• LyckligBrud2010

Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster

Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.

Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster
  • LyckligBrud2010
    LyckligBrud2010 skrev 2008-07-03 09:00:16 följande:
    Diana och Matihas skrev 2008-07-02 22:12:22 följande:Fort och fort, är ju en tolkningsfråga. Men eftersom vi inte kan spara speciellt mycket de närmsta åren pga att vi nyss köpt hus, och jag är föräldraledig så har man inte så mycket pengar att röra sig på. Kommer ta hur många år som helst att skramla ihop 20-30 000kr iaf. Sen är en viktig del i det hela också att vi inte tycker det är värt att lägga hur mycket som helst bara för en dag. Därför söker vi budgettips så vi kan få det så fint som möjligt för den summan vi tycker dagen är värd. Nervärdera oss inte nu bara för att inte vi vill lägga 75 000kr, alla är olika och vi vill inte lägga så mycket helt enkelt
    Ska tillägga att vi gifter oss för kärleken, den är stark här, så säg inget annat!

Vi vet vad vi gör, vi hastar inte men samtidigt vill vi inte vänta i 10 år. Försöker därför planera så mycket som det går nu så man får en humm på vad våra drömmars bröllop kan komma kosta beroende på alla tips vi får in.
  • EvelinaK

LyckligBryd2010, ser det som en utmaning, att hitta "billiga" saker.. är du någonstans så ser du något som du vet att du kommer använda, så köp det då, så du dela upp kostnaden. Så att inte allt ska betalas precis samma månad!!
    Man kan ju beställa endel från catring så kan man ju göra endel själv!
    Sen kan du kontakta någon skola, och fråga efter elver som vill servera mot en liten kostnad...

Lycka till!

• Diana och Matihas
    LyckligBrud2010 skrev 2008-07-03 09:06:52 följande:
    Ska tillägga att vi gifter oss för kärleken, den är stark här, så säg inget annat! Vi vet vad vi gör, vi hastar inte men samtidigt vill vi inte vänta i 10 år. Försöker därför planera så mycket som det går nu så man får en humm på vad våra drömmars bröllop kan komma kosta beroende på alla tips vi får in.
    Det var inte meningen att vara oförskämd emot dig. Jag ville bara dela med mig mina egna erfarenheter angående mina väninnors "misstag".
    När hade ni tänkt gifta er? För jag har några bra tips, som vi använda på vårt bröllop, fast det beror på när erat bröllop ska vara?
  • LyckligBrud2010

Diana och Matihas skrev 2008-07-03 12:58:36 följande:

Det var inte meningen att vara oförskämd emot dig. Jag ville bara dela med mig mina egna erfarenheter angående mina väninnors "misstag".När hade ni tänkt gifta er? För jag har några bra tips, som vi använda på vårt bröllop, fast det beror på när erat bröllop ska vara?
    Nä förstår det nu, men kändes som påhopp först. Tanken var god :).
    Vi har inte satt datum än men de sitter mest i pengarna. Vi vill ha ett sommarbröllop så tidigast nästa sommar, då denna sommar snart är över. Men kommer vi på billiga tips som gör att vi kan få ner kostnaderna så kan de ju bli tidigare än 2010 som jag antar det kommer bli om det går bra med sparandet. Huset kostar mycket just nu, äldre kåk som har flera måsten nu i sommar och i vinter:/ + lån så kul värre:/

Men känns bara hopplöst just nu, de som kostar mest är maten och vet inte hur man ska få ner den kostnaden men även ha lite stil på det hela + gärna nån/några som serverar för annars blir det sån spring till buffebordet och känns verkligen budget med det tycker jag.

Men ALLA tips emottages mycket tacksamt, många bäckar små som man brukar säga. Allt kostar ju och bara små bordsdekorationer kostar ju.
  • påskharen

Vi försöker också spara och ska därför göra all mat själva eftersom det är den största utgiften. Det blir buffe och jag passar på att handla så fort något är på extrapris. 3 av mina arbetskamrater kommer att hjälpa till att servera, en annan som är duktig fotograf kommer vara med mig från morgon till kväll och ta kort. Kanske har ni också snälla arbetskamrater?

• lillegumma

Hejsan!

Ni kan ju spara lite här och där men om de fortfarande känns som att bröllopet blir för dyrt kan ni meddela gästerna att istället för presenter gärna tar emot ett litet bidrag iform av pengar för att tex bekosta ringarna...?! Samtidigt slipper man onödiga prylar som man kanske inte skulle behöva heller...
    //Pia

• Tooticki

Det finns cateringbuffé för mellan 100-200 kr/person.
    Köp dricka i Tyskland/Polen
    Köp inte brudklänning utan en vacker sommarklänning
    Mannen kan ha en kostym han redan äger
    Anlita en kompis eller student att fota
    Ha festen ute, i ett församligshem, bygdegård, i någons trädgård, hemma eller liknande
    Ta hjälp av vänner och familj

• rosedust

klänning: tradera
    skor: tradera
    Smycken: tradera
    Blommor: binda själv eller be en kompis om hjälp
    Hår: be en kompis
    Mat & tårta: be en kompis om hjälp
    Smyckning av lokal´& dukning: be om hjälp

Jag har själv hjälpt en hel del kompisar med både mat, smyckning, hår m.m
    När jag gifte mig så dukade jag lokalen själv och gjorde iordning, satte upp mitt hår själv hjälpte bestmannen och tärnan.
    Det var riktigt roligt.

• micof

Har läst lite i tråden, läste inte klart eftersom endel var med intresserade av att ifråga sätta din förmåga att avgöra hur när och med vem och varför du ska gifta dig !?

Finns det en regel här på BT som säger att alla ska följa samma linje ??

Själv vill jag planera i MINST ett år. Men det är JAG. Alla andra är inte som JAG !! Jag ÄLSKAR att planera !!

Men mina tips till dig är....

Trycksaker fixar du själv. Du känner säkert NÅGON med skrivare, om du inte har det själv. Kolla runt lite i galleriet så växer egna budget ideer fram. Man kan få det SÅ snyggt till lågt pris.
    Färgat papper, om någon färg passar, finns på IKEA på barn avd.

Dekoration hittar du ÖVERALLT !!
    Stranden, där finns sand, snäckor, driv ved osv osv.
    IKEA är ju en guldgruva !! Billiga värmeljus hållare, dekorsand i botten fyll på med vatten å en ros flytandes ?? Små glas "pluttar" från IKEA på bordet. Blockljus på fat med dekorsand. Ståltråd med pärlor, lindat runt ljuset.

Enkelt å bra är ju oxå att bestämma sig för en eller någon färg. Köp billiga saker på ÖB, Netto, Rusta, Jysk osv, när dom har rea. Allt behöver inte så lika ut. Bara färgtemat stämmer.

MIN fantasi är oädlig iaf *s*

Tänk på vilka människor som finns runt dig. Vänner till vänner ?? Även om det inte blir gratis så kanske billigare ??

Maten SKA inte behöva kosta så mycket. Dra ihop ett gäng tjejer och ha "matlagning inför bröllopet" kvällar !! Frys in....
    Potatis sallad från Willys, lite purjo, vitlök och peppar så smakar den underbart ! MYCKET extra gör det lyxigt. Små tillbehör. Oliver, minimajs, feta ost tex.... Fixa till så maten står i olika nivåer (stabila lådor i olika storlek, duk över), ser MER ut ;)

Någon i yngre tonåren som behöver en liten slant extra, som kan hjälpa till med servering, disk osv ?? Syskons vänner, kusiners vänner osv.

Näbb kläder ?? Kappahl !! Gå in å kolla, det är så fina kläder till billig peng.

Brudklänning. Begagnat !! Blocket, Tradera, här på BT.

Tärnklänning, låt henne betala men tipsa om euginashop, gryma glänningar, billigt !!

Tränar något av barnen ?? Hyr klubbstugan om den är stor nog. Någon ni känner som har stor trädgård ? ER egen kanske ??

Transport. Någon känner alltid någon som kan fixa billigt eller gratis. ALLA som har coola bilar vill SKRYTA med dom ;)

Ett redan långt inlägg skulle bli vansinningt långt om jag tipsade om alla mina ideer och spartips. Bäst å sluta här;)

Vet inte om det hjälpte.... har svårt att få ut mina tankar i bokstäver.... iaf så andra förstår hur BRA tankarna är *s*

• HelenaOlivia

MICOF: Du verkar vara helt underbar! Vilken fantasi och vilka tokbra tips du har!!
    Jag inser verkligen att om man bara är villig att ta hjälp av folk och handla på rea och samla på sig bra saker och ha syskon el vänners syskon el likn att servera så kan det bli hur fint som helst men ändå billigt.
    Tack!!

• kolmasken

Vi har skrivit i inbjudan att vi inte önskar oss några saker, men hellre bidrag till fest och bröllopsresa. Vi har redan två lägenheter fulla med grejer så vi behöver verkligen inga fler vaser. Vi vill inte heller att de som reser långt och bor på hotel ska tvingas att betala en kuvertavgift eftersom det ändå blir så dyrt för dem. Däremot vet jag att speciellt släkten kommer att bidra med lite slantar i bröllopspresent.

• Lillinor

Då vi inte har råd heller så väljer vi att ta en borglig vigsel för de närmsta och sen äta en fin middag på nån fin restaurnag och dom som vill får följa med och fira oss.

Jag ska ju så klart ha en fin klänning och vara snygg ihåret och allt detta men Vi vill inte köra på med allt om vi inte råd med ett ordentligt bröllop eller kan bjuda alla vi vill.
    Ringen är det som kostar för den vill man ju tycka om eftersom jag ska ha den hela livet..

• ekarny

Har inte läst alla sidor, men ni verkar få bra med tips och jag ska gå igenom sidorna sen.
    Som en del nämt kan man ta en "kuvert" avgift om man käner att det inte går ihop. Det innbär att varje gäst betalar tex 100:- för att komma på bröllopet.

När det gäller smycken, dekoration, program, inbjudningar och sånt så är det ju otroligt populärt att göra sina egna smycken, kanske finns det någon som kan med din hjälp designa smycken precis som du vill ha dom. Kan även göra grejer till dukningen? Inbjudan och program osv, där kommer scraping in. Det är ju också popis. Hitta någon som kan scrappa bestäm hur korten och program osv ska se ut, bjud hem vänninor och familjemedlemmar på scraping party så får du hjälp med att göra korten och ni får en kul kväll.

Vet inte hur gamla dina barn är, men om de inte äter barnmat på burk kanske du har någon i din bekantskap ska har så små. Ta burkarna och köp ståltråd och glasfärg "frost" så har du hur söta lyktor som helst att hänga upp eller ha på bordet.

Kolla om det finns någon som kan sy så kanske klänninger blir billigare att göra än att köpa. Där finns ju mkt beg men så är man med all rätt like kräsen också för det är ju en speciell dag och så har det mkt med stl att göra. Kanske finns inte så mkt klänningar i den stl man vill ha.

• T3ZZ

Micof:
    Älskar också att planera så dina tips e guldvärda. Själv tittar ja mkt på amerikanska sidor för att få så mkt inspiration som möjligt, finns inte så många svenska sidor tyvärr.

Lillinor:
    Man behöver inte ha råd med att gifta sig i kyrkan. e man medlem i svenska kyrkan å inte ska gifta sig på annan ort så kostar d inget.

Vi har rensat i brygghuset här hemma å hitta två koppar grytor som ja tänke fylla med vatten å ha flytljus å rosor i. Grytorna e stora 50 cm i diameter. Leta i gömmorna å se va du hittar e mitt tips!

• ThePlupps

Mina budgettips (ska själva hålla ner kostnaden)

Gifta sig borgligt, på så vis kan man spara in på transport både för sig själva och för gästerna.

Använda naturen som hjälp vid dekoration. Dvs göra bordsplacering på stenar, dekorera med blad, blommor, mossa el dylikt.

Spela in blandade cd´s och spela, brukar funka lika bra som ett band.

Skippa bröllopsnatten på hotell.

Göra maten själv och ta hjälp av familj och vänner.

Köpa billiga lakan på IKEA och ha som bordsdukar samt billig tapet till löpare.

Göra en enkel brudbukett själv.

• Kireina

Har läst en del av inläggen men inte alla. Jag gifte mig i maj och bröllopet slutade på typ 45 000, med mat o tårta för 75 personer. Samt bröllopsresan. Mina tips är:

Blommor: Handelsträdgård. Betalade 350 kr typ för brudbukett, corsage till min man och hans marsalk samt en enkel ros till tärnan.

Ring: Något gammalt guld du kan byta in? Min ring kostade 1700 typ, för en ring med en styck diamant. Tack vare att jag hade en annan diamantring som jag bytte in och fick ner priset i guldet.

Solister i kyrkan: Vänner o släktingar

Mat: Fixa maten själv. Vi hade buffé och det var jättemysigt för man kunde mingla lite i middagen med folk som inte satt brevid. Vi hade bett några vänner hålla koll så att mat o alkohol fanns framme hela tiden. De tog inget betalt utan tyckte det var roligt att vara där som gåva till oss.

Alkohol: Börja köpa sånt som kan stå. En flaska whiskey nu som avec. Vin Bag-in-box vet inte hur länge sånt klarar sig men det kan man ju kolla upp. köper man en flaska då och då så blir det inte så mkt på en gång. Bästa budgettipset som jag kan känna så här i efterhand är väl att inte ha nån alkohol. JAg hade lätt klarat mig utan.

Bröllopsnatt: Be en kompis fixa lite mysigt hemma åt er. Eller gör det som en present åt varandra.

Skor: Köpte mina för 49 kr på coop. Om ni kikar i mitt galleri, tycker ni att det syns? Precis. Man ska inte underskatta maxi o coop o andra ställen som inte är superduperkvalitetkläder.

Ett tips som mamma hade var att låta alla gäster ta med sig sin egen picknickkorg och ha picknick tillsammans i gröngräset. kanske gifta sig utomhus med och bara njuta av livet. Allt handlar ju om vad man vill.

i allmänhet köpte vi en hel del på både ikea och gekås.

• didis

För ett par år sedan fixade vi 40-års fest för maken (jaja blivande). Kostnad ca 30.000 för 80 pers.

Den enda maten som var caterad (?) var varm potatisgratäng till huvudrätten allt annat gjorde vi själva med lite hjälp av släkten. Vin etc köpte vi i Tyskland (och det kostade 10.000!).

Vi planerar bröllop nästa vår och räknar med fler personer och lite större kostnad för vi orkar nog inte laga mat till alla igen!

Tyvärr är det svårt att hitta bra lokaler där man kan ta med egen dricka - det är ju det dem tjänar grova pengar på!

• kickass

Jag och min sambo har bestämt oss att gifta oss och vårt bröllop kommer i dagsläget gå på 27 000 då med femtio gäster. Vi har genom våra familjer och vänner fått ner prislappen rejält, dessa saker har jag fixat gratis, lokal (dock inte min dröm lokal men med lite blommor och utsmyckning ska den bli fin), frisyr, brudbukett och bordsdekorationer, serveringspersonal, transporter och endel av maten. Maten hjälps våra familjer åt att fixa dagen innan, det blir då kallskuret vilket gör det enklare och mycket billigare än catering

Kontakter är bra fråga någon du tycker är duktigt på något, med en begränsad budget blir det kanske inte dröm bröllopet men det kommer ändå alltid vara en av de vackraste dagarna i ditt liv!

Lycka till!

• linahann

Jag fick min klänning av min far, hittade en på halva priset, nu i all sommarrea- som var helt underbar.
    Min sambo fick sin kostym av sin far.
    Middagen skall vi ha på en jättefin golfklubb vid havet.
    Har bollat offerter i en evighet och fick till slut ner priset rejält.
    Vi betalar 290 :- per kuvert. Då ingår förrätt, fisk och skaldjurs buffé, efterrätt. Vi bjuder på bordsvatten och kaffe. Alkohol och läsk kan man köpa själv på festen om man önskar det.
    Bröllopstårta köper vi själva (utan att nämna att det är till bröllop- då skjuter det iväg direkt)Räknar runt 1500:- max.
    Lokal och städning samt servering ingår i kuvert priset. Vi hamnar runt 19000.
    Sen handlar jag skor och dekorationer lite då och då- för att sprida ut kostnaden. Ska duka enkelt med murgröna och rosa rosenblad. Kandelabrar ingår i dukningen restaurangen gör till oss.

Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster