Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Upp och ned, hit och dit

Härligt att se att favorittråden blomstrar!

Lappis - såg att ni funderade på Kalifornien nästa sommar; det blir säkert en toppentripp! Både maken och jag gillade den resan skarpt.

Kul att läsa så mycket om Sydafrika också; inte utan att man blir nostalgisk, efter två härliga resor dit. Det dröjer väl några år till nästa gång, men det skulle förvåna mig mycket om det inte blir en nästa gång, så fantastiskt som det är med safari- och mat/vin-upplevelser där. Tills nästa safariresa passar jag på att klä barnen i kläder med olika djur på.

• Tinga

Lappis - kul att jag kunnat bidra med tips även under min frånvaro. Jag fyller gärna i om du undrar något mer.

Och vad gulliga ni är som saknat mig; det är bra för egot!

Jag har ju länge envist hävdat att vi ska fortsätta resa mycket även med barn, så nu börjar det snart bli dags att fundera på vinterns resa. Som det ser ut just nu ligger ett par veckor i Florida bra till. Det känns som ett barnvänligt och lättillgängligt resmål när man reser med två små barn. Vi kommer dock inte att boka förrän ganska nära inpå, för vi vill inte åka om barnen får en massa infektioner under tiden fram tills dess; känns inte helt smart att sätta dem på ett plan för långflygning då. Men läsa på och kolla upp kommer jag förstås att göra i förväg ändå, för det känns realistiskt att tro att vi faktiskt kommer iväg.

Det där hotellet på Bali såg ju inte så tokigt ut heller. Vi har planer på att utnyttja en del av föräldraledigheten till att resa runt i Sydostasien, fast det där hotellet känns inte som rätt plats att släpa med två 1.5-åringar till.

• Tinga

Jag har ju heller ingen erfarenhet av att resa med barn än, men enligt våra barns läkare bör man vänta tills de är 6-8 månader med att flyga, men det finns ju andra sätt än flyg att resa med, så kan man resa med mindre barn också. Sen antar jag att man kanske får lägga in vissa punkter i programmet, som maninte gjort om man inte haft barn, men det behöver ju inte bli sämre för det.

Piggelin - det här med åldersgräns på safari beror nog på vilken lodge man bor på, för när vi var i Madikwe i vintras såg vi barn som max var två år gamla i vissa av jeeparna. Sen ska de nog helst vara lite äldre för att själva få ut något av det, men det tycker jag inte spelar någon roll - har föräldrarna glädje av det räcker det tycker jag, så länge barnen inte tar skada.

• Tinga

Här har reslusten heller dött bara för att vi fått barn. Inte för att jag trodde att den skulle göra det, men en del folk i min omgivning trodde nog att det skulle bli så. Tji fick de!

Det som jag funderat lite på är om vi skulle försöka utnyttja höstens gemensamma föräldraledighet till en liten tripp. Eftersom vi inte vill flyga än får vi välja ett resmål som ligger lite närmare, så jag har vissa funderingar på Berlin. Jag har varit där ett par gånger, men maken har aldrig varit där och senaste trippen för min del var 1995, så det känns osm att det kunde vara läge att åka igen för min del. Vad jag vet har det ju hänt otroligt mycket i Berlin de senaste åren; egentligen väl sen enandet 1989, så det vore kul att komma dit igen. Eftersom vi båda är hemma kan vi ju sticka med kort varsel, och det blir nog inte förrän in i november. Någon som har några särskilda Berlintips? Museum am Checkpoint Charlie blir det defintivt; det är så häftigt och väcker så många känslor, så dit vill jag gå även om jag varit där två gånger redan. Maken lär ju inte vilja missa det heller.

• Tinga

Ojsan - missade visst ett ord! ...reslusten INTE heller dött... menade jag förstås.

• Tinga

Rosen - det är bara roligt med färslag på udda grejer att se, så jag ska absolut hålla utkik efter både kafé och toalett.

Telis - jag tycker att det hör till att göra turistgrejer också när man besker någon plats; ofta är det ju sådana saker en plats är mest känd för, och då vill iallafall jag se det också, utöver de där "icke-turistiga" attraktionerna.

Piggelin - du får hemskt gärna maila artikeln. Potsdamer Platz låter som ett trevligt förslag; de har väl byggt massor där på sistone. Och julmarknad - undrar när den startar? Kanske att den redan är igång om vi åker i slutet av november.

KaDeWe:s fantastiska matavdelning kommer jag ihåg från när jag var där senast. Minns att jag köpte blåbärsmarmelad där, för det hade jag aldrig sett förut och jag älskar blåbär. Väl hemma fick ingen ta från den burken i kylen utan att be mig om lov.

Jag funderade lite på om det finns något koncentrationsläger i närheten av Berlin, för det vore intressant, om än hemskt, att besöka ett sådant. Ska forska lite mer i saken.

• Tinga

Piggelin - har inboxat min hememail. Vad gullig du är som googlade på julmarknaden åt mig. Jag kollade in länken och det var riktigt kul att läsa lite på tyska igen - det var mitt favoritämne på både högstadiet och gymnasiet. (Undrar varför jag blev ingenjör? ) Faktum är att jag fortfarande har kontakt med min tyskalärare från gymnasiet - vi har brevväxlat och ringt till varandra lite då och då under de 12 år som har gått sen jag tog studenten.

Risken är stor att vi kommer till Berlin för tidigt för att hinna med julmarknaden - planen är att maken ska börja jobba den 24 november, och det är den dagen marknaden börjar. Jaja, det lär ju finnas en massa annat att se och göra också.

Lappis - jag är ingen fan av skidåkning (längre), så jag hade hellre valt sol och värme.

• Tinga

Men Telis, är du inte gift med en gentleman som öppnar bildörren för dig? ;-?

Kul att höra dina reflektioner om frukosten! Ifjol när vi var i Californien läste vi på en av bokningsbekräftelserna till ett av motellen vi bodde på att en enklare frukost ingick i priset. Vad bra, tänkte vi. Det visade sig dock att denna frukost bestod av wienerbröd och muffins i plastförpackning. Inte direkt vad jag skulle kalla frukost.

Stackars dig att ha så lite tid till shopping; du får verkligen shoppa koncentrerat.

• Tinga

Åh Nenne - Galapagos! Det är verkligen ett önskeresmål för mig. Det verkar så häftigt med djur- och naturupplevelserna där, fast ganska dyrt. Förra sommaren funderade jag lite på en resa dit, men isåfall hade jag velat vandra Inkaleden i Peru också, och det var maken inte alls sugen på, så då blev det Kalifornien istället. En helt OK plan B!

• Tinga

Telis - blev du så förtjust i karlar med cowboyhatt och rutiga skjortor att du knappt hann hem innan du började planera ett återbesök i det stora landet i väster? Mitt hetaste tips när det gäller er resa nästa sommar är att minimera tiden i Las Vegas och maximera den i t ex Grand Canyon eller Yosemite. Själv tyckte jag att ett dygn i den neonglittrande staden var mer än nog.

• Tinga

Det är klart - gillar man att spela är ju Las Vegas the place to be, men det är varken min eller makens grej, och då tröttnar man rätt fort.

Lappis - det är svårt att undvika bilkörning när man är i USA, men ett tips är att ha med sig ljudböcker att lyssna på i bilen, så känns inte bilkörningen lika "bortkastad" som den annars skulle gjort. Vi lyssnade bl a på en bok som utspelade sig i Los Angeles och Mojaveöknen just som vi passerade där, och det var en ganska häftig känsla att ha just de platserna utanför bilfönstret samtidigt som man hörde om dem.

Rosen - jag har heller aldrig varit på Bali, men jag har simmat med delfiner på Nya Zeeland och det var en häftig upplevelse. Lite läskigt att ha delfinerna simmande under och omkring sig, samtidigt som det kändes spännande och mysigt på något sätt.

• Tinga

Vi har ofta gjort så när vi varit på bilsemestrar att vi lagt in en 4-5 dagar i slutet, då vi bott på samma ställe - gärna något där man kan ligga på stranden - och bara latat oss. Det känns som en skön avslutning, så att man laddar batterierna för att sen komma hem till vardagen igen. Då får man lite av varje.

• Tinga

Lappis - i Kalifornien lämpar sig i princip hela kuststräckan från en bit söder om San Francisco till att slappa. I San Francisco blir det oftast inte så varmt (var runt 20 grader när vi var där i juni-juli). Vi bodde bl a i Carmel, och det var en jättemysig liten ort med fin strand. Där bodde vi på Green Lantern Inn (www.greenlanterninn.com); ett jättemysigt B&B-ställe. Sen är ju stranden i Santa Monica häftig också, och gillar man att bada i vågor är det ett bra ställe. Många solar och badar i San Diego, men dit åkte vi aldrig, för att försöka begränsa bilkörningen något. Det blev ändå ca 425 mil på 3.5 veckor.

• Tinga

Lappis - Själv tycker jag att man absolut inte får missa Grand Canyon när man är i de krokarna, för det var det absolut häftigaste på vår resa. Jag gillade Yosemite väldigt mycket också, men det är lite mer av ett "dussinställe" - berg och vattenfall finns ju på ganska många andra ställen också. Men luften var hög och klar där och vi var ute på några riktigt fina vandringar, så de är definitivt värt ett besök.

Ett sätt att korta ner vår tur något hade varit att skippa att köra ner om Palm Springs, och det hade jag gjort om vi skulle göra om vår resa, för där var alldeles för varmt under sommarmånaderna. Det gör sig nog bättre under vintern.

I övrigt känner jag att det skulle vara svårt att korta ner turen. Däremot är ju vägarna bra, så man kan hålla relativt hög hastighet när man kör. När vi var på Nya Zeeland körde vi ungefär lika långt, men spenderade måååånga fler timmar i bilen pga vägarna var små och krokiga, så hastigheten fick bli därefter.

• Tinga

Lappis - egentligen känns inte LA jättenödvändigt, men det beror så klart på vad man är intresserad av. Vi spenderade bl a en dag på Disneyland och en dag på Universal Studios, och Disneyland känns kul för att det är så himla amerikanskt på något sätt. På Universal var det spännande med studioturen och få lite mer bakgrund till hur man gör filmer, men till största delen är det ju en nöjespark med åkattraktioner och diverse shower. Båda ställena är som sagt kul, men inte livsnödvändiga.

Sen spenderade vi en dag i Santa Monica och en dag längs "Los Angeles-kusten", men mycket av det är sådant man kan hoppa över. Den största behållningen med de delarna är sådant som man känner igen från TV och filmer, typ Baywatch, Beverly Hills och Walk of Fame i Hollywood. Men ingenting av ovanstående kan mäta sig med nationalparkerna, tycker jag.

• Tinga

Lappis - vi bodde i Yosemite 3 nätter när vi var där, för att få två hela dagar i parken. Just i Yosemite ligger "spårcentralen" - parkeringen där bussarna till vandringslederna utgår ifrån - ganska långt in i parken, så bor man inte på plats förlorar man ganska mycket tid på morgonen på att transportera sig in i parken, innan man kan komma iväg på vandring.

I Grand Canyon bodde vi precis utanför parken, för allt boende inne i parken var fullbokat när vi äntligen kom loss till att försöka boka. Där bor man dock inte så långt ifrån "spårcentralen" som i Yosemite, så det fungerade bra.

Via www.nps.gov kan man klicka sig fram till de olika nationalparkerna och man kan också reservera boende i parkerna via den sidan. Det gjorde vi och det fungerade bra. I Yosemite bodde vi i något som kallas för Curry Village, och det fungerade bra. Det består av större kanvastält, som är möblerade som hotellrum med riktiga sängar, sängkläder, byrå osv. Det som är lite speciellt är att alla matvaror och toalettartiklar måste låsas in i särskilda skåp, för annars finns det risk att björnar gör inbrott i tälten! Inte ens i bilen får man lämna kvar något ätbart.

• Tinga

Lappis - vår rutt såg ut som följer. När vi reste var det billigare att flyga till SF än till LA.

- Flyg till SF, där vi stannade 2 nätter
    - Yosemite, 3 nätter
    - Death Valley, 1 natt
    - Las Vegas, 1 natt
    - Grand Canyon, 3 nätter
    - Barstow, 1 natt
    - Palm Springs, 2 nätter
    - Anaheim, 2 nätter
    - Santa Monica, LA, 4 nätter
    - Santa Barbara, 1 natt
    - Carmel, 1 natt
    - Pigeon Point, 1 natt
    - San Francisco, 1 natt

Det jag hade ändrat på om vi skulle åka igen är att skippa Palm Springs till förmån för ett par nätter till längs med HW1, för att kunna slappa lite mer. I Pigeon Point bodde vi på ett enkelt HI-hostel, men de hade en badtunna längst ute på en klippa vid havet, så där satt vi och såg solen gå ner i Stilla Havet. Hur mysigt som helst!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit