• Lokalo

Snål sambo!

Ah, mitt favoritämne! Tipsar gärna om boken "Familjens projektledare säger upp sig" som kom i våras. Köp den, läs den, få partnern att läsa den, prata om den.

Det är inte konstigt att någon blir en Bridezilla när hon får för mycket att göra. Det konstiga är att göra ett TV-program om det och kalla det underhållning.

Jag tyckte också vi fastnade i fällan med att "det alltid är jag som initierar allt". Min man sa att han inte är bra på att planera etc. och jag har järnkoll på stort och smått. Ganska klassiskt. Det enda verkar vara en överenskommen arbetsfördelning och att sen hålla den, både i vardag och i bröllopsplanering. Jag kan ärligt säga att jag vet knappt hur vår tvättmaskin funkar, eftersom det inte är jag som tvättar. Eller hur många par jeans sonen har efter som det inte är jag som har hand om hans kläder...

Jag har berättat i nån annan tråd om min vånda inför att bli en Bridezilla (vill ha ett fint bröllop men inte drunkna i servettvikning). När vi skulle göra servetterna till sonens dop för några år sedan, kom jag på att vi skulle vika små skjortor av en fantastiskt fin medaljongmönstrad servett. Jag orkade tre typ. Varje servett tog åtta minuter att vika och fuskade man det minsta, vilket jag gjorde, blev den sned.Det slutade med att jag grät och svor och sen fick min man vika klart de övriga 33....

Vad jag vill säga med det är att försök att prata om varandras styrkor och svagheter, vad är du bra på etc.

Jag är bra på att initiera men inte alltid tålmodig nog att fullfölja. Min man är inte lika initiativrik men orkar däremot göra klart. En fara kan dock vara att man inte erkänner initiering och planering (inhandling) som en viktig del, utan bara ser på det färdiga resultatet.

T.ex. jag var grinig när vi renoverade lägenheten. Båda målade vi väggar och tak men eftersom det var min man som la golvet, (medan jag tog hand om bebbe och alles annat) så såg folk bara att det var han som renoverade. Döööh, han har ju hammaren i näven,liksom....

Tydliga överenskommelser
    Fördela så ni gör det som ni är bra på
    Gör inte den andres jobb

Förresten, vet ni vad min man jobbar med?
    På visitkortet står det Planerare. I am amazed.....

Svar på tråden Snål sambo!