• Pyron

vad behöver jag på ikea?

Jag skall till ikea, där ska jag köpa vasen : superfin att ha som vattenkrus på bordet.
    Men vad är det mer jag behöver, som jag inte vet om just nu?

• Svar på tråden vad behöver jag på ikea?
  • aikidoaasa

Säkert massor av saker. :) Det brukar bli så...

• tolonta

Min Ikea-lista är som följer:

Dukar (blir nog färgade lakan med Britt spetstyg över)
    Servetter (om jag inte hyr, ska kolla med min hyransvarige...)
    Vaser till blommor
    Glasstenar att ha i vaserna (ska ha genomskinliga vaser, med stenar i, och så vatten, och sätta i en ensam blomma som inte kommer sticka upp över kanten på vasen, om det går att förstå den beskrivningen...)
    Handdukar till toaletterna
    Grytunderlägg till potatisgratängerna, som ska ställas ut på borden i glasformar
    Ev litet grytlappar och kökshanddukar, tror inte det finns i lokalen - tyvärr.
    Ljuslyktor
    Ljus
    Champagneglas (har köpt Svalka vinglas på rea - billigare än att hyra, och vill ha svalka cmapagneglas till det, blir något dyrare än att hyra men å andra sidan finns de kvar, och vi kan använda dem/sälja/hyra ut)
    Övrig dekoration (kanske någon lykta att ställa på trappan, eller annat...)

• AJFC

ett stort lakan som du kan vira in dig när du går in och ut i bilen så att du inte smutsar ner kläningen...

• Dsy04

fast man köper allt den långa lista plus catering blir det endå billig att gifta sig så?

jag menar blir det inte billigare att skippa o handla o boka på restaurant?

känns som att det blir dyrt..

ot ämne

• tolonta

Dsy04 skrev 2008-07-11 10:41:19 följande:

fast man köper allt den långa lista plus catering blir det endå billig att gifta sig så?jag menar blir det inte billigare att skippa o handla o boka på restaurant?känns som att det blir dyrt..ot ämne
    Vet inte vad jag ska svara på det. Har försökt formulera tre olika svar utan att det blir bra. Dels är jag litet förnärmad, men förstår inte själv varför egentligen...

Men så som jag uppfattar dig är att det är korkat av mig att handla så mycket, för det blir inte billigt. Då förutsätter du att det är viktigare för mig att mitt bröllop blir billigt, än att det blir som jag vill ha det.

Skulle kunna svara för mycket. T.ex. att vi har fyra jämna födelsedagar som ska firas inom familjen inom en snar framtid, och att glasen nog kommer till användnign då, plus att jag redan hyrt ut dem för ett annat bröllop. Att jag redan har planer för vaserna i huset vi håller på och bygger. Att lakan som inte är alltför nerkladdade kan tvättas och användas igen, och det blir nog min mamma tacksam för, de har många gästsängar...

Så jag är nog inte så dum att jag köper saker helt utan tanke, det ligger ett val bakom, jag vet vad jag betalar för och om det är värt det.
  • Zsarah
    Dsy04 skrev 2008-07-11 10:41:19 följande:
    fast man köper allt den långa lista plus catering blir det endå billig att gifta sig så?jag menar blir det inte billigare att skippa o handla o boka på restaurant?känns som att det blir dyrt..ot ämne
    Man kanske inte vill ha sin bröllopsfest på en restaurant? man kanske har hittat den perfekta festplatsen. Ens budget räcker till och det behöver inte alls bli dyrare för att man köper saker vi ikea istället för att festen vid en restaurang, man får ev. ta med eget dricka (beroende på rättigheter) det blir betydligt billigare, hyran kan vara billigare, ev. så har du mera möjligheter vid en festlokal än vid en restaurant(g) (stavas?) osv.
  • Snäckan4

Hej Tolonta; jag tror många är intresserade av att hyra sakerna av dig i efterhand så du kan nog få tillbaka mycket utav pengarna. Jag är definitivt intresserad av att hyra glas, lakan mm om du har till 80 pers?

• C123
    tolonta skrev 2008-07-11 10:30:09 följande:
    Min Ikea-lista är som följer:Dukar (blir nog färgade lakan med Britt spetstyg över)Servetter (om jag inte hyr, ska kolla med min hyransvarige...)Vaser till blommorGlasstenar att ha i vaserna (ska ha genomskinliga vaser, med stenar i, och så vatten, och sätta i en ensam blomma som inte kommer sticka upp över kanten på vasen, om det går att förstå den beskrivningen...)Handdukar till toaletternaGrytunderlägg till potatisgratängerna, som ska ställas ut på borden i glasformarEv litet grytlappar och kökshanddukar, tror inte det finns i lokalen - tyvärr. LjuslyktorLjusChampagneglas (har köpt Svalka vinglas på rea - billigare än att hyra, och vill ha svalka cmapagneglas till det, blir något dyrare än att hyra men å andra sidan finns de kvar, och vi kan använda dem/sälja/hyra ut)Övrig dekoration (kanske någon lykta att ställa på trappan, eller annat...)
    vilken bra lista! Själv ska jag och min festman hyra en lokal och ska åka till Ikea och handla lite vi med. Det blir nog dukar, dekorationer till borden och champagneglas som inte fanns där. Om jag får, kan jag "låna" lite från din lista som inspiration? Den är jättebra!
  • tolonta

Givetvis får listan lånas hur mycket som helst, det var därför jag skrev den här

Och jag kan också säga att jag blev litet snopen över kommentaren om det inte blev billigare att ha det på restaurang. Vi har cirka 85 gäster (litet flytande beroende på dagsform för några gamla/sjuka personer). Det var nog mest för att vissa kommentarer man skriver förväntar man sig att det blir ifrågasatt. Min lista över vad jag ska handla på ikea förväntade jag mig inget sådant på... Kan även meddela att allt som står på listan i den mängd jag behöver kommer gå på cirka 3500 kr (kollade).

• tolonta

Är det förresten någon som vet om ikea har "ställ" till BiB-vin? Hittar inget på hemsidan, men jag använder kanske fel sökord...

Svar på tråden vad behöver jag på ikea?