Upp och ned, hit och dit
Här fanns det visst en länk med bruchtips.
www.stockholmtown.com/templates/page____5605.aspx
Här fanns det visst en länk med bruchtips.
www.stockholmtown.com/templates/page____5605.aspx
Tooticki - ser jättemysigt ut! Det finns många ställen även i Sverige som man vill/borde/ska besöka!
Rosen - min man är också härdad och vet absolut till Rosen (kallar dig så) och Piggelin med flera är. Jag köpte Vila Santa på din inrådan och sedan ett annat portugisiskt vin som vi dessvärre gav bort (ni vet sistaminuten present när man ska bort på middag). Maken visar inte alls samma intresse av att provsmaka innan vi åker utan tycker att vi har 10 dagar på oss att smaka oss igenom vad Portugal har att erbjuda när vi väl är där. Det ligger ju en viss sanning i det.
Jag måste bara få berätta vad vi gjorde igår. Vet inte om det passar in i restråden men titeln som jag valt denna gång stämmer onekligen bra in på denna story.
Igår flög vi luftballong? ÄNTLIGEN! Gav ju maken detta i födelsedagpresent i fjol och detta var femte gången vi bokade in en tid (varje gång tidigare har blivit inställd pga dåligt väder eller blåst). Det var verkligen en upplevelse. Tyvärr flög vi inte över stan då vindarna gick i östlig riktning. Vi startade ute i Vällingby på ett fält och gick över Sundbyberg, Solna, Hjorthagen, Lidingö. På Lidingö skulle vi ha landat med flög aldrig direkt över någon äng så vi fortsatte över till Värmdölandet. Där gick den sista ballongen ned, de andra hade redan gått ned på Lidingö? men vi fortsatte. Flög lågt då vår ?kapten? ville hitta en landningsplats så vi tog några trädtoppar med oss på vägen. Började bli lite nervöst för efter Värmdö så är det ju bara skärgården och sedan Åland på väg österut. Inte enbart jag var nervös utan även vår ?kapten? som redan efter Lidingö började svära tyst för sig själv. Gick lågt över vattnet, så lågt att jag trodde att jag kunde nå vattenytan med handen när jag försökte genom en av gluggarna. När vi flög så där över vattnet fick vi tillslut ett helt följe med båtar som följde efter oss och undrade om vi behövde hjälp (räknade till 9 motorbåtar). Tillslut tog vår kapten sikte på ett båthus, rättare sagt han ville att vi skulle gå in emellan två hus men vi hamnade PÅ båthusets tak, drog ned lite tegelpannor innan vi dunsade i havskanten. Blev blöta om fötterna men annars mådde vi bra. Boende på ön sprang ut och hjälpte upp oss på land, de fick dra i vår luftballong så vi kunde ?flyga? över kanten. Där stod öborna och sa ?välkomna till Tynningö?. Helt jäkla otroligt! Hoppade ur korgen, fick ned ballongen över den lilla slänt som fanns där och sen fixade vår ?kapten? med hjälp av öborna så att vi kunde ta färjan (som egentligen hade slutat att gå vid 22-tiden) över till fastlandet. Komiskt nog så när vi står där omtöcknade men glada så upptäcker jag en träningskamrat på SATS. Vad gör du här? Han bodde visst på Tynningö. Världen är liten eller ska jag säga ?när man får oväntat besök?.
Här räknas också ned till semester. Har suttit och printat kartor samt bokningsbekräftelser till vår rutt i Portugal .
I fjol när vi hade räknat med 10 dagar på Västkusten så gick dessa hotellnätter jämnt upp med resan vi bokade till Grekland (en vecka) istället. Dvs för hotellnätterna så fick vi hotell + flyg + transfer i Grekland, hade då inte räknat in bensin. Sen är jag ganska så säker på att vi åt betydligt billigare där än här. Så för oss blev det inte dyrare att åka utomlands.
Många härliga inlägg här idag!
Piggelin - sa faktiskt till maken igår, ja i år kunde vi ha åkt till Västkusten men det känns ändå väldigt bra med Portugal .
Ha det suveränt i Italien!
Rosen - läste i vinboken att Vila Santa är billigare här än i Portugal. Han har inte höjt priset sen den började säljas i Sverige men utvecklingen av vinet har bara gått framåt. Trevligt, trevligt och vi ska inte bo allt för långt därifrån så ett litet besök kan jag absolut tänka mig. Har även ringat in ett Bordeaux-inspirerad vingård som bara ligger typ 30 min från vårt hotell. Det här gäller när vi är i Alentejo som för mig verkar vara den bästa regionen (fast vad vet jag?!) gällande rödvin.
Tillbaka efter 10 härliga dagar i Portugal. Lovar att berätta mer när jag "landat". Lite trist dock att komma hem till det här höstvädret och till min förskräckelse så ser det inte bättre ut resten av veckan. Regn och typ 12-15 grader i Dalarna!!! Panik, jag som gett 3 nätter på Åkerblads till maken. Vad fasen ska vi göra där om det regnar och är 12 grader?
Jag avbokade allting! Lite panik, har nu ingen födelsedagspresent så nu måste jag komma på något.
Rosen - sitter och tittar på härliga alternativ senare i höst... typ Rivieran men ack så dyra hotellen är som jag vill boka.