Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Okej, då kommer ytterligare en reseberättelse ... dock enklare att läsa och smälta.

BARCELONA

Hotell - www.hotelhusabarcelona.com/es/index.php
    Låg väldigt centralt, precis bredvid Placa Catalunya. Vet inte om vi hade "tur" för vi fick ett enormt stort rum som låg på sjunde våningen med balkong och utsikt över taken. Min makes kollegor hamnade längre ned och med mindre rum.

Shopping ? vårt favoritstråk blev Passeig de Gracia som går från Placa Catalunya och ?uppåt?. Där fanns alla de affärer från Zara till Gucci.

Tapas ? massor med tapasbarer nere i Bornkvarteren men den godaste vi åt var en lunch uppe vid Diagonal. Det vart inte billigt men åhhh så gott! Här var tapasrätterna något större och matigare än på andra ställen och så fräscha och goda. Åt bla en sallad med manchego och nötter med balsmvinäger som var så fräsch och sen blev en rätt med något slags gris med en sås gjord på skinka vår andra favorit. Stället heter Bar Mut och ligger på C/Paus Claris 192. Detta lilla ställe fanns med i min guidebok ?Time Out Barcelona 2008?, en bok fylld med restaurangtips.

Gaudi ? om man promenerar på Passeig de Gracia så går det inte att missa ett par av Gaudis hus. Vi hamnade där redan första kvällen och det var magnifikt att se dem i kvällsljus. Hans hus är verkligen udda och ger definitivt Barcelona en speciell karaktär som inte går att finna någon annanstans. På Passeig du Gracia finner man Casa Battlò och Casa Milà. Vi var dock aldrig inne i något av husen.

Sen promenerade vi hela vägen upp till Sagrada Familia, helt enormt och så udda. De säger att katedralen ska vara klar 2020 men vi får väl se. Var även nere och tittade i museet som ligger under katedralen.

Denna dag med Gauditema tog inte slut där utan sen tog vi t-banan till Parc Güell. Väl i parken satte vi oss ned och vilade våra trötta fötter. Maken slumrade till medan jag tittade på allt folk som kom och gick. En musikant spelade trumpet och några gjorde jättelika såpbubblor. Gillade verkligen det stället! Kanske inte en vacker park i den bemärkelsen som vi tänker oss parker dvs med blommor och grönt men jag gillade atmosfären som var där.

Kyrkor ? favoritkyrkan/katedralen blev för mig Santa Maria del Mar som ligger långt ned i Born, nära havet. Den är bygg i gotisk stil och väldigt ren som katolsk kyrka med vackra pelare. Vi var där mitt under gudstjänst på söndagen.

Söndagstips ? shoppingcentret nere i marinan har öppet på söndagar så där kan man fördriva lite tid eller sätta sig på en restaurang.

Kvar att göra i Barcelona ? besöka Picassomuseet som vi inte orkade besöka på söndagen då kön var hiskeligt lång (vi var inte de enda som kommit på den geniala idén). Sen måste vi besöka Montjuïc. Kände att det var så pass stort och krävde så mycket tid att vi sparar det området/parken till nästa gång. För vi kommer att åka tillbaka!

• Lapinette

Tips i Stockholm har jag inte dokumenterade då jag bor här men hojta bara till om det behövs. Är dock dålig på hotell i stan men utflykter, restauranger kan jag nog klämma fram några.

• Lapinette

Jag var där i mitten av februari och hoppas på att åka dit samma helg nästa år (maken jobbar inom telecom och det är en stor mässa där).

• Lapinette

Oj, har du läst min dagbok? Bor nämligen själv i Vasastan och var på Millesgården med svärmor (fransyska) i söndags.

Jag gillade Millesgården. Har själv aldrig varit där förut men uppskattade skulpturerna mycket. Vi åkte sedan ut på Gåshaga och åt lunch på J. Om ni har bil är det ett tips.

Restauranger i Vasastan. Det beror lite på vad ni är ute efter. Tranan och Stockholms Matvarufabrik går alltid hem, vill man ha skaldjur så gäller Wasahof/Musslan. För god pizza Primo Ciao, Ciao som nästan alltid är knökfull med folk. Andra italienare (pasta ej pizza) är Linguini, Hagadelikatessen och Capri Due.

• Lapinette

Tooticki - Argentina är ett resmål jag har tjuvkikat på.

Ahhh fab, trodde det var Vasastan du var ute efter. Mellan Oscars och Strandvägen. Just runt Oscars tycker jag är lite trista restaurangkvarter. Vad kan man hitta på inne i City? Själva hamnar vi på Riche lite då och då eller Sturehof. Som sagt det beror lite på vad ni är ute efter.

• Lapinette

Vill höra mer om Argentina!!! Hur länge var ni på varje ställe och vad rekommenderas?

Zink Grill är rätt så nyöppnat och har fått bra recensioner. Har dock inte varit där än.

• Lapinette

Totalt hur många dagar blev det? Tyckte du det var lagom och ångar du något, ett ställe ni stannade för länge på eller något som du hade velat se? Vilken månad var ni där och hur var vädret?

Shit, vad jag ställer frågor!

• Lapinette

Que kapybaror? måste också googla

• Lapinette

Ahhh dem! De är ju jättesöta!

• Lapinette

Tooticki - har drinklistan från vår inflyttningsfest liggandes hemma. Tips kommer ikväll/imorgon!

En fråga till er Sydamerikatraveller - hur mycket går en semester på i Argentina och vad kostade flyget? Tittade förut på flyg och det var hiskeligt dyrt.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit