Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Min bror brukar reta mig för min obotliga planeringbenägenhet. Själv packade han bilen med flickvän och två tonårssöner och stack ned till Venedig för ett par somrar sedan. Inget bokat, inget bestämt. Sen fick han höra om vår rutt i Portugal och hur jag lagt upp den. Det kom många pikar den kvällen men attans vad nöjd jag var efter semestern !

• Lapinette

Jag tror dock att bara för att vi var ute i god tid när jag bokade Portugal så fick vi de bästa rummen överallt där vi hamnade. På första stället var vi en av de få som hade balkong, på andra stället hade vi egen uteplats med solstolar och på sista blev vi uppgraderade och fick ett dubbelt så stort rum, med vardagsrum. Tror inte detta hade hänt om vi spontant hade åkt in samma dag och frågat om rum.

Vill slippa det där momentet när man kommer trött efter en dags bilresa och då behöva åka runt för att hitta hotell. När vi var i Italien för några år sedan så gjorde vi precis som er Piggelin. Vi bokade det mesta men lät oss vara spontana de sista nätterna. I Florens var det inga problem att få rum men när vi kom till Bergamo var det stört omöjligt. Fick åka runt och fråga i ett par timmar och tillslut hamnade vi typ 40 minuter utanför Bergamo på ett motell. Inte riktigt vad vi hade tänkt oss den sista kvällen på semestern.

• Lapinette

Ab fab - du är så varmt välkommen! Skriver dock inte så där jättemycket (beroende på vad man menar med mycket) listor. Bodde dock ihop med en kompis när jag pluggade i Frankrike och hon slog mig med hästlängder gällande listor.

• Lapinette

Kan bara inte låta bli att kolla upp billiga flygbiljetter, läsa om olika hotell på Tripadvisor, kolla på mappy.com hur långt det är mellan olika orter (lagom bilresa en dag ligger på 3 timmar + besök på olika ställen utmed vägen) och sedan lägga upp en budget. Sjukt, ja kanske det är ett sätt att få drömma iväg någonstans.

• Lapinette

Jag har inte heller skrivit fast jag sagt att jag ska göra det. *skäms*

Var inne på en av länkarna i förra veckan som jag tror du tipsade mig om. www.petithotel.nu/ Den ligger i min mapp Semestertips Sverige fast jag hittade ett supermysigt hotell utanför Malaga där. Trist bara att jag redan har bokat allt för Andalusien men ska absolut komma ihåg den om vi känner för att åka ned igen.

• Lapinette

Låter superhärligt! Jag var inne på petithotel.nu i förra veckan pga att jag just kände för en helg någonstans i Sverige med maken. Men så lade jag ned den idéen, för sjuttsingen vi ska ju åka till Andalusien i nästa vecka!

På tal om Calvados, gjorde flamberade äpplen i Calvados till efterrätt i söndags. Enkelt och gott med vispad grädde med hasselnötter och choklad till.

• Lapinette

Piggelin - det är inte svårt alls. Granny Smith ska det vara men det funkar säkert med andra sorter också. Skala och skär äpplena i bitar. Stek dem med smör och socker och när de börjar bli lagom mjuka och goa så häll på lite Calvados och tänd på. Obs! ha inte fläkten på!!!

• Lapinette

Rosen - inte alls konstigt att planera 50 års dagen redan nu. Fast å andra sidan så fyller jag 40 år om ... *räknar* ... 1,5 år! Shit! Och jag har faktiskt inte den blekaste vad jag ska göra då. Hade stor fest när jag fyllde 30 år och lagade all maten själv. Det gör jag inte om! Sen känns det lite som om mina vänner är "tråkiga". De ordnar aldrig fester. För något år sedan var det vi som först stod för bröllop, sedan inflyttningsfest ... och så är det bara jag som ordnar tjejmiddagar hit och dit. Nej, nu får någon annan bjuda. Fast jag vet inte om någon tänker bjuda mig på min 40-års fest??!!

• Lapinette

Tror jag gör en Rosen dvs
    30 - lagar all maten själv och ställer till fest
    40 - drar iväg till någon avlägsen ö
    50 - firar stort med hyrd lokal och catering

• Lapinette

Min 30-års fest var i en hyrd lokal längre ned på gatan och jag stod i typ 2 dygn innan och lagade all maten själv så när det blev dags för fest hade jag gått ned 4 kilo och knappt sovit något. Gissa vem som blev överförfriskad och hade värsta bakfyllan dagen efter. Min gulliga mamma städade av lokalen för jag kunde inte ta mig ned dit.

• Lapinette

Piggelin - varför tror du jag är här så sporadisk = när det är reklamavbrott. För mig är det rena julafton på TV ikväll. Greys och snart final i So you think you can dance.

• Lapinette

Ahhhh.... underbar dans!!!

Piggelin - planerar du 40-års fest? Tror faktiskt jag kör konceptet far dit pepparn växer och sen bjuder jag familjen på restaurang när vi kommer hem. Funderade på vad jag gjorde när jag fyllde 35 ... tror jag var och tränade som vanligt. Dagen efter flög jag ned till Cannes och då friade maken ute på en restaurang. Inte helt fel det heller!

• Lapinette

Sov gott Piggelin! Här ska det fortsättas dansas i ytterligare en timma. Dansa och dansa, jag sitter mest i soffan, kommenterar, sjunger och gråter om vartannat.

• Lapinette

Rosen - räknade inte helt korrekt utan jag fyller år i maj... inte riktigt 1,5 år dit men snart! Om jag inte missminner mig så fyller Piggelin år i januari.

• Lapinette

Blir riktigt hungrig när jag går in här!

• Lapinette

Vi åt fläskfilé igår men i gryta med rödpaprika, finhackad lök, köttbuljong, vatten, mjöl, curry och så ananas. Till detta en grönsallad och ris.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit