• Tooticki

Varför mår jag såhär?

Jag tror att du har hamnat i en depression och behöver proffessionell hjälp. Ta kontakt med vårdcentralen där du bor så kan de hjälpa dig.

Det är inte lätt att hålla gnistan uppe när man dels bor på ett nytt ställe och dels inte har någon ordentligt sysselsättning.
    Mitt tips till dig är att schemalägga varje dag, i början kommer det kännas tungt men snart kommer det kännas lättare och du kommer bli stolt över dig själv. Ett exempel på en schemalagd dag kan se ut så här:

7:00 Uppgång, duscha, äta frukost, läsa tidningen
    9:00 Ta en promenad/gå och handla/gå till arbetsförmedlingen
    11:00 Jobba på CV och personligt brev
    12:00 Laga och äta lunch
    13:30 Maila en vän
    14:00 Byta lakan/dammsuga/diska/städa badrummet
    15:00 Kolla upp roliga kurser på nätet

Anmäl dig till några kurser så att du träffar nya människor och hittar nya intressen. Det är viktiogt att ha ett "eget" liv för att må bra och som det ser ut nu så ÄR din sambo ditt liv, inte kul. Planera att någon kompis hemifrån kommer och hälsar på så att du har något att se fram emot.

• Tooticki

Du måste nog dela upp dessa problem i olika delar: varför är du svartsjuk på tjejer som han känner? Han är med dig, han bor med dig, han vill att ni ska renovera gården tillsammans; han väljer ju dig varje dag!

Varför är det ett problem att din pojkvän HAR vänner? Hade det inte varit värre om han INTE haft vänner? Nu kan ni ju bjuda hem lite folk så att de får lära känna dig också. Jag slår vad om att de är väldigt nyfikna på dig!

Hur kommer det sig att du är sjukskriven? Får du någon typ av rehabilitering?

Har du någon utbildning/erfarenhet som kvalificerar dig för en viss sorts jobb? Annars kanske det kan vara läge att börja plugga?

• Tooticki

P.S. Du behöver inte svara om det är för personliga frågor, vill bara hjälpa dig att få perspektiv på situationen

• Tooticki

Det är inte meningen att bagatellisera dina problem, vi vill bara hjälpa dig att lyfta blicken lite

Kan du inte fråga någon i stallet som brukar vara där på samma tider som du om ni ska rida tillsammans imorgon t ex?

Finns det någon brukshundsklubb du kan bli medlem i? De brukar ju ha träningskvällar en gång i veckan. Du kan sätta upp en lapp och fråga om någon vill gå ut och promenera/träna med dig och din hund för din hund behöver öva på att umgås med andra hundar t ex.

Ordna en grillkväll hemma och bjud både sambons närmaste vänner men också bekanta med respektive så att det kommer fler. Säg till din sambo att du verkligen vill lära känna personer i er stad för att du ska kunna känna dig mer hemma så kommer han med all säkerhet anstränga sig för din skull.

Finns det ingen här på BT som bor i samma stad som du? Kanske en potentiell kompis?

• Tooticki
    Hilma82 skrev 2008-07-16 15:32:10 följande:
    Kan man inte svara till nån privat? *Ny här*
    Antingen kan du skriva i gästboken, då klickar du på nicket och sen på den lilla uppslagna boken högst upp i presentationen. Eller så skickar du ett privat meddelande, klicka på medlem uppe i menyn, välj sedan "Skicka meddelande" i vänstermenyn under Min sida.
  • Tooticki

Kom på det när jag hade skrivit det, här i stan är det få förunnat att kunna ha hästen hemma så jag är inte van vid det

Ja, din svartsjuka är nog det största problemet för det är något som kan splittra er, och det vill du väl inte?

Vad är det som gör att du är svartsjuk? Flirtar han med andra tjejer? Känner du dig osäker på hans känslor för dig? Är du osäker på dina egna känslor? Har han varit otrogen någon gång?

Mitt förslag är att när du känner svartsjukan välla upp, fråga dig själv om det är något att bli upprörd över? Kommer det kännas viktigt även om några dagar? Bestäm dig för att inte tänka mer på det utan känna efter efter en vecka igen, förmodligen kommer du tycka att det är en bagatell när det gått några dagar och då är det bara att glömma det. Om det INTE känns som en bagatell efter en vecka kanske det är dags att ta upp det och då har du såpass mycket distans till det att du kan lägga fram det sakligt utan att vara anklagande vilket leder till en bättre diskussion.

Jag TROR att svartsjukan är ett uttryck för att du känner dig i underläge eftersom du inte trivs i din situation och du är på hans "hemmaplan" så att säga. Förmodligen kommer det att bli bättre när du lär känna folk och börjar plugga för då kommer du ha mindre tid att fundera. Detta är också något du kan ta upp med en kurator/terapeut/psykolog.

• Tooticki

Jag vet att vi redan sagt det men det tål att upprepas; börja en kurs, gå med i brukshundsklubben, kolla upp ridkompisar och börja lusläs utbildningskatalogerna. När du verkligen ger dig ut så kommer det vara lättare än du tror!

Lycka till!

Svar på tråden Varför mår jag såhär?