Inlägg från: Mrs B |Visa alla inlägg
  • Mrs  B

Upp och ned, hit och dit

Hej!

Har precis varit på Österlen men barnen och mina föräldrar och måste verkligen få göra lite reklam för dem regionen.

Landskapet är så otroligt fint, där finns mycket att se, god mat, trevliga bya och roliga saker att hitta på.

Är man barnsligt förtjust i tåg eller har barn som gillar att åka tåg kan man åka tåg med ett ånglok och gamla vagnar mellan Brösarp och St Olof.

• Mrs  B

Kan verkligen rekomendera Åhus..... nästan mina regioner.

• Mrs  B

Muggles
    Jag är nog härdad när det gäller Åhus. Vi åker ju alltid dit när vi ska bada i havet och förr så fanns den bästa glassen där. Nu bor ett nära kompispar till oss där så vi håller till en hel del där.

• Mrs  B

Resedilemma

På måndag är det sagt att vi ska åka på en veckas semester i Sverige med barnen. Det blir Kolmården, Göteborg, västkusten och avslutning på östkusten. De två senare ska vi hälsa på kompisar.

I morse ringde maken och undrade om vi inte skulle ta och åka till Maloorca istället en vecka för han hade hittat en inklusiv restresa för oss fyra. Det negativa enligt mig är att det fortfarande blir MYCKET pengar för vi är fyra som ska åka och sen är jag tveksamt om det är så bra att åka med en bebis på 6 mån. Där kommer ju att vara VARMT.

Maken är nu helt plötsligt sugen för han menar att den andra resan vi ska göra blir ju inte att vi kopplar av så mycket eftersom vi har rätt många mil att köra.

Jag tycker att det blir för dyrt framför allt eftersom vi sedan ska åka till Kanarieöarna i nov för samma pris.

Vad ska man göra?????

• Mrs  B

Restresan för oss fyra inklusive mat skulle gå på 25 000 kr och det kommer vi inte upp i i Sverige eftersom vi bara betalar för tre övernattningar. Resten av nätterna bor vi hos kompisar.
    Plus mat och nöjen blir det ändå inte den summan.

Jag vill absolut åka men tänker ändå på pengarna (är ju även mammaledig så rik är man då inte) och på om Malte klarar nästan 40 grader när han inte klarar 25 här hemma.

• Mrs  B

Tack för alla tips och råd angående resa med barn!!!

Vi har iaf bestämt oss för att åka i Sverige och skippa Mallis denna gång. Tycker det blir alldeles för mycket pengar.

Maxs första sommar var vi i Stenungssund och där runt omkring och det gick bra att köra bil med honom. Stannade en del på vägen.

Vi kommer att köra upp till Norrköping på måndag men ska inte gå på Kolmården förrän på tisdag så vi kommer att köra i lugn takt. Ska även försöka komma ihåg fotboll och andra leksaker till Max. (Tack för tipset Rosen! )

Värsta sträckan är mellan Norrköping och Göteborg men med lite godis kanske det går bra????

Har även skaffat dvd-skärm + spelare till Max så han kan titta på film när vi åker.

Sen har vi som sagt Kanarieöarna att se fram emot i nov och då tror jag inte att det ska vara någon fara med värmen iaf för Malte. Brukar ju vara mellan 20-25 grader då.

Ha det så gött på alla resor som vankas!!!!!

• Mrs  B

Orginalrosen
    Jag tänkte ju att godiset skulle vara till mig och maken.
    Godis får annars Max bara när det är lördag och om han har ätit upp sin middag.
    Max älskar annars frukt och grönt så det är inga problem att få i honom när vi åker och smörgåsar med Kaffe brukar också finnas med.
    Däremor vill vi gärna äta glass när vi stannar.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter det kan man behöva.
    Max blir 4 år till jul och vi har ju än så länge bra varit vana vid att han sover och sitter någonlunda still i bilen men det kommer ju att ändras framöver så tips är aldrig fel att få.

• Mrs  B

Hej!

Är bara hemma och tvättar och packar om inför ännu en övernattning borta men ville bara skriva lite om vår bilresa med våra två små barn.

Resan upp till Norrköping gick bra. Lillen sov och storebror tittade på tv. Det var varmt ute men skönt i bilen. Stannade norr om Jönköping för att dricka kaffe och sträcka på benen och titta på utsikten som är helt fantastisk!!!!!
    Vättern låg stilla och blank och temperaturen låg på strax under 30 grader.

När vi kom fram till Norrköping checkade vi in på hotellet och sen blev det Safarieparken vid Kolmården och Storebror tyckte det var helt fantastiskt med alla farliga djur!

Tisdagen spenderade vi på Kolmården och där var det Bamses värld som var det bästa med hela stället enligt storebror. Vilka ögon han fick när han fick träffa Bamse.

Resan mellan Norrköping och Göteborg gick bra men var lite kämpig för lillebror så vi fick stanna lite då och då och sen blev det mat i Borås. Storebror sov.

Hela onsdagen var vi på Liseberg och ni skulle ha sett storebror, oj oj oj vad roligt han hade.....
    Han klarade gränsen för 110 cm precis och fick åka såååå många karuseller och tyckte verkligen att det hela var helt fantastiskt. Somnade i famnen på pappa på spårvagnen till hotellet tolv på natten!!!!!!

På torsdagen åkte vi PADDAN i Göteborg som vi aldrig har gjort tidigare. Fick se ett helt annat Göteborg och det var kul. Vi är ganska ofta i Göteborg men det har aldrig blivit av att vi har åkt PADDAN innan.

Fredagen spenderade vi nere i Mellbystrand (västkusten utanför Båstad) hos ett kompispar och det blev bad hela dagen. Storebror älskade det medan lillebror mest klagade på värmen.

För att sammanfatta det hela så gick det över förväntan att åka så mycket bil i värmen med två små barn.
    Det negativa enligt maken och mig var packningen och att vi fick packa om efter varje stopp eftersom sittvagnen var tvungen att stå längst in i bagaget.

• Mrs  B

`Resa med barn

Tycker jag är både kul och jobbigt......

Max var 11 månader när han flög för första gången och Malte kommer att vara 10 månader, men vi håller oss till Kanarieöarna.

Bilresor runt i Sverige har vi dock gjort hela tiden.

Pratade med bvc idag om resan vi ska göra sen och det viktigaste är att tänka på att barnen är vaccinerade och att man sen har lite viktiga mediciner med sig. Och att man tänker på vad man stoppar i sig för mat.

Men allt är ju upp till var och en som sagt.....

• Mrs  B

Tinga
    Mina föräldrar åker alltid på Julmarknader i norra Tyskland i månadsskiftet nov dec.
    De gillade Berlin när de var där för några år sedan.

Har även för mig att det ligger ett koncentrationsläger där i närheten.

• Mrs  B

Lappis
    Jag hade valt sol och bad , men nu har jag ju inte heller provat på skidor.....

Maken tjatar på mig att vi ska åka i vinter och åka skidor, men jag tycker Malte är för liten, men man kaske ska tänka om????

Ett kompispar åker vecka 6, hur ser det ut i dem svenska fjällen då????

Och var ska man åka, vad är bäst?

• Mrs  B

Nenne
    Tack för tipsen!
    Pratade precis med mannen och han nickde, hummade och ska nog fundera vidare på hur vi ska ha det i vinter.
    Är jag fortfarande mammaledig går det bra att åka då, men får jag jobb är det kört för då kan jag troligtvis inte vara ledig.

• Mrs  B

E11a
    Jag gillar Tylösand och deras spa. Var där en gång mellan fredag och söndag och det var så skönt och härligt med god mat, träning, behandlingar, tjejsnack mm.

Lite mindre ställen med dock bra är även Ronneby och Ystad, men det är kanske svårare att ta sig dit.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit