Inlägg från: gosnosen |Visa alla inlägg
  • gosnosen

Upp och ned, hit och dit

Hej på er alla,

Såg att ni tidigare diskuterade roadtrip i Kalifornien med omnejd. Vi kom hem för en vecka sedan och har gjort en liknande resa. Vi åkte LA - Grand Canyon - Bryce Canyon - Las Vegas - San Simeon - Hwy 1 upp till SF - SF några dagar - Hwy 1 söderut via Monterey, Santa Barbara (med omgivning) till LA. Det blir många mil i bil, 468 mil har vi kört och vi hade bilen i 17 dagar. Så det blir intensivt, med många stora kontraster, men vi har haft det jättebra och är mycket nöjda. Vi har mest bott på motel och har då betalat ca 80 USD/natt, förutom i Las Vegas då vi lyxade till det med ett rum på Bellagio för 169 USD/natt i två nätter. Vi övervägde också att stanna en tredje natt (torsdag natt) då hade priset på rummet dubblerats, så då åkte vi därifrån. .

Fråga gärna om ni vill, så ska jag försöka svara... Är själv väldigt intresserad av Sydafrika och Maldiverna då något av dessa resmål nog blir nästa tripp.

• gosnosen

Oriiginalrosen

Ja, Sydafrika verkar vara ett närmast perfekt resmål. Maken var där för 7 år sedan, men lekte mest med vithajar då. Han körde också runt en vecka, men det finns ju så mycket att se. Safari var vi på i Kenya och Tanzania på vår bröllopsresa, men vi vill definitivt åka på safari igen. Var var ni på safari?

Maldiverna lockar mest för dykningens skull, men det ser ju så förföriskt ut med vattnet och stränderna... så en del tid vill man ju spendera ovanför vattenytan också.

• gosnosen

Piggelin1 - Jag testade Top Secret förra året när jag och en väninna åkte till Prag en weekend. Vi hamnade på ett affärshotell ca 10 min med tunnelbana utanför stan. Helt ok hotell, med jättedålig frukost . Men Prag kanske inte var rätt stad att testa i heller... Lycka till!

• gosnosen

Ser att ni diskuterar/planerar en USA-tripp. Vi bodde på Bright Angel Lodge i Grand Canyon. Vi hade inte bokat boende i förväg och fick byta rum till den andra natten, till ett lite dyrare rum. Första natten bodde vi i ett jättemysigt rum (ser inte lika mysigt ut på bilderna på nätet, www.grandcanyonlodges.com/bright-angel-lodge-408.html) utan dusch (fanns i korridoren) men med egen toalett. Andra natten fick vi ett större rum med vacker utsikt, men tyvärr blev det världens regnoväder på kvällen så man såg ingenting. .

Annars bodde vi mest på motelkedjor, Motel6 och Econolodge var rena, fräscha och prisvärda. Förutom i Las Vegas där vi lyxade till det med Bellagio två nätter. Om man kommer till Las Vegas tisdag och onsdag natt är de flesta hotellen ganska prisvärda. Gäller i o f s allt boende, att det blir dyrare på helgen.

• gosnosen

Vår tripp såg ut så här:

-Flyg till LA, 1 natt på flygplatsen (landande ganska sent)
    -Direkt till Grand Canyon, 1 natt utanför parken, 2 i parken
    -Bryce Canyon, via Monument Valley, 2 nätter utanför parken
    -Las Vegas, 2 nätter
    -San Simeon, 1 natt m. besök på Hearst Castle bla.
    -Hwy 1 upp till San Fransisco (tog en dag)
    -San Fransisco, 4 nätter
    -Hwy 1 söderut, stannade i:
    -Monterey, 2 nätter (bla. valsafari och besök på Monterey Bay Aquarium)
    -En dag i bil längs kusten med div. stopp (bla Carmel)
    -Buellton, 1 natt med besök i Solvang och middag i Los Olivos (har ni sett filmen Sideways? )
    -Tillbaka till LA, 2 nätter varav sista natten på flygplatsen för att slippa stressa till flyget på morgonen

Vi fick lite ont om tid på slutet och hade tänkt ha ett par dagar i LA, men det fick vi välja bort. Fanns flera ställen vi hade kunnat lägga mer tid på. Bla vinområdena i Santa Barbara med omnejd. Vi hann heller inte alls med norra Kalifornien med Napa Valley mm. Och då körde vi trots allt ca 470 mil på...

• gosnosen

Lappis - jag kanske återkommer med frågor ang. Sydafrika. Är väldigt sugen...

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit