Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Jag är med florist.

Henriks älskling skrev 2008-10-07 20:57:27 följande:

Hmmm... vi gifter oss i början av januari. Men jag ska faktiskt kolla det med min florist. *hoppas, hoppas!*Tack! :)Jo, förresten, en sån där stor, fet ros som består av flera rosor, vet du vad den kan gå loss på? Skulle vara kul att ha nåt annorlunda om man nu ska spendera pengar och pion inte funkar. Verkar vara galet pilligt att göra en.
    Det ÄR helt galet pilligt-och jättefint också. Jättesvårt att veta vad folk tar för arbetet(för det är det som är kostnaden i det här fallet) Men räkna mellan 1800-2000 spänn någonstans, plus minus ngn hundring.Be floristen räkna på det också, när hon ändå kollar upp Pionerna: Hon behöver ju komma med alternativ om de nu är tveksamt med Pioner.Räkna kallt med att Pionerna kommer att ligga högt i pris om de går att hitta.
    Det finns också en sorts Jätte-ranunkler som är helt sjukt stora jämfört m valiga, de kunde ju kännas lite roliga som alternativ. Fråga om dem också!
  • passionsblomman

Henriks Älskling: Tillägg- Glammelie rosen (som det heter när man gör en jätteros, beror naturligtvis på HUR stor du vill ha den = antal rosor och hur lång tid. Den kan alltså dra iväg uppåt också. Prata med Floristen redan nu, det är lugnare i butikerna nu än i December. I december... är det helt totelt sinnessjukt... UNDVIK den månaden, iaf de sista två veckorna innan jul. (Hoppas alla vinterbrudar läser detta.)

• passionsblomman

Ni som tänker vara Gör Det Självare: Absolut inga problem som TS sa m hållbarhet! Jag vill dessutom råda er att INTE INTE INTE stå med dessa dekorationer kvällen innan bröllopet!
    Det tar lägre tid än man tror(även när man är utbildad och har fart på det hela)

Gör dekorationerna tex på onsdagen eller så om ni gifter er en lördag. Idealiskt är sval förvaring men det funkar i rumstemp också om det inte är känsliga blommor.(fråga personalen i bl.affären om det när du köper materialet.)Du kommer garanterat att ha andra saker att slutföra sista timmarna .

Om du ställer blommorna i kylen: se upp så de inte råkar komma emot bakväggen, för då fryser de om du har rätt kallt i kylen.Frusna blommor går inte att rädda!!!
    Vad gäller sisal så köper du det av floristen. Det är överhuvudtaget så att en välsorterad blomsteraffär med engegarad personal kan hjälpa er att få fram det mesta ni önskar och en hel del ni antagligen inte ens viet att det finns.

Sten, glaskross, sand, torkade material, kanelstänger, alkottar,vanliga kottar,pärlor,fjärilar, fjädrar, band, tyger osv osv. Be dem om tips! De kan också ordna frukt och annat som är ballt i era bordsdekorationer.

Lycka till alla!

• passionsblomman
    svartvitabruden skrev 2008-10-10 08:09:36 följande:
    Kan man beställa runda oasisbollar? Eller måste man skära dem runda själv? Skulle behöva rätt stora runda bollar
    [/citat]

JA! Det kan floristen fixa åt dig.

Hemliga Maja skrev 2008-10-09 20:27:33 följande:
    [citat]
    Hej floristen MilosMamma!Jag undrar vilka blommor som är aktuella och därmed kanske också prisvärda i slutet av maj? Tänker på brudbukett såväl som bordsdekorationer. Tack på förhand!
    [/citat]

Jättebra tid!!Finns fortfarade en del vår att få tag i, men ffa har hela sortimente på sommarblommor kommit! Det är bara att välja och vraka i princip. Pioner, Luktärter, Liljekonvaljer oosv osv

Många blommor finns ju också året runt , som rosor, Kallor och liljor tex. Det du inte hittar den årstiden är eg bara det vi i sverige kallar julblommor, som julrosor o Amaryllis.

Däremot måste du vara beredd på att allt som behöver förbeställas(vilket man i stort sett alltid gör m brudblommor, man vill ju inte att bruden blir utan) hamnar lite högre i pris än vad det kostar en vanlig dag i blomsteraffären.

Tänk över vilket stuk du vill ha på din bukett/ fest och ev om du har särskilda önskemål om färger osv.
    Du har alltid mest ut för pengarna när du ger Floristen stort spelrum, då kan hon troligen göra lite dealer i partihallarna osv. Lycka till!
    FruLjungberg skrev 2008-10-09 23:08:55 följande:
    [citat]
    vad är finast på borden. höga eller låga dekorationer. ens tor som löäper sig över hela långbord eller flera små? gärna med ljus i.
    Helt hopplöst att svara på utan att veta lite om bordsbredd, typ av lokal etc. Berätta mer så kan jag försöka tipsa lite!!!
  • passionsblomman

Oj, jag trodde jag var smart och skulle svara flera samtidigt, men det blev inte riktigt som jag tänkte med citatfunktionen... Hoppas ni kan läsa vad det står ändå*snopen*

• passionsblomman
    FruLjungberg skrev 2008-10-10 20:47:51 följande:
    det är normala borf.långbord cirka 6 på var sida har jag för mig.
    Har du en lokal m högt i tak akan det vara kul att jobba med riktig rejäl höjd även på borden: Man brukar säga antingen riktigt högt eller riktigt lågt. Dels för siktens skull. det är inte så kul att ha värsta kvasten mitt i synfältet och underlättar inte umgänget vid bordet heller.
    Dels är det effektfullt att göra en sak ordentligt-inga halvmessyrer.

Ofta är det idag väldigt smala bord. Då kan det vara svårt med löpar-grejen. Lättare då m x antal dekorationer som placeras m jämna mellanrum och så kan man "dra ihop" dem med ngt som man strör eller läggerlite assymetriskt emellan. Dekorationssand, Stenar , snäckor, rosblad, kottar eller vad som passar den känsla och stil ni känner för.

Jag tycker också det är viktigt med ljus och att man inte tar för få. Det är ofta lite väl mörkt när man ska äta och det gillar jag inte alls.

Känner du att det kan vara en hjälp på vägen?
  • passionsblomman

September2009bröllop,
    Skogstrollet89

Jag tycker ni till att börja med ska fundera ut lite vilken stil och form på bukett det är ni är ute efter.
    Ingen av er behöver oroa er, för det finns gott om blommor att välja på. Det är inte så meninsfullt att rabbla upp en massa här, det vore en annan sak att visa bilder.

Du som ska stå brud i december kan gott och väl gå och ta ett första blomsnack med din florist redan nu, för nu finns ju de blommorna kanske tom hemma och du ka få titta och känna efter lite. Blandat med andra material eller nedpockad som extra detalj och pricken över i, behöver heller inte orkidéer bli så dyrt. Nejlikor tycker jag är underskattade i sammanhanget. Både i kompakta buketter och droppformade kan de verkligen vara jättefina, och det är en mkt prisvärd blomma.

Du som har alla hjärtan som din dag ska absolut leta rreda på en duktig florist nu, medan lugnet råder i butikerna. Snart börjar "julhelvetet" då alla florister undrar varför de valde ett så idiotiskt yrke Eftersom du har de färger du har i temat, behöver du heller inte vara rädd för priset. Det är röda och rosa rosor som blir sinnessjukt dyra på Valentines.(Detta beror på att det är den enda dag som firas över hela världen samtidigt och odlarna ser till att få betalt därefter.)

Leta efter duktiga florister nu, och är de dumma och dåliga så berättar ni det både för dem och mig

Gillar du tex tulpaner och ranunkler kan det bli en kanonfin bukett som inte behöver blo så dyr.

• passionsblomman
    FruLjungberg skrev 2008-10-11 00:46:51 följande:
    Jo då känns bra. kan man boka konsultation med en florist där dom ritar upp en skiss på allt och visar vilka blommor eller, kostnadsfritt?
    Du kan absolut boka konsultation, och det tycker jag du ska också, så du får lugn och ro med en personal. Jag tror de flesta gör det gratis, men är inte 100 att alla gör det.

Däremot är det rätt vanligt att man tar en viss handpenning vid beställning av brudblommorna. Det beror på att man åker på en del bakslag i branschen, med folk som aldrig kommer å hämtar buketten för de har köpt en annan ngn annanstans utan att höra av sig etc...
    Berätta gärna vidare vad det blir och var du hittar "din" florist!
    Lycka till!
  • passionsblomman

F A M E skrev 2008-10-13 10:24:08 följande:

Hejsan vårat bröllop ska ha färgerna vinröd silvergrå svart och vit. Har sett olika buketter på nätet och funderar på om de möjligen finns mörk röda kalla blommor??? Frågan är ska man ta in någon annan färg i där då??? ex vit band runt med något silvergrå på. Skulle de vara snyggt. Och om de inte finns mörk röda kalla vad kan man ta istället för då??? Jag är inte så förtjust i rosor. Vill ha en enkel men stilfull bukett ej för plottrigt/masstig.grymt tacksam för svar.
    Fy vad ledsen jag blir! Jag vet att många helst vill boka tid för konsultation och att vissa tar en summa i betalning-som ofta räknas av i totalen när buketten är klar. Men hur ska man veta om man vill komma på vidare konsultation om man inte får småprata lite först???
    Inboxa mig vart du varit så jag vet vem jag inte kan rekommendera!

Vill påpeka att du alltid kan höra av dig till Interfloras huvudkontor om något inte är till belåtenhet när du har med en kedjebutik att göra. De har ju ett intresse av att medlemskapet och mamnet ska borga för service, kvalité osv.

Leta vidare after en florist som du får förtroende för och som är värd dina pengar. Vare sig mörkt röda eller mörkt lila kallor är något som helst problem by the way!
    Kombinationen med bandet du beskrev låter ju helt klockren! Inget att fundera över, bara hitta en TREVLIG florist, komma överens om antal(storlek) på buketten och ev corsage osv. Lycka till!
  • passionsblomman

Henriks älskling skrev 2008-10-13 19:02:05 följande:

Passionsblomman:Vad tror du om att trycka in amaryllis och rosor eller bara amaryllis i en buketthållare? Har shoppat loss på e-bay och köpt en silverfärgad, men nu vet jag inte om det var så smart; amaryllis har ju ganska feta stjälkar. Kanske får fundera om och köra på nejlikboll istället.?
    Hi hi, ja feta är verkligen ordet! De är dessutom ihåligaoch RIKTIGT svårstuckna. Hade du tänkt göra det själv? Det skulle jag nog avråda ifrån. En erfaren florist kan nog få dit även amaryllisklockor, men sla du göra sjäv är det betydligt enklare och bättre förutsättningar för ett gott resultat. Blomvalet med rosor och amaryllis tycker jag annars är jättefint(har vi bollat förut tror jag bestämt )Det fungerar också att binda den "löst" i handen, mendet kräver att du sedan inte mosar den genom att klämma åt järnet om stjälkarna på den stora daggen.
Svar på tråden Jag är med florist.