• jessko

Lyckas aldrig få bort sötsuget!!!!

Jag är helt förkrossad, kan aldrig lära mig får bort sötsuget. Ser jag godis, bakverk, saft, läsk etc halsar jag i mig som att jag inte sett mat på flera år. Har försökt olika avväjningsmetoder och även försöka lära mig att äta vid regelbundna tider för att inte riktigt bli hungrig och få sug på annat. Men det är svårt att lära sig äta regelbudet ink frukost när man aldrig tidigare gjort det. Oboy och macka åt jag som barn men i vuxen ålder har jag slutat med frukost helt.

Fan va jag är dålig! Saknar jag motivation? Jag vill ju över allt annat att gå ner i vikt. Men får ångest när jag inte lyckas och tröstäter med godis istället.

• Svar på tråden Lyckas aldrig få bort sötsuget!!!!
  • Mikabella

Åhhh vad jag stavar dåligt...Sorry

• Eskobar

Kan man äta kromtabletter när man ammar?

• 20080301

Jag har testat krom och jag tycker inte att det hjälper något alls. Däremot om man äter som man ska kan man få bort det

• hondafreak

Jag har vansinnigt sötsug.......om jag inte äter frukt !!!!
    Det är löjligt påfallande men jag har kollat det många gånger. Äter jag inte frukt åker chokladen fram dagen efter ! Testa att stoppa i er några frukter om dagen och se om det hjälper. Jag har choklad och annat hemma och ser det i skåpet, men jag har absolut ingen lust att ens ta i den. Inga som helst problem att låta den vara !!! Testa får ni se, det kanske fungerar för er oxå ????

• dfk

Torkad banan/ papaya,aprikoser,mango,fikon, naturgodis och nötter, färsk frukt och bär(man kan lyxa till och doppa den i chocklad med hög kakaohalt), ät regelbundet och med små mellanmål så hinner man inte bli sådär vansinnigt sötsugen. Svårt...jag vet!
    Men försök att kanske begränsa sötsaker till helgen då du får lov att njuta lite, och sundare i veckan.
    Är själv en sockerråtta och det är ett begär som man verkligen får kämpa med.
    Framför Tv:n har jag märkt att jag gärna blir extra sötsugen, då tar jag ibland fram en stickning och håller mig lite sysselsatt.
    Naturell youghurt med lite flytande honung och valnötter i ett litet glas, kan stilla det värsta ibland för mig.
    Har ni andra fler tips? Vill gärna själv ha lite mer tips på begäret....

• Mikael Angelica

jag har alltid haft jordens sötsug men min mormor sa till mig att gå till en hälsokost butik och köpa äpplecidervinäger tabletter. funkade hur bra som helst =)=) har idag inget sötsug och det blir lättare o lättare ju längre tiden går =)

• MD2009

Socker ger sockerberoende - Undvik allt med socker i.

Sötsuget kan komma pga för lite frukt - lätt att förväxla vad vi är sugna på, eller rättare sagt vad kroppen försöker tala om att den vill ha.

Regelbundna måltider är ett måste för att bli av med sötsug eftersom maten påverkar blodsockernivån som i sin tur påverkar sötsuget.

Stort sockerintag kan ge svamp i kroppen och i underlivet - det påverkar ph-värdet i slemhinnorna.

Drick Aloe vera - det minskar sötsuget efter ett tag.

Sötsuget är förutom ett sockerberoende ofta en signal att kroppen saknar något - det gäller "bara" att klura ut vad kroppen behöver.

När jag har mina godiperioder så blir fastnar jag lätt i sötsuget - men när jag skärper till mig och undviker socker (använder honung istället som sötningsmedel, och äter eller dricker frukt, dock ej apelsinjuice som faktiskt är väldigt sött) så minskar sötsuget och det försvinner helt om jag äter som jag ska... vilket jag såklart inte alltid gör

• paradisfågel

Tror det kan vara svårt att låta bli helt, men har du provat att börja byta ut? Om du ska äta choklad, ät endast choklad med riklig kakaohalt. Försök o äta mer nötter o frukt istället för lösgodis o chips.

• Jonna83

Mikabella

Hur tar man prov för sånt?

• Mikabella

Genom att sticka ner en lång härlig gummislang i magsäcken... Jippi! Gastrostopi.

• zsandora

Har ni provat att ta en kopp te? Jag kör på det å tappat suget för små ätandet. Så för mig fungerar det jätte bra iaf!!

• dfk

Det låter lite otäckt med en slang i magen... Har lite sjukhusskräck själv...

• Jonna83

ja fy... de vill gå ner med slang för o kolla om jag har magkatarr men jag kan bara inte. Aldrig att de får stoppa ner nått i halsen medan jag är vaken :/

• dfk

Går det att göra ett sånt ingrepp om de skulle söva dig, Jonna?

• Jonna83

ja. fast jag har förstått att man inte kan göra det. "bara" ge lugnande o smärtstillande o det räcker inte för att jag ska komma dit :(

• Mikabella

Det är väldigt läskigt, men man klarar det. Jag lovar! Har gjort det 3 gånger nu o I am still standing! Det gäller bara att stålsätta sig, andas lugnt och verkligen lita på läkaren o sköterskorna. De gör undersökningar som denna flera gånger per dag. Pepp pepp! Hoppas att du vågar. Skickar lite styrke kramar till dig!

Jonna83 skrev 2008-07-23 11:32:48 följande:
    ja. fast jag har förstått att man inte kan göra det. "bara" ge lugnande o smärtstillande o det räcker inte för att jag ska komma dit :(
  • Jonna83

alltså jag har lite panikångest o sådär, alltså ganska nära till panik när jag är i en situation jag inte kontrollerar o sånt där är jag livrädd för! Jag överlever säkert men är snarare rädd för att hamna på hispan efteråt :)

• Krokodill

Sedan jag började motionera så blir jag mycket mera motiverad att inte äta skräp. Jag vill helt enkelt inte att mitt träningspass ska vara i onödan!

Ett annat bra tips som redan nämnts är matdagbok. Om man inte vill skriva upp det så ska man nog hoppa över!

En varning bara!! Det är extremt mycket fett i nötter, särskillt jordnötter, cashew, paranötter och liknande! Det är ju nyttigt fett, men inte bara att vräka i sig om man vill gå ner i vikt!

• tattar-Emma

Jag har också bemött sötsuget med te. Även om teet också är åt det söta hållet blir det mycket mindre socker än om jag skulle tagit motsvarande mängd saft, så på sikt har det funkat riktigt bra att dra ner på sockret och slippa beroendet.

Svar på tråden Lyckas aldrig få bort sötsuget!!!!