Inlägg från: Boomtown |Visa alla inlägg
  • Boomtown

Vi får inte ihop ekonomin

Vi har hus och en massa renovering på gång. Och som ni kanske vet så tar det aldrig slut. Nu har våra sparpengar försvunnit till det + en trasig bil. Kostade 4000 kr. Det händer ju hela tiden. Vi hade tänkt oss att gifta oss nästa år. men jag vet verkligen inte om vi får ihop det. Måste bara få beklaga mig lite. Vill inte vänta. Kanske vi kan vänta med bröllopsresan. Men detta är inte kul. Känns som om det aldrig blir av ju.

• Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin
  • Boomtown

Jo det är väl så, vill man så kan man : )
    Men visst är det så trist när de sparade pengarna bara flaxar iväg. Vi får väl antagligen skjuta upp bröllopsresan ett år efter vi med. Jag är rädd att det aldrig blir av bara. Fast då har man ju i och för sig något mer att se fram emot. Det tar inte "slut" på det roliga efer bröllopsdagen.

• Boomtown

Jag håller på att krevera av längtan. Skulle helst vilja gifta mig denna sommaren. Men vi måste vänta av ekonomiska skäl. Man hinner tänka mycket...

• Boomtown

Det är bröllopsresan som inte funkar i vår budget. Den går på 20000 kr. Om jag ska vara realistiska så får jag vänta med den. Jag har tänkt att spara 2000 i månaden. Men det funkar ju inte om man får 4000 kr i oförutsedda utgifter. Hur man än vrider och vänder på det. Det går inte att ha koll på.

• Boomtown

Jo vi ska önska oss resan istället för presenter. Men de flesta av dem kommer ju bara att lägga ett par hundralappar, räknar jag med. Och farsan tänkte jag önska mig bidrag till fotografen. Klart vi kan vänta med att resa. Men man ska klara av att vänta också. jag har inget tålamod

• Boomtown

Kände mest att jag ville skriva av mig lite här. Inte lätt för er att ge mig råd....

• Boomtown

Fast om jag väntar ett år så får jag resa precis när jag vill. Hotellet jag har kollat in är redan bokat hela augusti nästa år. Vi vill åka på vår drömresa till Edingburgh, Skottland. Och det är festival där från ca 1-22 augusti. Som det är nu får vi åka 1 september. Inte lika kul. Kanske ska ta en natt på hotell istället nästa år

• Boomtown

Ja det måste väl gå bra att önska sig pengar till resan fast man väntar ett år. hur ska man formulera sig tro? i inbjudan? Det är nog det bästa att vänta. Jag känner mig bara stressad nu. Bättre att ta bröllopet först kanske.

• Boomtown

Ja det är ju rea som gäller om det ska bli något billigare. Jag har stenkoll på köp och sälj här.

• Boomtown
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-19 19:18:39 följande:
    själv betalar jag totalt 15000kr för mitt bröllop för närmare 80gäster men klänning och rubbet ! =D
    Hur får du ihop det? Jag räknar på 17000 kr förutom småutgifter. Då blir vi 26 stycken och gör tårta och mat själva och betalbar efter maten, och ska hyra en hembygdsgård för ett par hundralappar. Vad ska ni bjuda på?
  • Boomtown

Jobbar redan över 100 % och har 2 småbarn

• Boomtown
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-19 21:33:18 följande:
    vi har ju ring båda två =) vi ville de. =)hår - gratissmink- gratistårta - gratislokal - 500kr inklusive porslin, bestick och sådantljuskoppas och annat finns i lokalen.grundduk vit - 30krlöpare - 30krannat små tjaffs vet jag ingen exakt summa på, men det är inte mycket.klänning - 4000krm2bs klädsel - 1000krstjortor till hans fyra barn - 130kr (dom ska använda jeans till som dom redan har)ringarna - 5000krskor till m2b - 100kr (det var super rea, kostade 790kr innan)skor till mig - 150kr (hade kostat 350)klänning jag ska ha efter bröllopet - 200krunderkläder - 100krm.m
    Men maten måste ju kosta en hel del till 80 pers och dricka till det. Det kostar ju 2000-3000 för oss utan öl och vin till 26 st.

Klänning 2500
    Kläder till gubben 2000
    Skor gamla
    Kläder till barnen 1000
    Ringar 5000
    Blommor 1000
    Frisyr 1500
    Tiara 350
    Smink gratis
    Underkläder 800
    Mat, inkl. tårta 3000
    Fotograf-present?
    =17150
    Och givetvis tillkommer det utgifter utöver. Jag räknar med att övertrassera:)
    Detta är bara grovt räknat
    Ska ni inte ha en fotograf?
  • Boomtown
    laris skrev 2008-07-20 15:09:50 följande:
    Måste ni ha ett stort bröllop? Kan ni inte gifta er med de närmaste, och ¨bjuda på en avslappnad mottagning istället? Det vore ju kul och resa ihop! Bara en idé...
    Vi ska ha ett liet bröllop med bara de närmaste. Inte ens kompisar ska vara med. Allt för att det inte ska bli så "stort". Men drömklänningen och ringarna och det vill man ju ha iallafall.
  • Boomtown

Oj, då här har det varit vilda diskussioner medans jag har varit borta. Nu måste jag få vara med. Jag står min familg fruktansvärt nära. Min tvillingsyster är min allra bästa vän. Och så kommer min bästa kompis "utanför familjen" med sin familj. Mina andra vänner känner jag att jag inte vill bjuda. Vi har fått skilda värderingar i livet och har kommit ifrån varandra. Min kille vill inte ha med sina vänner för att han tycker dels att det är svårt att säga nej till vissa som kommer att ränga sig på. Då är det lättare att säga att bara de närmaste får komma. För mig med. Och så gillar min kille inte stora folksamlingar. Så det är så det får bli för oss. Då har vi samlat alla vi älskar och vill ha med.
    Sen är det så att ända sen jag var liten, som många andra tjejer! har jag drömt om att ha min drömklänning, tärna, näbbar, fina ringar och tiara med håruppsättning. Jag vill framförallt dela det med min familj och vara vacker för min kille. Vill inte bjuda en massa folk för varken jag eller han gillar att stå i centrum. Vad gäller pengarna så har vi inte dragit ner på antalet gäster. Vi vill att våra pengar ska räcka till vår drömresa till Skottland. Ensamna i en romantisk vecka. Inga fel för ett par småbarnsföräldrar som ni kanske förstår.

Så, nu har jag fått förklara och pratat av mig om vad som gäller oss

• Boomtown
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-20 19:21:15 följande:
    Det är ju helt fel tycker jag för att som jag ser när folk gifter sig borgeligt så har dom visst lika snygga kläder och sådant och vi är åter tillbaka på det som allt detta handlar om: personernas egna prioriteringar. Jag respekterar och accepterar alls val dom gör runt ett bröllop för att det som är viktigt är det man själv vill ha och de prioriteringar man själv har. Vissa kanske tycker de är viktigare med klänningen än besöket och då måste denna människa få ha det så medans vissa andra prioriterar på annat vis.Förresten så har TS aldrig sagt att hons ka dra ner på mängden hon bjuder bara för att hon inte har råd, hon har bara sagt att hon önskar så mycket att hon skulle ha råd för hon vill verkligen gifta sig hösten 2009. hon har aldrig påstått att hon SKA gifta sig då om inte ekonomin tillåter ! Jag kommer personligen inte att ha nån stor middagsbjudning efter bröllopet i kyrkan. utan vi kommer att bjuda på massor med fika och bröllopstårta för att sedan vid 19.30 åka till en sjö-restaurang och äta lyxmiddag BARA HAN OCH JAG och därefter blir det hotell med bubbelbad och sådant. Märk väl att det är MINA prioriteringar. Vi tycker att ett bröllop handlar om kärlek mellan oss två inte kärleken mellan oss och alla andra. givetvis ska vra familjer få närmare knyta band med varandra om dom känner att dom vill vara kvar efter vi har åkt. för övrigt så kommer vi bjuda föräldararna våra på middag efter bröllopet någon gång så dom får umgås mer.Vi har även valt att prioritera bort en resa för att de finns inte pengar till det just nu utan vi sparar oss å åker när vi firar våran första års bröllopsdag.
    Tack, du fattar vad jag menar!
  • Boomtown
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-20 19:40:57 följande:
    ja, de är klart jag gör. Alla måste ju få värdera saker efter egen förmån eller vad det heter ;) hehe .. kram och lycka till .. som sagt .. besöök min bröllopssida och gå in under kattegorin "tips / länkar" där kommer du hiutta mycket =)tallhed.weddingannouncer.com/
    Ska kolla den nu :)
    Har varit in och smygtittat lite igår
  • Boomtown

Bara man hittar sina drömgrejer så är det inga fel på begagnat. Jag har köpt tiara, paraply och diamantnålar till blommorna begagnat. Så kolla runt bara

Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin