• tolonta

vad behöver jag på ikea?

Min Ikea-lista är som följer:

Dukar (blir nog färgade lakan med Britt spetstyg över)
    Servetter (om jag inte hyr, ska kolla med min hyransvarige...)
    Vaser till blommor
    Glasstenar att ha i vaserna (ska ha genomskinliga vaser, med stenar i, och så vatten, och sätta i en ensam blomma som inte kommer sticka upp över kanten på vasen, om det går att förstå den beskrivningen...)
    Handdukar till toaletterna
    Grytunderlägg till potatisgratängerna, som ska ställas ut på borden i glasformar
    Ev litet grytlappar och kökshanddukar, tror inte det finns i lokalen - tyvärr.
    Ljuslyktor
    Ljus
    Champagneglas (har köpt Svalka vinglas på rea - billigare än att hyra, och vill ha svalka cmapagneglas till det, blir något dyrare än att hyra men å andra sidan finns de kvar, och vi kan använda dem/sälja/hyra ut)
    Övrig dekoration (kanske någon lykta att ställa på trappan, eller annat...)

• tolonta

Dsy04 skrev 2008-07-11 10:41:19 följande:

fast man köper allt den långa lista plus catering blir det endå billig att gifta sig så?jag menar blir det inte billigare att skippa o handla o boka på restaurant?känns som att det blir dyrt..ot ämne
    Vet inte vad jag ska svara på det. Har försökt formulera tre olika svar utan att det blir bra. Dels är jag litet förnärmad, men förstår inte själv varför egentligen...

Men så som jag uppfattar dig är att det är korkat av mig att handla så mycket, för det blir inte billigt. Då förutsätter du att det är viktigare för mig att mitt bröllop blir billigt, än att det blir som jag vill ha det.

Skulle kunna svara för mycket. T.ex. att vi har fyra jämna födelsedagar som ska firas inom familjen inom en snar framtid, och att glasen nog kommer till användnign då, plus att jag redan hyrt ut dem för ett annat bröllop. Att jag redan har planer för vaserna i huset vi håller på och bygger. Att lakan som inte är alltför nerkladdade kan tvättas och användas igen, och det blir nog min mamma tacksam för, de har många gästsängar...

Så jag är nog inte så dum att jag köper saker helt utan tanke, det ligger ett val bakom, jag vet vad jag betalar för och om det är värt det.
  • tolonta

Givetvis får listan lånas hur mycket som helst, det var därför jag skrev den här

Och jag kan också säga att jag blev litet snopen över kommentaren om det inte blev billigare att ha det på restaurang. Vi har cirka 85 gäster (litet flytande beroende på dagsform för några gamla/sjuka personer). Det var nog mest för att vissa kommentarer man skriver förväntar man sig att det blir ifrågasatt. Min lista över vad jag ska handla på ikea förväntade jag mig inget sådant på... Kan även meddela att allt som står på listan i den mängd jag behöver kommer gå på cirka 3500 kr (kollade).

• tolonta

Är det förresten någon som vet om ikea har "ställ" till BiB-vin? Hittar inget på hemsidan, men jag använder kanske fel sökord...

• tolonta

Tror inte det hade blivit det för mig heller. Men jag visste vart jag ville gifta mig, jag visste vilken restaurang som fanns i närheten, jag gillade inte riktigt den lokalen. Så jag uteslöt det ganska snabbt. Och när jag hittat en lokal jag verkligen gillar så har jag aldrig ens funderat på om det blivit billigare med restaurang. Jag ordnar det som jag vill ha det, och jag tror att mina lösningar blir mer personliga, passar oss bättre, än om jag hade köpt ett helt paket på en restaurang.

• tolonta
    Dsy04 skrev 2008-07-11 17:25:08 följande:
    tolontycker att du kunde svara på ett trevligare sätt eller ingnorera min frågajag brukar surfa runt i bt och läsa här o där och många OBS inte alla anv som alternativ att fixa bröllop själv p.g.a ekonomin.Min fråga hade ingen som helst backtanke jag bara undrade men jag märker att man inte för fråga för det finns de personer som är helt enkel för känliga för frågor och du verkar vara en av de.du kunde ha svarat vi är 80+ personer klart att det blir löntsamt att fixa så...o så var det klart på svaret tänk på en sak..inte alla är så insatta inom bröllop, jag till ex är inte bra på det så för mig var det bara betala för tjänsten 1 p g a jag är ingen ordning person som kan göra listor på saker o ting 2 för att jag bor i utlandet o min bröllop kommer att vara i sweden o all det jag har gjort är bokningar via tel o mail.min kommentär var ingen illa menad....utan se det så en person som undrade o punkt slut
    Nej, du menade säker inte illa men jag blev som sagt väldigt snopen eftersom jag inte förväntat att någon skulle ha någon som helst synpunkt över listan som jag la upp om vad jag ska handla på Ikea till bröllopet. Jag kände mig väldigt ifrågasatt, men som jag skrev i mitt första svar så vet jag egentligen inte själv varför jag tog litet illa upp över det. Men det var nog pga förvåningen.... Jag tycker dock inte att jag var otrevlig i mitt svar, utan att jag var väldigt tydlig med hur jag hade uppfattat dig och hur jag hade reagerat... Det kanske inte är så roligt för dig att läsa om hur jag uppfattade det du skrev, men det innebär inte att svaret i sig är otrevligt...

Eftersom du säger att du inte menade det du skrev på det sättet som jag tolkade det så är det bra så.
  • tolonta

Ytterligare en grej som man kan hitta på Ikea är om man vill ha någon typ av anslagstavla eller ram eller liknande till bordsplaceringstavla...

Svar på tråden vad behöver jag på ikea?