Upp och ned, hit och dit
Gafsan - instämmer med tidigare talare. Vi kände oss aldrig rädda när vi var i Kapstaden och vi vandrade på Table Mountain (vi var knappast ensamma) samt körde bil även när det var mörkt. Vi åkte bil till och från restaurangerna på kvällen. Det är bara att använda sitt sunda förnuft och inte lämna saker synligt i bilen, inte visa öppet att man har en massa pengar på sig etc.
Tips på restauranger (samma som jag gav till förhoppning den 12 juli):
Le Quartier Francais i Franschoek, rankad nr 45 i världen (tyvärr var det fullt när vi försökte boka)
La Colombe i Constantia, var förut rankad nr 28 i världen (dessa rankingar gällde då när vi var där). Där var vi och åt och det var jättegott och trevligt. Deras "chef", Franck Dangereux, hade dock slutat så jag vet inte om restaurangen har tappat något.
Restaurang Coronne, Franschoek - var en otroligt vacker restaurang där vi satt och åt till pianoklink och en vidunderlig utsikt över dalen Franschoek. Det var dock lite "tricky" att hitta dit då den gamla restaurangen hade brunnit ned och ny anläggning var upprättad. Kan även tillägga att tel. numret i vinboken inte stämde. Tel +27 21 876-2270 ska det vara.
Haute Cabrière Cellar Restaurant - där sitter man inne i ett bergrum och har glasvägg mellan restaurang och deras enorma vinkällare med vinfat. Även denna restaurang ligger högt upp i Franschoek.
Den restaurangen jag har antecknad att vi åt på som var lite "trendigare" i Kapstaden hette Baia och låg i Waterfront (där massor av restauranger och shopping finns). Baia är en typisk fiskrestaurang som tar massor med folk.
Om ni har tid så skulle jag rekommendera att stanna 3 nätter i Kapstaden och 2 nätter i Franschoek.