• LyckligBrud2010

Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster

Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.

Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster
  • 20080802

Verkar som att det mesta jag tänkte säga redan är sagt!

repeterar dock: Be om hjälp!!

Be några släktingar/vänner baka varsin tårta så får ni en härlig tårtbuffé istället för beställd bröllopstårta för flera tusen kronor.
    Be några musikintresserade kompisar spela in bra CD-skivor till dansen
    Be någon fotografera. Vi kommer ha en fotograf för parbilderna men ska delegera till vänner att fota under mingel/fest så att vi vet att vi får bilder på allt det vi vill ha bilder på.
    Be några kompisar som ni gillar, men som hamnar "på fel sida strecket" på gästlistan, att servera så kan de vara med på partyt efteråt.
    Man måste inte ha så avancerad mat bara för att det är bröllop.

• brud0806

Du har fått många bra tips så det är inte alls omöjligt som du ser =) Vi hade en budget på 30.000:- Men vi valde att ta ut en kuvertavgift (presenter känns onödigt då vi bott ihop i flera år och har det mesta, behövs inga fler vaser som skräpar i hyllan) vilket gjorde att vi kan använda hela budgeten till kläder, festen och allt annat runt i kring. Beställde oxå ring från nätet, och hittade faktiskt efter en del sökande min drömring! Det är väl det man kan lägga mest på egentligen för ringen har du ju kvar hela livet, festen är ju "bara" en dag!

• 20080802

Fast det kan man resonera så olika om!! Jag tänker snarare att det som kommer alla 90 gäster till godo är värt att lägga mer på än det som "bara" är för mig och min blivande!!

brud0806 skrev 2008-06-13 15:35:01 följande:
    ... Beställde oxå ring från nätet, och hittade faktiskt efter en del sökande min drömring! Det är väl det man kan lägga mest på egentligen för ringen har du ju kvar hela livet, festen är ju "bara" en dag!
  • ugla

Flikar in en fråga var på nätet hittar ni fina ringar till bra priser.

• gustafmatilda
    ugla skrev 2008-06-13 15:46:30 följande:
    Flikar in en fråga var på nätet hittar ni fina ringar till bra priser.
    Jag köpte min på Jemp guld. Prisvärd och snabb leverans. Jättetrevliga att prata med dessutom!
  • LyckligBrud2010
    Balinda skrev 2008-06-13 14:18:49 följande:
    vi var 92 personer och vårt gick på ca 30000:- så det bör du klara av.Vi lagade mat självaåkte till Tyksland för alkoholköpte min klänning på REAMannen kostym var inte så dyrVi önskade oss bidrag till resanSkippade att hyra band hade egen musikLeta leta leta.. det finns bra billigare alternativ till allt.Vårt tårta kostade 20:- per bit.. en del tar 40-50 kronor på bit.Då vi inte är intresserade av smycken köpte vi fina silveringar i stället för guld..Ja det går men lite planering och vilja :)
    vad ska ni bjuda på 3-rätters eller buffe? och isf vilket mat då?
  • Balinda
    LyckligBrud2010 skrev 2008-06-13 23:51:00 följande:
    vad ska ni bjuda på 3-rätters eller buffe? och isf vilket mat då?
    vi gifte oss förra året 30 juni. vi bjöd på Buffé
    den bestod av
    kycligfile
    laxfilé
    krämig pot sallad
    klar pot.sallad
    kall skaldjurspaj
    lax och wasabi rullar
    rödbetor med fetaost creme
    älgpate med cumberlandsås
    bönsallad med parmesan
    tzasikt
    2 creme friche såser
    grönsallad
    fårost
    hembakat bröd
    ost och kex

vi handlade mat för ca 6000:- till 92 personer. det hade kunnat blivit billiagre då 1/3 blev över :)
  • yasna1

hej kycklig brud2010:
    Vi har planerat nu i över 1år, var varit runt hela västra götaland efter lokal, jönköpings län oxå för den delen .
    Allt ifrån herrgård till slott till stuga till lokal vid havet och vid en sjö jadu....you name it! vi har varit där.
    ett tag gav jag upp hoppet och sa till min blivande att
    : jag skiter i detta nu!
    inget kändes bra och inget dög för han känndes de som....
    ..men till slut hittade vi ett jättebra hotell med
    3-rätters
    vinpaket
    personal
    bordsdukning
    kaffebuffe
    allt för ca24700:- och då e vi 7 barn och 41 vuxna!!!!
    de bästa av allt är att hotellet ligger i en liten by där vi träffades för alldra första gången! så vi ska gifta oss där med!

med detta menar jag att leta leta och leta, de kommer att bli jobbigt, som du säger så vill man ju inte att de ska se ut som ett secone hand bröllop.
    Jag lovar att ni kommer att komma ner i pris bara bara ni letar.

• yasna1

ps: bröllopstårtan går på 27:- biten
    och då blir den exakt så som vi vill ha den....

Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster