• 26juli2008

Mellannamn och efternamn med barn

Kort fråga bara. Jag satt och pratade med min svägerska ikväll, dom har en son som har hennes efternamn som mellannamn och sonen har därmed samma efternamn som sin far. Dom gifte sig för inte så länge sen och då bytte hon också efternamn men behöll sitt gamla efternamn som mellannamn. Dom väntar nu också barn och då sa jag att då får ju inte det nya barnet ha hennes gamla efternamn som mellannamn då hon ej längre har det som efternamn. Som jag har fattat det så kan man bara ha ett mellannamn som den ene föräldrern har som efternamn. Men hon sa att det inte var några problem eftersom både hon och sonen hette så och då kunde det nya barnet också heta så. Men som jag har fattat det så får syskon automatiskt ha samma EFTERNAMN om dom har samma föräldrar (vilket är fallet här), men fortfarande så är mellannamnet något som man väljer till och därmed blir det inte automatiskt så.. eller? och för att kunna välja till ett mellannamn måste den ene föräldern ha det som efternamn, eller? Är det något som begriper mitt svammel?

• Svar på tråden Mellannamn och efternamn med barn
  • ia7

Du har helt rätt, kollade upp det härom dagen

• 26juli2008

Det var väl det jag trodde.. Min svägerska tror hela tiden att hon är mycket bättre än mig och säger alltid att jag har fel, rättar mig osv.. jag orkar aldrig diskutera med henne för oavsett om hon har rätt eller fel, så ger hon sig aldrig! Så jag gjorde ju som vanligt att la ner diskussionen, men kände att detta måste jag kolla upp för om hon har fel så blir det ju lite utav en kalldusch för henna för hon vill ju att barnen ska heta likadant! så det ska bli lite kul när bebisen är född och det kommer inte att bli som hon tror.. haha

• 5april08

Du är inte så hemlig som du tror här ute!

• Zozo

fast.. finns det inte en liten hake där? Mellannamn kan savitt jag förstar besta i ett andra "efternamn" eller ytterligare förnamn? Kan man da inte registrera mellan-efternamnet som typ ett mellan-förnamn?? Inget jag eg vet ngt om men jag har lâst nat liknande i en annan trad.

• anne på grönkulla

Men man kan inte registrera ett alltför "efternamnsliknande" namn som förnamn - OM det inte är ett sk patronymikon (dvs Andersson om din pappa heter Anders i förnamn) ELLER om inte det gått i släkten i flera generationer (jag vet t ex flera s k "finare" familjer där t ex alla söner heter Eriksson fast inte i efternamn. Då registreras Eriksson som förnamn - men detta är undantagsfall.).

Men visst, det kan finnas nån undantagsregel som gör att de kan göra som de vill. Men enligt huvudregeln är det inte.

Svar på tråden Mellannamn och efternamn med barn