• LyckligBrud2010

Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster

Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.

Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster
  • Fröken förväntan

- Välj buffé istället för trerätters, då sparar man massor! Jag älskar plockmat! Blir dessutom mer socialt.
    - Ha festen i en bygdegård eller ett församlingshem... har ofta billiga hyror.
    - Köp begagnad brudklänning, det finns mängder. Börja leta i tid så lovar jag att du hittar din drömklänning för halva priset.
    - Köp en ringsom du kan fylla på med fler stenar senare (om du nu vill det).
    - Köp dricka i Tyskland om ni har nära dit, eller ha en betalbar (oftast ingen som protesterar)
    - Dekorera med saker ur naturen, vilda blommor, stenar, mossa, snäckor.
    - Välj tårta eller dessert, de flesta orkar ändå inte äta både och.
    - Fråga runt vänner om de har saker du kan låna till din utstyrsel, t.ex.skor, väska, smycken.

...det var vad jag kom på nu

Jag försöker också spara

• 26maj2007

Mat:köp en begagnad klänning eller om du vågar så köp klänning från kina.

Ring:hittar man ring från tex Schalins så är de mycket billigare att beställa dem via nätet. bara att åka ut och prova fram ring och sen beställa hemma via nätet.

Mat: gör man mat själv blir det mycket billigare. så kvittar det om man har tre rätters eller buffé.

Dryck: Akohol haltiga drycker är billigare att köpa i tyskland om man har möjlighet att ta sig dit. Ta betalbar.

Bukett: Vill man ha en enkel bukett kan man binda en handbunden rund bukett själv. finns en del sidor med tip och bilder på hur man gör sin egen bukett.

Be sina släkt och vänner om hjälp med mat, blommor, frisyr, smink och fotografering.

Önska sig presentkort när man fyller år på saker som behövs till bröllopet.

Man kan önska sig bidrag istället för andra presenter vid bröllopet.

• 26maj2007

tre rätters kan bli billigare än buffé beroende på vad man väljer för mat.

• 26maj2007

ska så klart stå klänning och inte mat

• Balinda

vi var 92 personer och vårt gick på ca 30000:- så det bör du klara av.

Vi lagade mat själva
    åkte till Tyksland för alkohol
    köpte min klänning på REA
    Mannen kostym var inte så dyr
    Vi önskade oss bidrag till resan
    Skippade att hyra band hade egen musik

Leta leta leta.. det finns bra billigare alternativ till allt.
    Vårt tårta kostade 20:- per bit.. en del tar 40-50 kronor på bit.
    Då vi inte är intresserade av smycken köpte vi fina silveringar i stället för guld..

Ja det går men lite planering och vilja :)

• 26maj2007

Har man stor trädgård kan man ha festen hemma och låna ihop party tält.

gjorde våra kompisar blev jätte mysigt.

• 26maj2007

När du beställer tårta säg då inte bröllopstorta.

om du inte ska ha slöja eller tiara i håret kan man göra en festfrisyr hos frisör inte lika dyrt som brudfrisyr.

som balinda skrev

ordna egen musik.

gör egna enkla inbjudningar, festhäfte om ni vill ha det.

• 26maj2007

om du vill ha vita skor finns där nog en del i affärerna nu om de inte hunnit ta slut nu vid studenten.

• LloveC

"Mat:köp en begagnad klänning eller om du vågar så köp klänning från kina."
    hihi jag såg framför mig scenen från sällskapsresan där dom äter äkta spansk mat som kallas "gamla kläder"

• lilja x2

Vårt bröllop kommer också sluta vid ca 30.000kr. vi känner att vi inte har råd att lägga mer och vill heller inte att det skall se billigt ut.
    Vi skall ha festen på en kompis brygga, rymmer ca 60 personer och vi kommer att bli runt 50st. Sedan skall vi ha grillbuffé och "vanliga" tårtor. Så har vi alkohol från tyskland.
    Vänners vänner hjälper oss med grillning och dylikt, så får de mat och dryck som hjälp för besväret =)

Klänningen hade jag en sådan tur att jag hittade en som var på rea i en brudbutik. Tiaran är lånad av en kollega. Skorna är från dinsko. Ringen går att beställa på näten för en blillig slant.

Bilen vi skall åka med är en väns vän som har. Samma med trubadur.

Fotograf är min svägerskas pappas vän.

Jag får mitt drömbröllop fast för lite pengar =)

Rotar man runt lite i sin bekanskapskrets finns det oftast någon som kan hjälpa en med nåt.

Lycka till =)

Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster