• Fredrik och Sabine

Besviken på min kompis....

Jag har en kompis som jag anser som en nära vän. Hon har sedan bröllopsinbjudan kom i februari glatt sig mycket efter att få komma på bröllopet. Har sagt att hon måste ordna möhippa och komme ner så vi kan ses innan bröllopet(vi bor 30 mil ifrån varann så vi ses inte så ofta).

Nu gifter jag mig nästa lördag. I förrgår fick jag ett sms där det stod att "jag är ledsen men jag kan inte komma på bröllopet för jag har tagit på mig att arbeta då vi har fått en sjukskrivning på jobbet".
    Hon skickar alltså ett sms och säger detta!!!

Jag tycker det är så dålig stil och jag blev så besviken på henne! Jag menar - har man en nära vän som gifter sig så väljer man väl inte att jobba?!? Dessutom är hon chef på sin avdelning så hon kunde väl bara beordrat någon att jobba på lördagen?
    Nej, jag tolkar det som om hon helt enkelt inte vill komma.
    Dessutom är det oerhört fegt att smsa en sån sak.
    Jag skrev bara tillbaka att jag blev besviken och inte kunde förstå hur hon kunde välja att jobba framför att komma på mitt bröllop.

Ville bara skriva av mig lite....

• Svar på tråden Besviken på min kompis....
  • Tooticki
    Mikabella skrev 2008-07-17 12:39:27 följande:
    Måste inflika att hon kanske INTE har något val. Ja är man chef kanske man kan kommendera folk ibland, men man får oxå ställa upp och ta större ansvar när inte tider, personal och liknade funkar! Jag står själv här o jobbar på min semester pga att min anställda blivit sjukskriven sommaren ut! Inte direk ett fritt val! Min lillebror gifter sig på lördag och jag är värd..Var på håret att jag kunde vara ledig!!! Ingen självklarhet att man kan vara ledig, särsilt inte när man är chef! Så var inte för hård mot henne. Hon kanske faktiskt MÅSTE jobba!
    Håller med helt och fullt.

Måste också inflika att kanske skickade hon sms:et för att hon tyckte det var jobbigt att göra dig ledsen och besviken?
    Nej, stryk henne inte som vän förrän du pratat med henne, det finns säckert en bra förklaring.
  • lycklig78

Jag tycker det är hemskt dåligt att bli besviken på en vän, för att hon måste jobba..

Är själv ofta i samma sits. Jag jobbar som butikschef och det är ofta jag måste gå in och jobba om det inte finns vikarie. Flera av mina vänner har svårt att acceptera detta och det hörs på deras röst att de tycker jag sviker när jag förklarar. (Ibland skickar jag även sms.)

Visst, bröllop är speciellt och jag förstår på sätt och vis din besvikelse, men jobba måste man tyvärr.

(Nu vet jag ju inte hennes situation.)

• Fredrik och Sabine

Tack för alla peppningar!

Till er som menar att hon kanske inte kunde beordra någon så kan jag säga att hon inte ens frågade någon, utan sa direkt att hon kunde jobba själv. Dessutom jobbar hon på ett labb så jag tror inte att hon är oumbärlig där över en dag.....

Dessutom så tycker jag fortfarande att man löser sånt när det är en nära vän som gifter sig - och man skickar definitivt inte ett sms och talar om det!!

Men nu skiter jag i det - det är hennes förlust om hon inte vill komma!

• lycklig78

Fredrik och Sabine skrev 2008-07-17 18:20:56 följande:

Tack för alla peppningar!Till er som menar att hon kanske inte kunde beordra någon så kan jag säga att hon inte ens frågade någon, utan sa direkt att hon kunde jobba själv. Dessutom jobbar hon på ett labb så jag tror inte att hon är oumbärlig där över en dag.....Dessutom så tycker jag fortfarande att man löser sånt när det är en nära vän som gifter sig - och man skickar definitivt inte ett sms och talar om det!!Men nu skiter jag i det - det är hennes förlust om hon inte vill komma!
    Och hur i hela friden vet du att hon inte testat att få tag i någon annan. Hon bor ju 30 mil ifrån dig?
  • hope78

Man kan ju hoppas att hon lurar dig och kommer att dyka upp på en ev möhippa Annars så är hon ingen riktig vän, så ödsla inte din energi på henne.

• Fredrik och Sabine
    lycklig78 skrev 2008-07-17 19:34:28 följande:
    Fredrik och Sabine skrev 2008-07-17 18:20:56 följande:
    Och hur i hela friden vet du att hon inte testat att få tag i någon annan. Hon bor ju 30 mil ifrån dig?
    Du....hon har skickat mer än ett sms och talat om det!
    Du behöver faktiskt inte komma med såna onödiga påhopp. Jag skulle väl inte skriva så om jag inte visste.
  • Anna  Sol

Fredrik och Sabine skrev 2008-07-17 21:00:32 följande:

Du....hon har skickat mer än ett sms och talat om det!Du behöver faktiskt inte komma med såna onödiga påhopp. Jag skulle väl inte skriva så om jag inte visste.
    Påhopp?? Jag förstår att du är besviken, men nu får du väl ge dig.

Jag tycker du ska prata med henne innan du stryker henne på kompislistan. Det finns så många missförstånd som kan ske när man inte vet hela bakgrunden.
  • anirac1

En erfarenhet vi fått göra många av oss här är att när man gifter sig visar det sig vilka ens vänner är

• Sanfor

Innan du säger upp bekantskapen, försök reda ut det hela. Kanske efter bröllopet när det lugnat ner sig. Det kanske finns en massa skäl till att det blev som det blev. Dumt att säga upp kontakten på grund av missförstånd

* Kanske är det en extrem situation på jobbet som gör att det enbart är hon som KAN hoppa in?
    * Kanske är det ett tidigare missförstånd er emellan som gör att hon väljer att inte komma?
    * Kanske hon har svårt med känslor i direktkommunikation? Det är väl bättre att hon hör av sig och säger att hon inte kommer än att hon inte hör av sig alls?
    * Kanske hon har andra problem som hon inte vill stressa dig med när du har så mycket att tänka på, så hon valt ett svepskäl?

Det behöver inte vara dessa skäl, men det KAN vara. Du kanske kan ringa och prata med henne? Eller skicka ett mail, där man kan vara mer utförlig än via sms?

Anirac skriver: "En erfarenhet vi fått göra många av oss här är att när man gifter sig visar det sig vilka ens vänner är"

Jag skulle snarare se det som att när man gifter sig blir man lätt överkänslig av stressen och tolkar saker negativt, som inte nödvändigtvis är det. Som någon klok människa här har sagt innan: Även om man lätt tror det när det gäller sitt eget bröllop, som man kanske planerat i åratal, så roterar inte ens vänners och familj just runt det bröllopet. Det kan finnas en mängd andra saker i dessa personers liv som kan påverka handlingar och beslut, och som inte alls behöver ha något att göra med vänskap eller band till brud eller brudgum.

• Tooticki
    Sanfor skrev 2008-07-17 23:23:03 följande:
    Anirac skriver: "En erfarenhet vi fått göra många av oss här är att när man gifter sig visar det sig vilka ens vänner är"Jag skulle snarare se det som att när man gifter sig blir man lätt överkänslig av stressen och tolkar saker negativt, som inte nödvändigtvis är det. Som någon klok människa här har sagt innan: Även om man lätt tror det när det gäller sitt eget bröllop, som man kanske planerat i åratal, så roterar inte ens vänners och familj just runt det bröllopet. Det kan finnas en mängd andra saker i dessa personers liv som kan påverka handlingar och beslut, och som inte alls behöver ha något att göra med vänskap eller band till brud eller brudgum.
    Väldigt bra skrivet, håller med fullständigt!
  • Masha

Det är väl ändå inte så att det enda som betecknar vänskapen är huruvida vännen deltar i ens bröllop eller ej??? Om man för övrigt har en vän som ställer upp i vått och torrt är det synd att inte ta tillvara den vänskapen p g a uteblivande vid bröllop. Sen medger jag gärna att det finns snyggare sätt än att SMS:a frånvaron, men med tanke på reaktionerna från många blivande brudar här på Bt kan jag förstå att vissa väljer att slippa ta konflikten ansikte mot ansikte.

Våra bröllop är inte jordens medelpunkt annat än för oss själva.

• tolonta
    Sanfor skrev 2008-07-17 23:23:03 följande:
    Anirac skriver: "En erfarenhet vi fått göra många av oss här är att när man gifter sig visar det sig vilka ens vänner är"Jag skulle snarare se det som att när man gifter sig blir man lätt överkänslig av stressen och tolkar saker negativt, som inte nödvändigtvis är det. Som någon klok människa här har sagt innan: Även om man lätt tror det när det gäller sitt eget bröllop, som man kanske planerat i åratal, så roterar inte ens vänners och familj just runt det bröllopet. Det kan finnas en mängd andra saker i dessa personers liv som kan påverka handlingar och beslut, och som inte alls behöver ha något att göra med vänskap eller band till brud eller brudgum.
    Tycker också det är bra skrivet och håller med fullständigt. Jag kräver inte utförliga ursäkter som måste godkännas för de av mina vänner som inte kan komma... Jag förstår att de denna gången prioriterade annorlunda. Visst är det tråkigt när en nära vän inte kan komma på ens bröllop, men jag måste ärligt säga att det var först då jag själv började planera bröllop och förstod hur gärna jag ville att alla mina inbjudna vänner skulle komma, som jag fattade detta. Jag missade en väns bröllop förra året, för en anledning som många här säkert skulle dissa. Men min kompis har i alla fall inte avskrivit mig som vän, tack och lov.
  • Fredrik och Sabine

För det första så har jag aldrig ens påstått att jag skulle säga upp bekantskapen med henne - det har jag aldrig ens haft en tanke på. Det hela handlade bara om att jag kände mig besviken - och det tror jag att ni allihop skulle känna om detsamma hände er.

Däremot så kommer jag inte att öka på min stress inför bröllopet genom att höra av mig till henne, utan det får bli senare när vi kommer hem från bröllopsresan.
    Tycker dock att hon borde ringa och verkligen berätta vad det egentligen beror på att hon tackar nej.....

Så det så!

• MyStyle

Måste bara inflika och säga att det är lite konstigt att hon vet redan nu att hon inte kan om 2 veckor...
    Ibland går jobbsituationer bara inte att lösa, det vet jag själv oxå av erfarenhet, men 2 veckor innan. Iofs kanske det är lite svårare när hon bor så långt bort, hon kan ju inte åka och jobba dagen efter precis.

En av mina barndoms kamrater smsa mig klockan 22 på kvällen sista dagen man kunde osa:a att hon inte kunde komma, gav ingen anledning. Jag kan erkänna att jag kommer inte lägga ner nån större energi på henne nu, säger inte upp bekantskapen med henne men är fullständigt besviken på henne...

Fredrik och Sabine- förstår att du är besviken. Men gör som de andra har sagt, ring henne och snacka med henne, men vänta tills efter bröllopet så här nära har man tillräckligt med stressmoment ändå

• laris

Det finaste som finns i vänskp är förståelse. Och förståelse kan du inte få förrän du har pratat med henne. Det är inte ok att dumpa din vän bara för att hon inte kan komma på ditt bröllop. Mer än så betyder hon väl?

Hon tyckte nog att det var jättejobbigt att ringa och kan vara därför hon sms:ade. Alla är vi olika och hanterar jobbiga situationer på olika sätt. Du skulle ha gjort på ett annat sätt men man kan inte alltid utgå från sig själv. Att hon väntade tills nu kan vara för att hon verkligen har försökt att lösa det hela men att det till slut inte gick. Och att det är endast din väns förlust att inte dyka upp på ditt bröllop stämmer nog inte heller. Du kommer att sakna henne och det är därför du är ledsen och besviken. Hade det inte även varit en förlust för dig hade du inte brytt dig om att skriva av dig.

Som flera har skrivit: ring henne och gå inte alltför länge med din besvikelse för det kan bli större problem pga olika missförstånd.

• beccis80

Det KAN ju vara så att det är något annat som bekymrar henne?..
    Som tidigare nämnt, ring och prata med henne...

Svar på tråden Besviken på min kompis....