• avj

magsjuka?

Vi ska på bröllopsresa till Egypten som tyvärr är känt för att man oftast får magsjuka/diarre under tiden.. har ni några tips på hur man ska undvika detta?

• Svar på tråden magsjuka?
  • Marsaphir Marlean

Köp med er DIMUR och drick mycket men bara på flaska samt ta med alcogel. Dimur räddade min Egyptenresa *som annars var helt underbar!*

• Mumriks blivande fru

Avj - vi ska resa till Hurghada, antagligen med Apollo. Mina föräldrar åker flera gånger om året till Sharm och dyker och dom säger att det är fantastiskt där! Trevlig resa!

• Garonne

Vi var i egypten för ett par år sedan och fick då rådet att ALDRIG äta med händer eller stoppa fingrar i munnen o dyl, efter att ha hanterat pengar. Sedlarna har tydligen enormt mycket bakterier på sig, som någon redan påpekat. Vi hade våtservetter med oss överallt och tvättade händerna ordentligt innan vi åt, och vi klarade oss. Jag trodde att jag blev magsjuk, men det var förmodligen bara vätskebrist. Jag hade några vätskeersättnings tabletter med mig, och efter att ha tagit dem så mådde jag bättre direkt.

• Nikajo

Ducoral vaccin: Kanonbra! Man dricker det.

• Marsaphir Marlean

El Gouna- ligger precis utanför Hurghada, kolla in Three corners ocean view hotellet = Underbart! =)

• Barecho

Dimortabletter är jättebra men se upp för förstoppning!

• blacknwhite

tror inte svenska apotekets tabletter hjälper mot riktig magsjuka. Blev sjuk i Turkiet o inget hjälpte förrän jag kom till sjukhuset o fick medicin i dropp.
    Ska oxå till Egypten på bröllopsresa, men vårdcentralen sa att man skulle vaccinera sig mot magsjuka...
    menar hon det drickbara då tros?

• anne på grönkulla

Du har fått bra tips, alkogel efter att ha tagit i pengar är viktigt om man är känslig just i Egypten.

En dos dukoral innan är inte fel, men är ingen garanti.

Var försiktig med vatten, men också med is och juicer som kan vara gjorda på kranvatten, använd ALLTID flaskvatten.

Själv är jag inte så känslig, men detta brukar funka för dem som är.

• zsandora

Ta en beillys (kan inte stavningen), varje morgon, 4 cl. Mina föräldrar har gjort det i alla år de har rest å aldrig blivit sjuka

• anne på grönkulla

Svärmor skulle hålla med, hon påstår att några cl whisky att börja dan med gör susen. Tyvärr vet jag att det inte hjälper henne fullt ut...

Och helt att rekommendera är det inte av andra skäl - alkohol på fastande mage och tidigt på dan i starkt solsken och varmt klimat (där du ändå behöver dricka mycket) kan bidra till onödig uttorkning istället - som ofta är värsta problemet vid magsjuka... så det kan motverka sitt syfte totalt... Sen är det väl ingen höjdare att få i sig alkohol om man ska t ex dyka eller snorkla heller kan jag tro?

• tolonta

- Köp youghurt och ät. Proppfullt med nyttiga bakterier som hjälper magen att vänja sig vid bakteriefloran...

Utöver det kan jag bara förstärka det andra har skrivit. Dukoral är bra, undvik sånt som kan vara sköljt i vatten. Pengar är fulla med bakterier, en flaska alkogel i väskan (och en tub handkräm, för alkogelen är inte snäll mot händerna...) och såklart - drick bara flaskvatten!

• Garonne

Där var vi! Vet inte om det var samma hotell, men när vi var där var hela El Gouna en enda stor byggplats. Lite ocharmigt, men det var en skön semester.
    Marsaphir Marlean skrev 2008-07-03 13:05:39 följande:

El Gouna- ligger precis utanför Hurghada, kolla in Three corners ocean view hotellet = Underbart! =)
  • ingeberg

vi ska åxå dit men jag va där för 1 år sen och va gravis men jag vart inte dålig...ska bo på grand resort hos ving...super nice!!!

• Originalrosen

Se till att ni har med er flytande kol eller kolpulver. När ni har blivit sjuka, ta det direkt så är ni okej inom några timmar. I övrigt mycket bra råd ovan.

Kan komplettera med att ni inte ska äta sallad annat än på de stora internationella kedjehotellen. (Ni riskerar att salladen är sköljd i vatten som inte funkar så bra med oss turister.)

• avj

Tack för alla välbehövda tips! :D Vi kommer säkert att ha nytta av dem i Egypten!

• Sara W

Vill bara göra ett tillägg till alla kloka kommentarer. Glöm inte att vaccinera er mot hepatit A, om ni inte redan är vaccinerade mot det. Vissa som får hep A tolkar det som magsjuka men man kan få rejäl leverpåverkan också, så jag rekommenderar verkligen en vaccination. I övrigt håller jag med föregående inlägg; håll er till flaskvatten, sprita händerna med alcogel och ta en kur med Dukoral. Dimor (loperamid) och Resorb är bra att ha i necessären.

• Meiia

Ta med IMODIUM... mot magen som du kan köpa receptfritt på Apoteket...

• Babajaga

Ät INTE SALLAD! Den tvättas i kranvattnet och har den inte torkats utan är blöt så tror jag du kan bli sjuk av den. Jag åt sallad på hotellets restaurang och blev magsjuk. Misstänker salladen.

• hgav

En annan idé är att undvika bufféer. Men annars är Alcogel som sagt kanon.
    Egypten är fantastiskt. Om ni får möjlighet så åk till LUXOR. Bodde oxå i El Gouna.

• Osvic

En bra regel är att bara äta frukt och grönt som man skalar. Då vet man ju oftast att fruktköttet är skyddat från bakterier.

Svar på tråden magsjuka?