-
Hahaha, där känner vi ett par som bor. Alla deras vänner har flyttat efter dem ut dit så nu är dem 6 par och en ensamstående kvinna, alla med barn under 9 år. En ganska speciell känsla att åka dit och hälsa på; barnlöst par som bor i stan på besök i bullerbyn.Piggelin1 skrev 2008-07-07 10:44:29 följande:Hmmm, sjö & så pendeln - är det mot Floda, Lerum-hållet? För vår del blir det Eklanda i Mölndal. Snacka om homogen befolkning - alla lär väl vara i 30-40-årsåldern med barn...
-
Du kan ju alltid försöka, jag har ännu inte lyckats! Detsamma gäller den grillade fetaosten...yummie!Telemarkgrrl skrev 2008-07-07 13:16:54 följande:Mitt mål är att äta så mycket tzatziki att jag tröttnar på det, jag undrar om jag kommer att lyckas?!
-
För att inte tala om greek potatoes... Åh, jag längtar tillbaks till Halkidiki!
-
En sorts ugnsrostade potatis med massa örtkryddor. På vissa ställen kokar dem potatisen fort innan de slänger in dem i ugnen, på vissa ställen inte, på vissa ställen får man lite klar buljong som legat i formen och på vissa ställen är den helt torr. Vi åt det nästan varje dag när vi var där förra året, 2 veckor, otroligt gott!
-
Ab fab skrev 2008-07-07 13:47:40 följande:
Min grekiska favorit är stora vita bönor i en sötsyrlig tomatsås. Mums va gott. Kommer inte ihåg vad man kallade detDet brukar jag göra hemma. Köper stora vita bönor från Saltå kvarn, kokar dem så länge som står på paketen. Strax innan de är klara häller man av vattnet och gör en tomatsås på krossade tomater, massa vitlök och örtkryddor. I med bönorna så får de koka med några minuter, lägg i en skål och servera ljumna. Kan förvaras flera dagar i kylen och plockas fram som tillbehör till maten när som helst. Ibland när jag har ork så skållar jag tomater och gör en "riktig" tomatsås. -
Ab fab skrev 2008-07-07 13:56:10 följande:
lite vinäger o socker i såsen? Jag kommer ihåg att såsen var lite krämigJust det, balsamico ska det vara i. Använder alltid socker i tomatsås för att mildra tomatsmaken lite. -
Ja, berätta!Lapinette skrev 2008-07-07 15:59:58 följande:Ab fab - tell us more! Har du bott i Grekland.
-
Jag har inte hittat någon flygresa där man slipper byta, vi som flyger från Göteborg måste byta två gånger. 3 timmar stämmer säkert, det är 5 timmars skillnad mot Sverige.
Jag vet inte om det är så blåsigt, det har inte min kusin sagt något om i alla fall. Dec-feb är de vanligaste månaderna ur turistperspektiv. Vi åker 25 okt - 8 nov, då är det ca 23 grader vilket jag tycker är helt ok.
Ser väldigt trevligt ut! -
Ni som varit i Sydamerika, vaccinerade ni er? Har kollat lite och jag tycker inte att det verkar som om att man behöver göra annat än fylla på Hepatit A-skyddet.
-
Havrix ja, det är samma hepatit A-vaccination vi har. Tack!