• Boomtown

Vi får inte ihop ekonomin

Vi har hus och en massa renovering på gång. Och som ni kanske vet så tar det aldrig slut. Nu har våra sparpengar försvunnit till det + en trasig bil. Kostade 4000 kr. Det händer ju hela tiden. Vi hade tänkt oss att gifta oss nästa år. men jag vet verkligen inte om vi får ihop det. Måste bara få beklaga mig lite. Vill inte vänta. Kanske vi kan vänta med bröllopsresan. Men detta är inte kul. Känns som om det aldrig blir av ju.

• Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin
  • IdaÄlskarLennart

jag och min m2b har det jävligt knapert med ekonomin eftersom att både han och jag är sjukskriven så vi har social inkomst. Men trotts de så har vi knåpat för att ha råd och vi bestämde att vi skulle gifta oss i februari och de stora datumet är i augusti. Vi har lyckats. Vill man verkligen så går det ;) jag lovar. Då har vi massor med andra utgifter också. Vi kommer dok att vänta med bröllopsresa och ta den när vi firar ett år istället ;)

• Boomtown

Jo det är väl så, vill man så kan man : )
    Men visst är det så trist när de sparade pengarna bara flaxar iväg. Vi får väl antagligen skjuta upp bröllopsresan ett år efter vi med. Jag är rädd att det aldrig blir av bara. Fast då har man ju i och för sig något mer att se fram emot. Det tar inte "slut" på det roliga efer bröllopsdagen.

• anne på grönkulla

2 rätt krävande projekt (i tid och pengar) samtidigt kan ju bli för mycket för de flesta. En del saker kan man ju få ner i kostnad genom att lägga tid själv istället, men inte allt. Då återstår bara att prioritera. Tyvärr.

• IdaÄlskarLennart

ja, men de råder då inga tvivel på att du är ute i god tid och planerar ;) men det är bra .. enda nackdelen är att man hinner längta för mycket när de fortfarande är så länge kvar. jag har mindre än en månad kvar nu och håller på att dö av längtan !

• Boomtown

Jag håller på att krevera av längtan. Skulle helst vilja gifta mig denna sommaren. Men vi måste vänta av ekonomiska skäl. Man hinner tänka mycket...

• IdaÄlskarLennart

förstår dig.
    Om du vill pyssla med bröllopet så föredrar jag att försöka lägga in småsaker i det vardagliga. Köp lite ljus, servetter, dekorationsgrejer å sånt redan nu allt eftersom varje månad och lägg undan det. Försök få in de i den vanöliga budgeten om du förstår.
    Gör en bröllopssida som jag har gjort, roligt att skriva av sig när man tänker runt bröllopet och så .. kika gärna in på min sida.

tallhed.weddingannouncer.com/

Jag har en blogg också.. kolla gärna in där med om du vill IdaTallhed.blogg.se

• Duchess

Vi hade det ganska knapert när vi träffades 2005. När vi sedan gifte oss 2007 så fick vi välja vad som skulle prioriteras. För oss var valen ganska enkla. En av de stora posterna som vi strök var bröllopsresa. Vi planerar inga barn, och kan därför resa om några år när ekonomin repat sig. De pengar vi nu kan spara ihop vill vi först och främst lägga i en buffert - därefter sparar vi till en resa.

Sedan måste jag säga att jag inte riktigt förstår "knepet" med att köpa saker allt eftersom och lägga in det i vardagskostnaderna. För att det ska vara framgångsrikt förutsätter det ju att man inte har så stor koll på var pengarna tar vägen.... eller?

När vi bestämde oss för att gifta oss så öppnade vi ett sparkonto. Varenda krona vi kunde avvara sattes in där.Vi satte också ihop en enkel bröllopsbudget, där vi listade ALLA kostnader, vad de beräknades kosta och vad den verkliga kostnaden blev. För oss var det ett lyckat koncept! Vårt bröllop blev t o m billigare än vad vi trodde från början eftersom vi hade koll på ekonomin

• Marsaphir Marlean

Har ni båda fasta inkomster borde det gå om det inte är för många gäster eller för tidigt på året.

• Boomtown

Det är bröllopsresan som inte funkar i vår budget. Den går på 20000 kr. Om jag ska vara realistiska så får jag vänta med den. Jag har tänkt att spara 2000 i månaden. Men det funkar ju inte om man får 4000 kr i oförutsedda utgifter. Hur man än vrider och vänder på det. Det går inte att ha koll på.

• Marsaphir Marlean

Måste ni resa direkt då? Och kan ni inte önska er resan istället för presenter? Det gör vi.

Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin