• LyckligBrud2010

Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster

Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.

Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster
  • Rockbrud

vart ska du gifta dig?
    vi är från stockholm å vill inte heller lägga ner för mycke pengar på ett bröllop.

vi har 85pers å det går på max 50 000kr.
    klänning: outlet 5000kr
    Ringar: ofta kan man ha gammal guld man inte använder då är det mycke billigare. så ring runt till många guldsmeder.
    lokal: bygdegård
    catring: 160kr per pers, italiensk delikates buffe
    sambons kostym: ebay 1700kr inkl. frackt på 4dar vid dörren
    dekorationer: egna billigare ideer

ja kan hålla på i oändlighet

tips på smink: make up stores 500kr presentkort, då får du en festsmink +produkter för 500kr

hoppas nått hjälpte B-)

• FruHamberg

Hinner nån av er fylla år innan bröllopet? Isf kan ni ju önska er nånting till bröllopet.

• yasna1

kinna kyrka
    klänning 12000 med underkol, 3m slöja, tiara och upplägg + sy in hos skräddare( en maggie klänning)

ringar 10000 specialgjorda på smycka i borås med 2 diamanter och min sambos namn på den mellan diamanterna

bröllopsnatten vet ej min blivande ska fixa en överaskning till mig!!
    och maten....ja de vet ni ju redan ;)

• Balinda
    yasna1 skrev 2008-06-14 23:46:12 följande:
    kinna kyrkaklänning 12000 med underkol, 3m slöja, tiara och upplägg + sy in hos skräddare( en maggie klänning)ringar 10000 specialgjorda på smycka i borås med 2 diamanter och min sambos namn på den mellan diamanternabröllopsnatten vet ej min blivande ska fixa en överaskning till mig!!och maten....ja de vet ni ju redan ;)
    hoppas ni får underbart.. !!! men det e ju inget bröllop i den prisklassen TS frågar efter, ni är upp i mer än det dubbla ;)
  • yasna1

TACK balinda :)
    nja maten e ju helt ok pris,( med tanke på att vi e så många och det blir 3.rätters)
    kläderna och allt annat runt omkring kan man ju dra ner på ganska mycket( pappa betalar min klänning som en bröllopspressent) och mamma betalar slöjan och tiaran

• Fru Mårtensson

Hej hej!!

Låter som vi sitter i samma budgetsits.
    Problemet vi har är egentligen att jag verkligen vill bjuda alla 60 personerna, medan min sambo vill att det bara ska vara vi och sen dra iväg på en lyxig spahelg.... Svårt!!
    I alla fall, om vi nu skulle köra på med alla gäster, så är det i alla fall ett litet bekymmer...

1. VAR!!?
    Vi är inte med i kyrkan och var hittar man ett ställe i Göteborgsområdet där man kan ha vigseln (rådhuset lockar ej) där släkt och vänner kan vara med och även ha festen i närheten?
    Vi har inget "eget" ställe så egentligen spelar det ingen roll bara det är fint, fin natur osv..
    Kan man ändå gifta sig i kyrkan men byta ut allt religiöst mot fina ord?

2. Mat.. Vad ska man ha för mat?
    Och har någon ngt tips på bra ställen där man kan beställa bra men billig mat? Eller är det lättare att köpa och fixa all mat själv?

Ringarna har vi i alla fall hittat på www.jempguld.se
    Köpte även våra förlovningsringar där. Trevligt folk och bra priser!

Help me now!! ;)

• LyckligBrud2010

Fru Mårtensson skrev 2008-06-16 20:08:48 följande:

Hej hej!!Låter som vi sitter i samma budgetsits. Problemet vi har är egentligen att jag verkligen vill bjuda alla 60 personerna, medan min sambo vill att det bara ska vara vi och sen dra iväg på en lyxig spahelg.... Svårt!!I alla fall, om vi nu skulle köra på med alla gäster, så är det i alla fall ett litet bekymmer...1. VAR!!? Vi är inte med i kyrkan och var hittar man ett ställe i Göteborgsområdet där man kan ha vigseln (rådhuset lockar ej) där släkt och vänner kan vara med och även ha festen i närheten?Vi har inget "eget" ställe så egentligen spelar det ingen roll bara det är fint, fin natur osv..Kan man ändå gifta sig i kyrkan men byta ut allt religiöst mot fina ord?2. Mat.. Vad ska man ha för mat?Och har någon ngt tips på bra ställen där man kan beställa bra men billig mat? Eller är det lättare att köpa och fixa all mat själv? Ringarna har vi i alla fall hittat på www.jempguld.seKöpte även våra förlovningsringar där. Trevligt folk och bra priser!Help me now!! ;)
    Mm skitvårt det där. Men tror man kan gifta sig borgligt utomhus också, beroende på vart man bor kanske. Hur det funkar i kyrkan när ingen i brudparet betalar kyrkavgift vet jag inte hur det funkar som, men om en är med brukar det gå bra. Kanske ska ringa och fråga? Annars kanske ni kan göra en fuling och få med i kyrkan, gifta er och sen gå ur :P

Matfrågan är skitsvår, det är den som kostar mest iaf i vårt budget. Svårt att hitta bra mat som inte kostar skjortan och som ändå inte ser billigt ut. Såg att ICA har catering, kanske finns i er hemstad också. Hyggliga priser iaf.

Har ett skitbratips på billiga ringar.. www.vigselbutiken.se har superbra priser. vi köpte våra förlovningsringar där och kommer köpa vigselringarna där också när det är dags för oss. Han som har det är jätteduktig och supertrevlig och tar sig tid, inte alla som är så ska jag säga. Snygg och bra hemsida för den delen också, lätt att hitta matchande modeller m.m.

Lycka till
  • Catalina

vi kommer att hamna runt 32000:- när allt är betalt...hade en budget på 20000:- men med variation åt vart håll...vi hade planerat för ett annat bröllop från början med bara den närmaste familjen på annan ort....men men.. nu blev det som det blev....18 personer blev snabbt 70 pers...vigsel i vår hemstad med allt som hör till...brudklänningen gick på 10000 bara den.....mitt tips är att kolla på tradera efter en brudklänning...jag köpte mina barns näbbkläder från en jättebra säljare som gjorde allt för att jag skulle bli nöjd...ringar finns för en spottstyver(man behöver inte ha ringar i vitt guld)...mannens klädsel....en kostym från H&M....600:- fick min sambo betala när vi skulle iväg på ett bröllop för en månad sen....näbbkläder kan du köpa billigt på rean nu....festlokal...bygdegårdar eller hemma..billigt.....mat..laga själv...buffé:potatissallad, sallad, kassler eller skinka,dricka från Lidl,starkare drycker från tyskland.....smink o hår:be en driftig kompis...tårtan:be din mamma el. svärmor att baka tårta....(jag bad min far för han är expert men det slutade med att han betalar tårtan bara vi beställde)......dekorationer:secondhand...inte så illa som det låter...hittar massor med fina grejer o auktion......listan kan göras hur lång som helst....jag önskar dig lycka till med planeringen

• mumrik

Fru Mårtensson skrev 2008-06-16 20:08:48 följande:

Hej hej!!Låter som vi sitter i samma budgetsits. Problemet vi har är egentligen att jag verkligen vill bjuda alla 60 personerna, medan min sambo vill att det bara ska vara vi och sen dra iväg på en lyxig spahelg.... Svårt!!I alla fall, om vi nu skulle köra på med alla gäster, så är det i alla fall ett litet bekymmer...1. VAR!!?

Vi är inte med i kyrkan och var hittar man ett ställe i Göteborgsområdet där man kan ha vigseln (rådhuset lockar ej) där släkt och vänner kan vara med och även ha festen i närheten?Vi har inget "eget" ställe så egentligen spelar det ingen roll bara det är fint, fin natur osv..Kan man ändå gifta sig i kyrkan men byta ut allt religiöst mot fina ord?2.

Mat.. Vad ska man ha för mat?Och har någon ngt tips på bra ställen där man kan beställa bra men billig mat? Eller är det lättare att köpa och fixa all mat själv? Ringarna har vi i alla fall hittat på www.jempguld.seKöpte även våra förlovningsringar där. Trevligt folk och bra priser!Help me now!! ;)
    Hej!
    Jag tror att ni kommer ångra er om ni inte har någon fest, och det rör upp många känslor kring detta och folk vill verkligen fira en om man gifter sig. Min syster gjorde en feminutare i rådhuset och det var stor sorg hos min familj (vi är nu 15 st med syskon och barn) för att vi inte fick vara med.

Mat kan man antingen ha knytis (jo det går) eller hitta en cateringfirma. Men då får ni troligtvis ordna med dukning och allt själva.

i kyrkan kan man inte gifta sig utan att ha med Gud enkelt uttryckt. Då är rådhuset ett bättre ställe.
    Men man kan få med sig en rådman ut till vad ställe man känner för. Om ni vill gifta er i slottskogen så går det säkert alldeles utmärkt. Eller varför inte på liseberg?
    Ett annat sätt för er att slippa så mycket ekonomi är att önska er bröllopsfesten i present av inbjudna. Dvs en kuvertavgift och ingen present men närvaro. Det finns mycket man kan göra om man är kreativ och har tid.

Lycka till!
  • Gurrabus

Vi kör också på ett budgetbröllop och önskar oss mat istället för presenter... I inbjudan skrev vi typ "därefter är ni välkomna till ... på fest där det serveras en buffé som vi alla gemensamt bidrar till". Och så fick värdparen förklara att det är knytis som gäller och vara tydliga med att vi inte önskar oss några presenter. Vid anmälan fick alla uppge mailadress och så ska vi nu maila ut till var och en vad denna ska bidra med. Vi har suttit ner med våra värdpar och diskuterat fram en rimlig plan beroende på hur nära personen står, vilken ekonomi personen har och långt de har att åka samt hur mycket mat som behövs. I mailet står ungefär: Vi är glada att ni kommer bla bla. Vi ber er att tillaga potatissallad på 3 kilo potatis och så bifogar vi ett exempel på recept.

Alla gäster tycker det är en rolig idé och vi har inte fått några klagomål! Vi har ju varit sambo i 3,5 så vi behöver inga fler grejer och vi tyckte det kändes sniket att be om pengar/kuvertavgift fast det är naturligtvis individuellt! Tänk på att ett budgetbröllop inte behöver kännas billigt, man kan åstadkomma mycket med små medel om man har tid och fantasi. Lycka till!

Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster