Inlägg från: IdaÄlskarLennart |Visa alla inlägg
  • IdaÄlskarLennart

Vi får inte ihop ekonomin

jag och min m2b har det jävligt knapert med ekonomin eftersom att både han och jag är sjukskriven så vi har social inkomst. Men trotts de så har vi knåpat för att ha råd och vi bestämde att vi skulle gifta oss i februari och de stora datumet är i augusti. Vi har lyckats. Vill man verkligen så går det ;) jag lovar. Då har vi massor med andra utgifter också. Vi kommer dok att vänta med bröllopsresa och ta den när vi firar ett år istället ;)

• IdaÄlskarLennart

ja, men de råder då inga tvivel på att du är ute i god tid och planerar ;) men det är bra .. enda nackdelen är att man hinner längta för mycket när de fortfarande är så länge kvar. jag har mindre än en månad kvar nu och håller på att dö av längtan !

• IdaÄlskarLennart

förstår dig.
    Om du vill pyssla med bröllopet så föredrar jag att försöka lägga in småsaker i det vardagliga. Köp lite ljus, servetter, dekorationsgrejer å sånt redan nu allt eftersom varje månad och lägg undan det. Försök få in de i den vanöliga budgeten om du förstår.
    Gör en bröllopssida som jag har gjort, roligt att skriva av sig när man tänker runt bröllopet och så .. kika gärna in på min sida.

tallhed.weddingannouncer.com/

Jag har en blogg också.. kolla gärna in där med om du vill IdaTallhed.blogg.se

• IdaÄlskarLennart

fördelen med att köpa saker allt eftersom är att de för det första är roligare. Det handlar inte om att man inte har koll på vart pengarna tar vägen utan det är å att man prioriterar om saker. Det är ju tillesempel mycket roligare att köpa saker till bröllopet varje månad än att köpa glass, godis, eller annat onödigt ? (till exempel)

Duchess skrev 2008-07-19 18:51:40 följande:
    Vi hade det ganska knapert när vi träffades 2005. När vi sedan gifte oss 2007 så fick vi välja vad som skulle prioriteras. För oss var valen ganska enkla. En av de stora posterna som vi strök var bröllopsresa. Vi planerar inga barn, och kan därför resa om några år när ekonomin repat sig. De pengar vi nu kan spara ihop vill vi först och främst lägga i en buffert - därefter sparar vi till en resa. Sedan måste jag säga att jag inte riktigt förstår "knepet" med att köpa saker allt eftersom och lägga in det i vardagskostnaderna. För att det ska vara framgångsrikt förutsätter det ju att man inte har så stor koll på var pengarna tar vägen.... eller? När vi bestämde oss för att gifta oss så öppnade vi ett sparkonto. Varenda krona vi kunde avvara sattes in där.Vi satte också ihop en enkel bröllopsbudget, där vi listade ALLA kostnader, vad de beräknades kosta och vad den verkliga kostnaden blev. För oss var det ett lyckat koncept! Vårt bröllop blev t o m billigare än vad vi trodde från början eftersom vi hade koll på ekonomin
  • IdaÄlskarLennart

gör en bröllospsida, så som jag har gjort och p inbjudan så hänvisar du dom till den sidan där dom kan läsa om ALLT. Vad ni önskar er, vad ni tänkt er och allt möjlit.

Boomtown skrev 2008-07-19 19:08:45 följande:
    Ja det måste väl gå bra att önska sig pengar till resan fast man väntar ett år. hur ska man formulera sig tro? i inbjudan? Det är nog det bästa att vänta. Jag känner mig bara stressad nu. Bättre att ta bröllopet först kanske.
  • IdaÄlskarLennart

nä, de blir ju kanske inte billigare men roligare och dessutom så märks de inte av lika mycket som om man ska köpa allting sedan ;) hehe

Duchess skrev 2008-07-19 19:14:32 följande:
    Klart att det är kul att köpa saker till bröllopet! Jag köpte min klänning ett år innan, för att ta ett exempel Men jag får ändå inte ihop det många säger om att "köpa saker allt eftersom". Det gör det ju inte billigare.. jo, om man hittar något på superrea som man vet att man verkligen vill ha, men inte annars. Jag tycker att det är bättre att spara undan pengar, ha en budget och sedan följa den. Men alla gör ju som de vill.
  • IdaÄlskarLennart

själv betalar jag totalt 15000kr för mitt bröllop för närmare 80gäster men klänning och rubbet ! =D

• IdaÄlskarLennart

vi har ju ring båda två =) vi ville de. =)
    hår - gratis
    smink- gratis
    tårta - gratis
    lokal - 500kr inklusive porslin, bestick och sådant
    ljuskoppas och annat finns i lokalen.
    grundduk vit - 30kr
    löpare - 30kr
    annat små tjaffs vet jag ingen exakt summa på, men det är inte mycket.
    klänning - 4000kr
    m2bs klädsel - 1000kr
    stjortor till hans fyra barn - 130kr (dom ska använda jeans till som dom redan har)
    ringarna - 5000kr
    skor till m2b - 100kr (det var super rea, kostade 790kr innan)
    skor till mig - 150kr (hade kostat 350)
    klänning jag ska ha efter bröllopet - 200kr
    underkläder - 100kr

m.m

• IdaÄlskarLennart

vi har tre fotografer för att få olika "sorter" av bilder. En utbildad fotograf, en kompis som är superduktig och har proffskamera och en annan kompis som är superduktig och de får vi gratis. Blommer får jag också gratis. Vi ska inte ha middag för alla. Vi ska bara bjuda på MASSOR med fika, men fikat får vi också gratis ;) han och jag ska käka lyxmat ensam på restaurnag
    .. lyx-restaurnag dessutom klockan 19.30 och då lämnar vi lokalen och överlåter festande och sådant till alla andra ;)

Boomtown skrev 2008-07-19 23:15:16 följande:
    Men maten måste ju kosta en hel del till 80 pers och dricka till det. Det kostar ju 2000-3000 för oss utan öl och vin till 26 st.Klänning 2500Kläder till gubben 2000Skor gamlaKläder till barnen 1000Ringar 5000Blommor 1000Frisyr 1500Tiara 350Smink gratisUnderkläder 800Mat, inkl. tårta 3000Fotograf-present?=17150Och givetvis tillkommer det utgifter utöver. Jag räknar med att övertrassera:)Detta är bara grovt räknatSka ni inte ha en fotograf?
  • IdaÄlskarLennart

den utbildade fototgrafen känner vi också så de blir med gratis ;) så ag har bara tur tror jag =)

• IdaÄlskarLennart

Nej. Vi får det inte som precenter utan det är bara folk som snällt har ställt upp och erbjudit sig själva. Lisa, det är en tjej som fixar mitt hår och smink, hon är inte ens bjuden på bröllopet för att de är ingen nära vän till min m2b. Men eftersom att han känner henne så ville vi gå på hennes friserdalong och göra smink och hår och när vi frågade hur mycket de skulle kosta så sa hon bara att de får vi gratis etersom att lennart hade hjälpt hennes företag att fixa datorn året innan ;D
    Jag har också en lista i ett skåp med varenda summa och den är inte över 15.000kr.
    tåtan betakar m2bs mamma bara för att hon vill vara snäll men vi kommer att få presenter av henne för hon räknar inte det som present. Dom som fotar gör det gratis för att dom vill det. vi erbjöd dom dock ett par hundra men dom ville inte ta emot de för dom tyckte pengarna hade vettigare saker att gå till den dagen. ;)

27juni2009 skrev 2008-07-20 09:41:40 följande:
    ida o lennart: så ni får dessa grejorna som presenter av era gäster då? har ni räknat med alla smådetaljer? jag skriver upp avrje pinal jag köper,a llt från bröllopstidningar för inspiration till provbitar av tyg till klänning o så allt de stora, vi vill veta exact avd vi ger för vårt bröllop för jag tror att det är många av de små grejorna som bildar en stor summa som folk missar att berätta nrä de säger att d ekomit billigt undan.
  • IdaÄlskarLennart

Men det finns massor med sidor som har otroligt nygga klänningar för en billig summa. Min klänning är en märkes klänning men kostade trots det bara 4000kr. en om du går in på min bröllopssida så har jag en kattegori som heter "tips / Länkar" gå in på den för att där har jag länkat till massor med sidor som har billiga, fina klänningar =)

Boomtown skrev 2008-07-20 15:15:09 följande:
    Vi ska ha ett liet bröllop med bara de närmaste. Inte ens kompisar ska vara med. Allt för att det inte ska bli så "stort". Men drömklänningen och ringarna och det vill man ju ha iallafall.
  • IdaÄlskarLennart

Det handlar ju om vad man själv har för bröllopsdrömmar. Kanske har man bara alltid drömt om att ha den vackraste klänningen någonsin och mannen vid sin sida och sin mamma? ja, då är de klart att bröllopet ska se ut så. Det handlar helt enkelt om vad man själv har för bröllopsdrömmar och vad man vill prioritera. Jag klär inte upp mig för alla andra utan för mig själv och min m2b

Tjolinti skrev 2008-07-20 17:13:45 följande:
    Förstår inte meningen med o köpa sin drömklänning om man sedan inte bjuder några gäster på sin mottagning o visa upp den för. Då hade jag hellre gift mig i trasor och varit med nära och kära på dagen som ska betyda mest i ens liv.
  • IdaÄlskarLennart

Man måste ju nödvändigt vis inte bjuda HELA släkten. om man aldrig i sitt liv träffat sin ksuin tillexempel, varför ska jag då bjuda henne? man bjuder in personer som har en betydelse för en själv .. inte folk man aldrig träffar !

Tjolinti skrev 2008-07-20 17:33:59 följande:
    haha för mig är 60 personer familjen och bara de precis närmaste vännerna. Jag har 12 kusiner och alla har någon partner så bara där sprang det snabbt iväg i gäster
  • IdaÄlskarLennart

Det är ju helt fel tycker jag för att som jag ser när folk gifter sig borgeligt så har dom visst lika snygga kläder och sådant och vi är åter tillbaka på det som allt detta handlar om: personernas egna prioriteringar. Jag respekterar och accepterar alls val dom gör runt ett bröllop för att det som är viktigt är det man själv vill ha och de prioriteringar man själv har.

Vissa kanske tycker de är viktigare med klänningen än besöket och då måste denna människa få ha det så medans vissa andra prioriterar på annat vis.

Förresten så har TS aldrig sagt att hons ka dra ner på mängden hon bjuder bara för att hon inte har råd, hon har bara sagt att hon önskar så mycket att hon skulle ha råd för hon vill verkligen gifta sig hösten 2009. hon har aldrig påstått att hon SKA gifta sig då om inte ekonomin tillåter !

Jag kommer personligen inte att ha nån stor middagsbjudning efter bröllopet i kyrkan. utan vi kommer att bjuda på massor med fika och bröllopstårta för att sedan vid 19.30 åka till en sjö-restaurang och äta lyxmiddag BARA HAN OCH JAG och därefter blir det hotell med bubbelbad och sådant. Märk väl att det är MINA prioriteringar. Vi tycker att ett bröllop handlar om kärlek mellan oss två inte kärleken mellan oss och alla andra. givetvis ska vra familjer få närmare knyta band med varandra om dom känner att dom vill vara kvar efter vi har åkt. för övrigt så kommer vi bjuda föräldararna våra på middag efter bröllopet någon gång så dom får umgås mer.

Vi har även valt att prioritera bort en resa för att de finns inte pengar till det just nu utan vi sparar oss å åker när vi firar våran första års bröllopsdag.

Tjolinti skrev 2008-07-20 17:54:20 följande:
    Men folk som gifter sig borgligt lägger inte ner lika mycker energi på hur dom ser ut. Hur kommer det sig?
  • IdaÄlskarLennart

ja, de är klart jag gör. Alla måste ju få värdera saker efter egen förmån eller vad det heter ;) hehe .. kram och lycka till .. som sagt .. besöök min bröllopssida och gå in under kattegorin "tips / länkar" där kommer du hiutta mycket =)

Boomtown skrev 2008-07-20 19:32:30 följande:
    Tack, du fattar vad jag menar!
  • IdaÄlskarLennart

Det har du helt rätt i. MEN, många funkar på ett sådant sätt att dom inte vill gifta sig i begangnade kläder. jag tillexempel ;) men din poeng är helt klart rätt. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa rtingar för 20.000 när man kan hitta lika snygga för 5.000.. eller man behöver ju inte köpa klänning för 15.000kr när de finns liknande och minst lika snygga för 4500kr ? =)

Duchess skrev 2008-07-20 19:21:42 följande:
    MIn drömklänning hittade jag begagnad på Blocket för 1800 kr. Sedan sålde jag den för 800. Man kan alltså säga att min drömklänning kostade 1000 Poängen är att det som är drömmen inte alltid behöver vara jättedyrt.
Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin