Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fler tjejer som friat/tänker fria?

Ja, som rubriken lyder? Har ni tjejer friat eller tänker fria? Hur gjorde ni?
    Hade ni pratat om det tidigare?

• Svar på tråden Fler tjejer som friat/tänker fria?
  • älskarlivet

Ah, så ni var förlovade, men hade inte bestämt när ni skulle gifta er? Vi är inte ens förlovade..

• älskarlivet

ok, jag har redan varit förlovad en gång så nästa gång jag gör det så ska det vara bröllop inom ett år!

• älskarlivet

Hur friade du? Egentligen vill min sambo göra det, men han verkar inte få tummarna loss, och säger också att om jag skulle fria så skulle han säga ja..

• älskarlivet

Men gäller det hela året? Trodde det bara gällde skottdagen!

Nalle Puh 40 skrev 2008-07-14 18:19:46 följande:

Vad tvekar du för då? Fria själv, det är ju skottår
  • älskarlivet

Men 4 år lär han inte vänta med frieri ändå, jag vill vara gift innan vi börjar försöka skaffa barn och vi vill ha barn om 2 år kanske..

• älskarlivet

ok, jag vill inte starta babyverkstaden innan vi är gifta, är väldigt traditionell av mig...
    Och min sambo vet hur jag vill ha bröllopet (vi är två om det så klart), men han hade lika bra kunnat hoppa över också, han vill göra det av traditionella skäl och jag är troende..

cesseny skrev 2008-07-14 18:51:27 följande:
    Tja, vi har varit förlovader sedan 2001 och nu när vi väntar en liten så kändes som om det var dags! Så det var väl jag som friade, eller ja tog upp ämnet till diskussion och sambon deklarerade förutsättningarna för att han skulle vilja gifta sig, dvs. ingen publik. Så jag fick bita i det sura äpplet och gå med på det. Beställde hem papper för hindersprövning och kontaktade kvinnan på kommunen som har hadn om borgerlig vigsel den 23/5, datum för vigsel satte vi den 23/8!
  • älskarlivet

Jag är bara så traditionell! Och min sambo med, det är därför jag tvekar på om jag vill fria, eller vänta på att han ska göra det!

feministbrud skrev 2008-07-15 10:15:17 följande:
    Men tjejer, varför ska inte vi kunna fria när vi vill? Varför är det bara mannen som ska kunna göra det? Varför gå och vänta på att han ska få tummen ur? Nej, fram för jämlikhet och sluta med det där tjafset om skottår!
  • älskarlivet

FAst frieri är för mig att man bestämmer ett bröllopsdatum också.. Jag vill inte vara förlovad utan att man också bestämt att man ska gifta sig ett visst datum (eller ja, viss månad).

Min sambo verkar lite hemlighetsfull när jag pratade om vad vi ska göra på vår ett-årsdag, kanske han också tänkt på något sådant här..

h a skrev 2008-07-15 12:31:02 följande:

Jag friade (alltså frågade om vi skulle förlova oss på nyårsafton)Och häromdagen frågade jag ang. bröllop. Vi har varit ihop i 10 år, och "frierit" var helt okonstlat. Jag har hela tiden sagt att jag INTE vill bli överraskad med en ring i maten på fina krogen. osv. Ville bestämma och avgöra tid själv. Hursomhelst.Det var ändå väldigt fint och rörande. Klart man inte behöver vänta på killens fråga. Lycka till
  • älskarlivet

ok, för mig är det så att jag vill gifta mig inom ett år efter förlovningen.. Jag har redan varit förlovad en gång tidigare där det inte var giftermål med i tankarna och så vill jag inte ha det en gång till.

Dessutom vill jag inte starta babyverkstaden förrän vi är gifta.. Så traditionell är jag..

h a skrev 2008-07-15 12:49:21 följande:

Ja vem vet?Det kan ju vara det han har i kikaren:) Vi förlovade oss inte med den traditionella tanken... om ett år gifter vi oss. Utan snarare, vi älskar varandra, vi gifter oss.Sedan kommer det vara 1.5 år mellan förlovning och giftemål, så det blev ju inom ramen ändå, typ.Det kan ju bero på att vi har varit tillsammans i 10 år och att detta var ändå givet.
  • älskarlivet

Hur länge har du fått vänta?
    Jag vill gärna inte vänta för länge heller, det är därför jag funderar på att fria själv, men tänk om vi båda gör det på vår ett års dag?

Några vänner har börjat att fråga min sambo när det är dags och så.. Han trodde det var jag som tutat i dem en massa, men jag hade inte sagt något!

aikidoaasa skrev 2008-07-15 17:43:58 följande:
    älskarlivet, du verkar vara precis på samma sätt som mig... vill ha ett traditionellt med frieri och bröllop i takt med det (gärna att killen friar), sen barn.Enda skillnaden är väl att jag fått vänta lite längre. ;) Men så länge kommer nog inte du att behöva vänta med tanke på hur hemlighetsfull han är inför er ettårs dag. ;) Själv har han inte kommit ihåg att fira våran en enda gång... *skickar honom en huvudsmäll i tanken... hehehe...*
  • älskarlivet

Men varför friar du inte själv om du väntat i 3 år?
    Jag skulle aldrig vänta 3 år på frieri!

aikidoaasa skrev 2008-07-16 09:32:28 följande:
    Ehmm... vi har varit ett par i snart 9 år... men det är de senaste 3 åren som jag verkligen väntat på det här frieriet. (Innan studerade vi fortfarande båda två så jag tyckte att vi kunde vänta lite med det...) Ett tag trodde min pojkvän att det är jag som tutat i alla våra vänner och familjer att de ska tjata åt mig, men förstod snabbt att jag inte sagt ett dugg om det till dem. Det är bra att någon tjatar som faktiskt får göra detta. (Jag vill inte, jag vill att han ska göra det självmant, men lite påtryckningar från annat håll skadar inte.) *ler*
  • älskarlivet

ok, jag vill ju helst att min sambo friar, men gör han inte det får jag ta saken i egna händer.. Tror inte jag skulle vara ledsen sen för att han inte friade..

Däremot håller jag på att jag vill att vi bestämmer när bröllopet ska vara, i samband med frieriet...

Vill du att han har sett ut ring då redan när han friar också?

aikidoaasa skrev 2008-07-16 12:43:18 följande:
    För att det är en viktig tradition för mig att det är mannnen som friar... jag skulle vara väldigt ledsen efter ett tag att han inte kunde fria...
  • älskarlivet

ok, för jag är sådan att jag vill att vi ska välja ut ring tillsammans, han vet inte vad jag har för storlek eller så heller..

aikidoaasa skrev 2008-07-16 14:42:42 följande:
    lol Tussigumman. Det var ett kul frieri.Jag hoppas på att när han friar älskarlivet så har han en ring redo... han brukar ha väldigt bra smak så jag skulle tycka att det var toppen om han valde ut ringar åt oss... sen skulle jag vara med och hitta bröllopsringen efter det.
  • älskarlivet

jag använder aldrig ringar, så det går inte heller.. JAg vet ju inte ens själv vad jag har för storlek!

aikidoaasa skrev 2008-07-16 14:48:04 följande:
    Han vet min... och skulle han glömma så kan han alltid nalla en av mina gamla vanliga ringar som han vet passar på det fingret och ha som mall.
  • älskarlivet

Inte på fredag men får se om det blir då om någon vecka, min sambo är rätt hemlighetsfull som sagt... Tänk om vi båda friar? Jag funderar på att se om han friar den dagen, gör han inte det väntar jag någon vecka och gör det då..

T3ZZ skrev 2008-07-16 18:48:42 följande:
    Spurtar! På freda gäller det. Någon mer som ska fria på freda?
Svar på tråden Fler tjejer som friat/tänker fria?