Jag är med florist.
Henriks älskling skrev 2008-10-07 20:57:27 följande:
Det finns också en sorts Jätte-ranunkler som är helt sjukt stora jämfört m valiga, de kunde ju kännas lite roliga som alternativ. Fråga om dem också!
Henriks älskling skrev 2008-10-07 20:57:27 följande:
Henriks Älskling: Tillägg- Glammelie rosen (som det heter när man gör en jätteros, beror naturligtvis på HUR stor du vill ha den = antal rosor och hur lång tid. Den kan alltså dra iväg uppåt också. Prata med Floristen redan nu, det är lugnare i butikerna nu än i December. I december... är det helt totelt sinnessjukt... UNDVIK den månaden, iaf de sista två veckorna innan jul. (Hoppas alla vinterbrudar läser detta.)
Ni som tänker vara Gör Det Självare: Absolut inga problem som TS sa m hållbarhet! Jag vill dessutom råda er att INTE INTE INTE stå med dessa dekorationer kvällen innan bröllopet!
Det tar lägre tid än man tror(även när man är utbildad och har fart på det hela)
Gör dekorationerna tex på onsdagen eller så om ni gifter er en lördag. Idealiskt är sval förvaring men det funkar i rumstemp också om det inte är känsliga blommor.(fråga personalen i bl.affären om det när du köper materialet.)Du kommer garanterat att ha andra saker att slutföra sista timmarna .
Om du ställer blommorna i kylen: se upp så de inte råkar komma emot bakväggen, för då fryser de om du har rätt kallt i kylen.Frusna blommor går inte att rädda!!!
Vad gäller sisal så köper du det av floristen. Det är överhuvudtaget så att en välsorterad blomsteraffär med engegarad personal kan hjälpa er att få fram det mesta ni önskar och en hel del ni antagligen inte ens viet att det finns.
Sten, glaskross, sand, torkade material, kanelstänger, alkottar,vanliga kottar,pärlor,fjärilar, fjädrar, band, tyger osv osv. Be dem om tips! De kan också ordna frukt och annat som är ballt i era bordsdekorationer.
Lycka till alla!
Oj, jag trodde jag var smart och skulle svara flera samtidigt, men det blev inte riktigt som jag tänkte med citatfunktionen... Hoppas ni kan läsa vad det står ändå*snopen*
September2009bröllop,
Skogstrollet89
Jag tycker ni till att börja med ska fundera ut lite vilken stil och form på bukett det är ni är ute efter.
Ingen av er behöver oroa er, för det finns gott om blommor att välja på. Det är inte så meninsfullt att rabbla upp en massa här, det vore en annan sak att visa bilder.
Du som ska stå brud i december kan gott och väl gå och ta ett första blomsnack med din florist redan nu, för nu finns ju de blommorna kanske tom hemma och du ka få titta och känna efter lite. Blandat med andra material eller nedpockad som extra detalj och pricken över i, behöver heller inte orkidéer bli så dyrt. Nejlikor tycker jag är underskattade i sammanhanget. Både i kompakta buketter och droppformade kan de verkligen vara jättefina, och det är en mkt prisvärd blomma.
Du som har alla hjärtan som din dag ska absolut leta rreda på en duktig florist nu, medan lugnet råder i butikerna. Snart börjar "julhelvetet" då alla florister undrar varför de valde ett så idiotiskt yrke Eftersom du har de färger du har i temat, behöver du heller inte vara rädd för priset. Det är röda och rosa rosor som blir sinnessjukt dyra på Valentines.(Detta beror på att det är den enda dag som firas över hela världen samtidigt och odlarna ser till att få betalt därefter.)
Leta efter duktiga florister nu, och är de dumma och dåliga så berättar ni det både för dem och mig
Gillar du tex tulpaner och ranunkler kan det bli en kanonfin bukett som inte behöver blo så dyr.
F A M E skrev 2008-10-13 10:24:08 följande:
Henriks älskling skrev 2008-10-13 19:02:05 följande: