Inlägg från: hbgbrud |Visa alla inlägg
  • hbgbrud

Upp och ned, hit och dit

Hej!

Vill passa på att tacka för de Sydafrikatips jag fick för några månader sen. Vi har bokat hela resan nu, ser grymt framemot den!

Tror det var nån som frågade då också var i Schweiz jag bor, Zürich är det!

(har varit för lat för att logga in den senaste tiden)

Vill också resa mer! semesterdagar per år: 20.....

• hbgbrud

och just som Tooticki säger, man tar gärna emot besök

• hbgbrud

Lapinette- en schweizare skulle bli galen om du kallar österrike för "i närheten av Zürich" de har ju lite andra uppfattningar om avstånd

vi åker i mitten av oktober, börjar med fyra dagars safari i sabi sands, sabi.krugerpark.co.za/list/location/Sabi_Sands_Game_Reserve.html
    flyger därefter till port elizabeth och bilar längs garden route med stopp i st francis, Knysna, Swellendam, Franschoek och avslutar i Kapstaden. totalt ca 2,5 vecka.

egentligen hade vi gärna tagit safarin sist men det funkade inte med flyget. och det är kanske bra att kunna vila upp sig ordentligt efter de tidiga morgnarna

• hbgbrud

jo det är ju så, egentligen. de har bara inte fattat det

har inte köpt nån vinbok än, men tipset är noterat.
    sen har jag läst att det finns så kallade township tours i kapstaden. nån som har varit på något liknande? det känns som att det vore nyttigt att se den sidan av landet också, men samtidigt vill jag inte åka om kring som på zoo om ni förstår vad jag menar. det känns lite respektlöst.

om jag minns rätt skulle ni, lapinette, till portugal i sommar. jag var i lissabon för ett par år sen med en väninna, tyckte väldigt mycket om staden. det enda jag ångrar var att vi inte var på nån riktig Fado restaurang. Vi bodde på ett helt ok mindre hotell, men jag har fått intrycket av att ni gärna åker lite lyxigare, så det är nog inget för er Princesa hette det iaf.

• hbgbrud

goddag i tråden!

ååå piggelin, flickorna lundgren! världen bästa vaniljhjärtan och fläderblomssaft. när jag var lite hade jag en kompis som hade sommarstuga på Skäret, med gångavstånd till cafét. gissa var vi spenderade våra veckopengar...

ang rusthållaregården så testade vi dem när vi letade restauranger till bröllopsfesten. blev tyvärr inte särskilt imponerade. framförallt min blivade (schweizare) blev bestört över att lammet serverades genomstekt. visst gör man det i allmänhet i sverige? jag tyckte väl maten var ok. sen föll det också på att lokalen kändes lite så där. personligen föredrar jag isf. Hotell Strand www.strand-arild.se/index_1.htm De har uterestaurang på sommaren.

I Swellendam bor vi här: www.schooneoordt.co.za/home.php
    jag tycker överhuvudtaget det verkar finnas otroligt många lyxigare ställen... Utanför Franschoek hade vi ett väldigt lyxigt ställe på förslag, men eftersom två nätter kostade lika mycket som våra fyra i kapstaden (och inte ens de är särskilt billiga) så bytte vi ner oss. Visst, man åker bara på bröllopsresa en gång (är det tänkt iaf..) men nä, där gick gränsen.

ang. townshiptours så har det ju som du säger varit en del oroligheter. vad jag förstått har det dock varit mest i Johannesburg, men det har väl förmodligen gjort läget ganska spänt över lag kan jag tänka mig. vi får se hur vi gör. men det var kul att höra att du fick en bra upplevelse. det är precis de sakerna du beskriver som jag vill åt.

jag försöker vara lite spontan, men det är ju som piggelin säger, risken är ju att alla andra är upptagna. jag har dock ett par vänninor som det alltid är omöjligt att hitta lediga tider med. sen upptäckte vi att det var mycket enklare att ringa spontant. eller nja, halvspontant så där ett par dagar innan
    dessutom är det lite svårt att vara spontat med en sambo som jobbar mycket helg och måste ansöka om lediga helger långt i förväg..

kängu- garanterad sol har jag inget recept på. men en sista minuten till Lanzarote kanske? kan varmt rekommenderas

• hbgbrud

här har ni en som inte varit norr om Åre och varken på Öland eller Gotland :-P

kängu-det har du rätt i, tänkte jag inte på.

• hbgbrud

suger i mig alla tips om sydafrika!

Viktualia, Sardinien är otroligt vackert! Jag kan verkligen att rekommendera att åka dit. Vi var där för ett par år sen, i Baia Sardinia i norr. Orten själv var inte mycket att hurra för, men vi hade bil och gjorde dagsutflykter, bla till ön Maddalena i norr. Väldigt vackert! Vi hann tyvärr inte med södra delen, men det ska också vara fint. Tänk bara på att italienarna har sin semestersäsong i augusti och sardinien är väldigt populärt. Ska se om jag hittar hotellet hemma. Vi lyckades dock få nåt specialpris, så jag vet inte om de är värda normalpriserna.
    Den här sidan är bäst på tyska men det finns även info på svenska sardinien.com/index.htm

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit