• Duchess

Vi får inte ihop ekonomin

Vi hade det ganska knapert när vi träffades 2005. När vi sedan gifte oss 2007 så fick vi välja vad som skulle prioriteras. För oss var valen ganska enkla. En av de stora posterna som vi strök var bröllopsresa. Vi planerar inga barn, och kan därför resa om några år när ekonomin repat sig. De pengar vi nu kan spara ihop vill vi först och främst lägga i en buffert - därefter sparar vi till en resa.

Sedan måste jag säga att jag inte riktigt förstår "knepet" med att köpa saker allt eftersom och lägga in det i vardagskostnaderna. För att det ska vara framgångsrikt förutsätter det ju att man inte har så stor koll på var pengarna tar vägen.... eller?

När vi bestämde oss för att gifta oss så öppnade vi ett sparkonto. Varenda krona vi kunde avvara sattes in där.Vi satte också ihop en enkel bröllopsbudget, där vi listade ALLA kostnader, vad de beräknades kosta och vad den verkliga kostnaden blev. För oss var det ett lyckat koncept! Vårt bröllop blev t o m billigare än vad vi trodde från början eftersom vi hade koll på ekonomin

• Duchess

Boomtown:

Om det är resan ni inte får in i budgeten så håller jag med om att det är en bra idé att önska sig bidrag till bröllopsresan! Ni kanske inte får så mycket att det täcker allt, men ni får säkert en schysst grundplåt

• Duchess

Klart att det är kul att köpa saker till bröllopet! Jag köpte min klänning ett år innan, för att ta ett exempel
    Men jag får ändå inte ihop det många säger om att "köpa saker allt eftersom". Det gör det ju inte billigare.. jo, om man hittar något på superrea som man vet att man verkligen vill ha, men inte annars. Jag tycker att det är bättre att spara undan pengar, ha en budget och sedan följa den. Men alla gör ju som de vill.

IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-19 19:11:08 följande:
    fördelen med att köpa saker allt eftersom är att de för det första är roligare. Det handlar inte om att man inte har koll på vart pengarna tar vägen utan det är å att man prioriterar om saker. Det är ju tillesempel mycket roligare att köpa saker till bröllopet varje månad än att köpa glass, godis, eller annat onödigt ? (till exempel)
  • Duchess

MIn drömklänning hittade jag begagnad på Blocket för 1800 kr. Sedan sålde jag den för 800. Man kan alltså säga att min drömklänning kostade 1000

Poängen är att det som är drömmen inte alltid behöver vara jättedyrt.

Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin