Inlägg från: Rosenpetunia |Visa alla inlägg
  • Rosenpetunia

Vad gör ni med era brudbuketter efter bröllopet?

Min bukett hade "gett upp" vid bröllopsdagens slut så det var inget att spara på
    Men några rosenblad sparade jag i en fin ask. Och makens corsage har vi sparat.

Min syster lämnade in sin bukett för torkning och inramning, den har de på väggen nu och det blev hur snyggt som helst. Kostade ett par tusen minst, det var en utav bröllopspresenterna.

Min mamma jobbar med blommor och säger att de flesta blommorna blir bäst om man torkar de upp o ner. Hårspray funkar toppen för att behålla framförallt färgerna

• Rosenpetunia

Det vore verkligen en fin gest. Vad tragiskt med din vän

Vitt guld skrev 2008-09-11 15:13:03 följande:

Om jag orkar ta mig till min väns grav (hon blev mördad i mars) lägger jag min bukett där. Än har jag inte orkat åka tillbaka dit till där hon begravdes, men kanske en vacker dag.
  • Rosenpetunia

Förstår att det är tungt och att det inte går att förstå. Ibland är livet bara alldeles för obegripligt, hemskt, orättvist. Spelar ingen roll om någon säger "det finns en mening med allt" för när en människa mitt i livet råkar ut för någonting sådär hemskt finns det ingen mening i det. Inte som jag ser det.

Hoppas att du har stöd i ditt sorgarbete?
    (((((((((((((((( kramar om ))))))))))))))))))))

Vitt guld skrev 2008-09-11 15:15:52 följande:

Ja, det är så fruktansvärt och jag förstår det fortfarande inte. Hon var på solsemester och blev knivmördad då en "inföding" försökte våldta henne. *gråter*
  • Rosenpetunia
    sotj skrev 2008-09-11 16:04:41 följande:
    Har hört att man kan lägga dem i frysen.... någon som vet varför...?
    Låter intressant.
    Jag vet att många blommor håller bättre om de står kallt över natten osv., men inte i frysen.

Växtcellerna dör ju när det blir riktigt kallt (och det var precis vad som hände med min bukett, det var ju -30 däruppe ), de sprängs av den extrema kylan. Sålänge buketten/blomman står kvar i frysen/kylan så ser den jättevacker ut, men så fort du tar in den i värmen igen så försvinner färgerna och formen illa kvickt...
  • Rosenpetunia

Ge inte upp ännu! Det kanske funkar, jag vet inte vad som händer i lägre temperaturer Det är ju inte -30 i frysen hemma...
    Så gör ingent förhastat nu utan gör som personen sa (han/hon som du fick tipset ifrån, alltså). Men låt mig gärna veta hur det gick sen, tipset låter intressant som sagt. Man lär sig nåt nytt varje dag
    Ha det gott!

sotj skrev 2008-09-14 23:47:28 följande:
    Åh vad tråkigt!!!Fick det tipset och la därför den i frysen och trodde på nåt sätt att den skulle torka fint där, så nu är det ju försent att ändra på... Jaja, får väl ta ut den och inse att det var helt fel...
  • Rosenpetunia

Eller ja, det beror ju förstås på vilken typ av frys... en del går ju faktiskt ner till runt -36 grader.
    Men det är ju inte vad man brukar ha hemma, för i såna temperaturer blir ju till o med kött frysskadat
    Vad var det för frys du lade buketten i? *nyfiken*

• Rosenpetunia

Spännande! Du håller ju på med rena rama blomstervetenskapliga experiment nu...
    Ska bli jättespännande att höra "hur gick det sen"!
    Ha en skojsig dag!

sotj skrev 2008-09-15 10:00:39 följande:
    Hihi, frysen är en helt vanlig köksfrys... Har nu tagit ut den och gjorde som någon tidigare skrev... Spraya med hårspray... Ojoj, har ingen aning vart det här kommer sluta, haha!
  • Rosenpetunia

Ja, det kan man också göra. Det finns så många olika varianter av allting som har med bröllop att göra

Min syrra slängde sin bukett till alla ogifta kvinnor men sen hade hon beställt ytterligare en brudbukett som var exakt likadan o som hon sen lämnade in för konservering + inramning.

jisberg skrev 2008-09-15 11:21:18 följande:
    Jag trodde man vände sig bak och fram och slängde den till alla ogifta tjejer. Det hade jag tänkt göra.
  • Rosenpetunia

Ja, jättenöjd
    Det blev hur fint som helst!

Nalle Puh 40 skrev 2008-09-15 16:49:03 följande:

Blev din syster nöjd med inramningen?
  • Rosenpetunia

Aj aj aj så det kan gå här i livet
    Men nu är du ju världsbäst på det här med frysta blommor efter ditt experimenterande, dina tips kan ju hjälpa en o annan med experimentlust

Hårspray hjälper ju bara till att hålla färgerna lite bättre, men om blommorna redan mött den hemska stora kölden så gjorde nog hårsprayen varken till eller från

Har din svärmor tagit ut buketten från frysen? För sålänge den är därinne kommer den att fortsätta vara fin men frågan är vad som händer när den tas in i värmen...

Ha en fin helg!

sotj skrev 2008-09-25 10:37:44 följande:
    Rosenpetunia: Haha, ang. mitt experiment med att lägga brudbuketten i frysen så kan jag meddela att det inte funkat för mig... Blev lite otålig och tog ut buketten en natt och sprayade hårspray på den (som några tipsat om). Sen blev jag återigen otålig o la in den i frysen igen så nu ligger den kvar i frysen helt brun och skrumpen, haha!Men... min svärmor (som tipsade om att lägga den i frysen) har Näbbuketten torkandes i sin frys och den är hur fin som helst! Har dock inte torkat klart än.Skulle vara kul att höra från Florister vad dom säger om att torka brudbuketter i frysen...
Svar på tråden Vad gör ni med era brudbuketter efter bröllopet?