Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Helt rätt Herr Rosen och välkommen hit!

• Lapinette

Piggelin - visst är det skoj att drömma och fundera på nya resor! Själv blev jag lite betuttad i det där med att sätta bilen på tåget så jag ägnade ett antal timmar i början av veckan till att kolla ut rutter.

• Lapinette

Japp, här gällde det att ställa bilen i Hamburg och åka ned till Narbonne i södra Frankrike. Lämna Medelhavskusten och åka till Biarritz, Bordeaux, la Rochelle upp i Loiredalen (var ett tag inne på Bretagne också men insåg att det får vi ta en annan gång), vidare till Champagne och sen till svärmor. Därefter blir det gasen i botten till Skåne för då är bilen tung, tung, tung .

• Lapinette

Fast vi pratar ju om Kalifornien också ! Det blir svårt med både och då båda rutterna kräver 2-3 veckor. Skulle vi åka till Bordeaux med bilen (vilket självfallet har sina fördelar) så har jag ställt New York på önskelistan på vår bröllopsdag (annars var ju en vecka i Bordeaux tänkt där).

• Lapinette

Den dagen OM den nu inträffar som vi får barn så lär det blir jag som blir hemma. Maken tror han skulle få sparken om han sa till sin chef, du jag tänker vara hemma och ta hand om mitt barn i 6-månader. Så det kommer nog inte att tas upp ... om han just då inte känner för att just få sparken.

• Lapinette

Ägarna är israeler men företaget är israeliskt-amerikanskt och ligger på NASDAQ. De ha öppnat ett AB i Sverige för de 3 säljarna. Enligt maken skulle de skita fullständigt i svensk lag utan ge honom avgångsvederlag och så bye, bye! Exakt på samma sätt gjrode dem när de la ned verksamheten i Nice och flyttade den till Stockholm. De som inte ville följa med fick en bunt sedlar och hejdå. Dessutom tjänar maken ungefär 3 gånger så mycket som mig (om vi räknar med hans commission). Inte för det är det avgörande utan mest för att ha ett jobb eller ej. Som sagt, inget vi har bestämt än utan bara diskuterat lite löst.

• Lapinette

Sen är det ju så att det är nästan bara här i Sverige som man är hemma så länge med barnen. I Frankrike så är det typ 4 månader som gäller för mamman och sedan är hon tillbaka. De kan stanna hemma längre (vilket de hela tiden säger till mig när jag tar upp den frågan) men är så dåligt ekonomiskt att ingen gör det.

• Lapinette

Nej, jag har inte besökt alla landskap i Sverige men faktiskt en hel del (när jag var yngre). Var en fena på geografin för jag förknippade städer, sjöar och allt till saker som jag gjort där.

När är det ni åker till NY? och hur blir det Galapagos...eller vart ni funderad på över nyår?

• Lapinette

Galapagos låter himla häftigt! Vad gör man där?

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit