Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Upp och ned, hit och dit

Ooh, här är ett av de riktiga egypten-fansen. Men jag håller med om att charter- och turistorterna inte är mycket att hurra för, de visar verkligen inte upp landets bästa sidor tyvärr. Man ska ut och se det riktiga Egypten, i Kairo, Alexandria, Rosetta, Siwa för att det ska bli riktigt häftigt!

Åka båt på Nilen, äta nygrillad fisk vid Medelhavet, vandra i basarerna och hänga på kafe!

Tooticki skrev 2008-07-09 10:19:06 följande:
    Vilken del av Egypten?Har varit i Dahab och det enda jag kan rekommendera är dykningen. Maten, hotellen, människorna, servicen etc var jag inte imponerad av.
  • anne på grönkulla

Hmm, Korsika, Sicilien o Sardinien har vi pratat om ibland - men aldrig kommit iväg till. Jag vet var jag ska fråga när det blir dags!

Har nog inte sagt mina bästa resor - får nämna 2 favvo-resmål istället - Kairo och Istanbul står högst på min lista alla kategorier...

• anne på grönkulla

Vill åka till - ja, jag har varit i Indien men vill gärna visa maken det. Allt i Mellanöstern ligger alltid högt på min önskelista.

Men utöver det: Malaysia, Italien (har varit i Rom men det är länge sen, skulle gärna åka tillbaka med maken o se mer av landet också), Berlin, kanske och New York, nån gång. Tillbaka till London. Barcelona har vi pratat om men aldrig prioriterat - det är väl dags nån gång. Kina. Vietnam, har jag varit men inte maken, vore kul att göra ihop med sol o bad o shopping.

• anne på grönkulla

Europa är jag dålig på och skidåkning ännu sämre... - inte mycket att komma med där. Men vill man ha riktigt exotiska skidorter så finns det norr om Teheran. I Turkiet finns det ett par ställen långt österut också dit en del riktiga fans åkte (Erciyes ganska mitt i Turkiet och Erzerum bra långt österut). Men hur åkningen är kan jag inte recensera...

Annars finns ju alltid Ski Dubai - inomhusbacken i öknen och enligt rykte något liknande i Singapore.

• anne på grönkulla

Håller helt med om att det verkar galet med inomhusåkningen - men när jag nu var igång med att nämna riktigt avlägsna o udda skidåkningsplatser, så...

• anne på grönkulla

Istanbul är så stort att man får välja områden att flanera i - det går inte att täcka hela stan till fots. Men väljer man ett område åt gången (efter intresse) så går det utmärkt sen!

• anne på grönkulla

Jo precis! Men jag kan tipsa om lite områden, godbitar och hotell när det blir dags - mer än gärna! Går direktflyg varje dag från stockholm också, toppen!

• anne på grönkulla

Vi tog det väldigt lugnt, men maken kraschade ändå ihop sista biten före byn, när man kommer ut ur ravinen och ska över fälten in i byn. Sen drack han för fort när han väl kom in i skuggan - och mådde inte alls bra. Stackarn. Men han lär sig och har blivit mindre värmekänslig med tiden.

• anne på grönkulla

O wow, vilken dramatik!

Själv räknar jag ner till semester om hemresa till Stockholm - det är också lyx och vällevnad i min värld!

• anne på grönkulla

Ooo, vad najs det låter. Jag har också nerräkning till semester, men för mig betyder ju det, iallafall i denna omgång, Stockholm, familj och vänner.

• anne på grönkulla

Ja, det där kan ju vara problemet - ofta kan man ju det ungefär när alla andra kan. Men 14000 för biljetter så långt när det inte är ett typ chartermål eller typ New York låter faktiskt inte helt orealistiskt. Men självklart lönar det sig alltid att kolla runt, också.

nennesjuttioåtta skrev 2008-08-04 11:59:43 följande:
    ahh... ok. Ja, något måste man ju offra för att man åker när man kan vara ledig.
  • anne på grönkulla

Mysigt med Portugal! Vi förlovade oss faktiskt i Lissabon över en långhelg - men sådär mycket lyckades vi INTE se av landet, det kan jag lova!

• anne på grönkulla

Nån gång i vinter blir det nog en sväng till Kairo, men när får vi se. O så har vi sagt oss en helg i Istanbul under det närmsta året också. Men bägge är favorit-i-repris...!!!

• anne på grönkulla

Mina föräldrar lyckades resa till alla möjliga knäppa ställen och ta med mig när jag var lite - så det går uppenbarligen! Detta var ändå sent 70-tal, tidigt 80-tal - de drog sig nog inte för mycket på den punkten. De brukade hävda att det bästa var att hade jag bara rätt kudde och filt med mig så kunde jag sova varsomhelst. Däremot var det knepigt att jag vägrade dricka läsk eller bubblig dricka.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit