställe i Göteborgsområdet där man kan ha vigseln (rådhuset lockar ej) där släkt och vänner kan vara med och även ha festen i närheten?Vi har inget "eget" ställe så egentligen spelar det ingen roll bara det är fint, fin natur osv..Kan man ändå gifta sig i kyrkan men byta ut allt religiöst mot fina ord?2. Mat.. Vad ska man ha för mat?Och har någon ngt tips på bra ställen där man kan beställa bra men billig mat? Eller är det lättare att köpa och fixa all mat själv? Ringarna har vi i alla fall hittat på www.jempguld.seKöpte även våra förlovningsringar där. Trevligt folk och bra priser!Help me now!! ;)
    Mm skitvårt det där. Men tror man kan gifta sig borgligt utomhus också, beroende på vart man bor kanske. Hur det funkar i kyrkan när ingen i brudparet betalar kyrkavgift vet jag inte hur det funkar som, men om en är med brukar det gå bra. Kanske ska ringa och fråga? Annars kanske ni kan göra en fuling och få med i kyrkan, gifta er och sen gå ur :P

Matfrågan är skitsvår, det är den som kostar mest iaf i vårt budget. Svårt att hitta bra mat som inte kostar skjortan och som ändå inte ser billigt ut. Såg att ICA har catering, kanske finns i er hemstad också. Hyggliga priser iaf.

Har ett skitbratips på billiga ringar.. www.vigselbutiken.se har superbra priser. vi köpte våra förlovningsringar där och kommer köpa vigselringarna där också när det är dags för oss. Han som har det är jätteduktig och supertrevlig och tar sig tid, inte alla som är så ska jag säga. Snygg och bra hemsida för den delen också, lätt att hitta matchande modeller m.m.

Lycka till
  • LyckligBrud2010

fler tips? alla små ideér är värdefulla :D

• LyckligBrud2010

Diana och Matihas skrev 2008-07-02 22:12:22 följande:

Hej Lyckligbrud2010Undrar varför du har bråttom att gifta dig så fort? Är det för kärleken du gifter dig eller vill du bara bli gift? Tänkte ditt nickname är lyckligbrud2010, ska du gifta dig 2010? Då har ni två år på er att spara ihop pengar. Själv är jag gift och jag rekommenderar till alla att ha MINST ett år på er att planera ert bröllop. Detta för att jag och min man satte ett datum alldelens för tidigt det slutade med att vi var överstressad. Det är en viktig dag i ens liv och därför är det viktigt att man får som man vill och planera noga utan att stressa. Min svägerska gifte sig i april och dem hade planerat sitt bröllop i ett år och sparat ihop pengar. Och oj, vilket bröllop dom hade!Vårt budget landade på 75 000:- och då hade vi sparat och kämpat ihop vårt bröllop i två år, det är kärlek! Och värt varenda slant!
    Fort och fort, är ju en tolkningsfråga. Men eftersom vi inte kan spara speciellt mycket de närmsta åren pga att vi nyss köpt hus, och jag är föräldraledig så har man inte så mycket pengar att röra sig på. Kommer ta hur många år som helst att skramla ihop 20-30 000kr iaf. Sen är en viktig del i det hela också att vi inte tycker det är värt att lägga hur mycket som helst bara för en dag. Därför söker vi budgettips så vi kan få det så fint som möjligt för den summan vi tycker dagen är värd. Nervärdera oss inte nu bara för att inte vi vill lägga 75 000kr, alla är olika och vi vill inte lägga så mycket helt enkelt
  • LyckligBrud2010
    LyckligBrud2010 skrev 2008-07-03 09:00:16 följande:
    Diana och Matihas skrev 2008-07-02 22:12:22 följande:Fort och fort, är ju en tolkningsfråga. Men eftersom vi inte kan spara speciellt mycket de närmsta åren pga att vi nyss köpt hus, och jag är föräldraledig så har man inte så mycket pengar att röra sig på. Kommer ta hur många år som helst att skramla ihop 20-30 000kr iaf. Sen är en viktig del i det hela också att vi inte tycker det är värt att lägga hur mycket som helst bara för en dag. Därför söker vi budgettips så vi kan få det så fint som möjligt för den summan vi tycker dagen är värd. Nervärdera oss inte nu bara för att inte vi vill lägga 75 000kr, alla är olika och vi vill inte lägga så mycket helt enkelt
    Ska tillägga att vi gifter oss för kärleken, den är stark här, så säg inget annat!

Vi vet vad vi gör, vi hastar inte men samtidigt vill vi inte vänta i 10 år. Försöker därför planera så mycket som det går nu så man får en humm på vad våra drömmars bröllop kan komma kosta beroende på alla tips vi får in.
  • LyckligBrud2010

Diana och Matihas skrev 2008-07-03 12:58:36 följande:

Det var inte meningen att vara oförskämd emot dig. Jag ville bara dela med mig mina egna erfarenheter angående mina väninnors "misstag".När hade ni tänkt gifta er? För jag har några bra tips, som vi använda på vårt bröllop, fast det beror på när erat bröllop ska vara?
    Nä förstår det nu, men kändes som påhopp först. Tanken var god :).
    Vi har inte satt datum än men de sitter mest i pengarna. Vi vill ha ett sommarbröllop så tidigast nästa sommar, då denna sommar snart är över. Men kommer vi på billiga tips som gör att vi kan få ner kostnaderna så kan de ju bli tidigare än 2010 som jag antar det kommer bli om det går bra med sparandet. Huset kostar mycket just nu, äldre kåk som har flera måsten nu i sommar och i vinter:/ + lån så kul värre:/

Men känns bara hopplöst just nu, de som kostar mest är maten och vet inte hur man ska få ner den kostnaden men även ha lite stil på det hela + gärna nån/några som serverar för annars blir det sån spring till buffebordet och känns verkligen budget med det tycker jag.

Men ALLA tips emottages mycket tacksamt, många bäckar små som man brukar säga. Allt kostar ju och bara små bordsdekorationer kostar ju.
Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster