Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Jag är med florist.

"daggen" ? Jag stavar som en kratta i alla inlägg! Ursäkta!

Hoppas iaf att du kommer till ett annat beslut än en tallkotte

• passionsblomman

F A M E skrev 2008-10-13 22:11:39 följande:

Kikade inne hos dig i ditt bildgalleri på bukketten. Finns de callor som är lite ljusare i färgen tro???? inte klar röda men lite mörkare.TACK för alla svar jag kan inte mer än hålla med er.
    Jajjamän, det finns det!

Henriks Älskling: det finns ju också värsta jättekottarna... En sådan med lite glitter på-det du
  • passionsblomman

Helt allvarligt talat så kan man MYCKET väl ha kottar i sin buket! Det är jättefint att vända en tallkotte med den plattare sidan uppåt, den har väldigt fint mönster från det hållet. Att tex silverglittra 2-3 st och ha som ett blickfång eller detalj kan vara jättefint! Inte minst m vita blommor.
    Ngn gren som tex Ormhassel eller Trollhassel dragen runt som manschett... ÅÅÅ jag vill göra buketter här och nu! Massa inspiration...Skulle vilja kopiera min hjärnas bilder och bara skicka dem hej vilt. (fast bara VISSA bilder...)

• passionsblomman

Ha ha! Kanske en lösning för alla brudar (som har mycket nog att välja och fatta beslut om ändå) Tillbaka till traditionen; skicka karlarna till floristen iställeet. Ta med en bild på bruden och så får floristen skapa. Kanske blir bäst för alla! (män är som regel mer generösa i butiker dessutom, så det lär bli maffigare buketter...)

• passionsblomman

Franska tulpaner brukar i de butiker jag arbetat i ligga på mellan 45-65 kr för det mesta. Ska de förbokas(vilket de ju behöver göras om det garanterat ska finnas ) måste du ta med i beräkningen att de kan bli lite dyrare.

Trollhassel är ap-dyrt, så det lär gå på ca en hundring, band ca 25-50 kr/m beroende på sort.Det är alltså om du räknar på 65 spänn/tulpan 800 kr. Även om buketten är enkel borde det komma någon hundralapp i arbetskostnad också.(det är hon ju värd eller hur?)Blomman du valt är väldigt exklusiv-och bland de vackraste jag vet, buketten låter underbart vacker.

ett billigare alternativ vore kanske liljor?

Då är det 900. Har du otur så kostar tulpanerna lite mer. Har du tur får hon dem så du bara behöver betala 45-50 kr/st. Det är genast billigare.

Den som tjänar på att förbeställda brudblommor blir dyrare är odlaren och försäljarna på blomsterauktionen i Holland. Både de Svenska Grossisterna och Floristerna i butikerna tycker ofta att "det här blir ju så dyrt" så man kan inte med att sätta priset med det vanliga påslaget, och gör därmed faktiskt en lägre vinst per såld blomma än vad man gör på att sälja "vanliga" buketter.

Jag inser att det för de flesta är mycket pengat och att det är lätt att få känslan du fick, men sanningen är faktiskt i de flesta fall så som jag förklarat här ovan. Priset hon givit är inte ett överpris, utan mer en övre gräns så du ska slippa en obehaglig överraskning vid hämtningen.

• passionsblomman
    september2009bröllop skrev 2008-10-14 19:11:58 följande:
    Hej.. va inne hos en florist idag och frågade lite om den buketten jag vill ha... en dropp formad rosbukett med en orchidé i.. eftersom den va dropp formad skulle jag va tvungen att ha hållare för att den skulle få snyggt fall.. det kan jag gå med på med tycker det lät väldigt mycket när den skulle kosta 1200 kr.. Är detta ett normalt pris?
    Det är inte bara normalt utan ett mycket bra pris!

Det är inte ett enda dugg konstigt om en brudbukett kostar 2000 kr eller mer. Att få en bukett bunden för under 1000 är att betrakte som en jättebillig bukett.

Ni som ska gifta er måste förstå att sammanlagt kommer det att gå åt en stunds arbete för floristen ÄVEN om ni väljer buketter utan hållare.
    Detta att binda utan hållare är dessutom en trend som blivit enormt stor de allra senaste åren. Det är för att det är inne med kompakta, täta buketter där man inte har ngn luft emellan blommorna. Ingen annan typ än denna och famnbukett är tekninskt möjlig att lösa utan hållare. Dessutom blir en stor "boll" orimligt tung eftersom hela stjälkarna är kvar.

Till saken hör att de blommor ni ofta efterfrågar till era "enkla" buketter är bland de mest exklusiva som finns.
    Det gäller nästan alltid Kallor, Orkidéer , Pioner och stora rosor. Franska tulpaner och Liljekonvaljeeeer är också vanligt. Det är blommor som om de ska förbeställas(se förra inlägget) kan bli riktigt kännbara i plånboken, jämfört med tex liljor och nejlikor.

I en vanlig "boll" räknar man minst 25 rosor-vill du ha färre är det alltså en väldigt liten bukett du tänkt dig.
    Storlek på bukett går också mode i,just nu verkar många efterfråga buketter som eg. mer är som en klassisk tärnbukett i storlek. Självklart kan man då hamna mellan 300-800 kr, annars tycker jag man generellt ska räkna med att det börjar på 900 kr och går uppåt utan övre gräns.

Ett Corsage som görs enligt konstens alla regler kostar vanligen runt 125-175 spänn, det är tiden som kommer in återigen.

Jag måste säga att jag känner mig lite förvånad ibland över prisfixeringen och att alla verkar tycke det är så himla dyrt! Visste ni inte att det är en dyrbar vara som dessutom gr åt rätt många av till en bukett om den saka se något ut?

Om ni ringer en annan hantverksgrupp och kollar vilken timpenning de debiterar så borde floristens arbetskostnad framstå som ganska blygsam.

Jag tycker ni ska räkna den första femhundringen i ren arbetskostnad för att ni lejer bort en uppgift till ett proffs, räkna sedan på blommorna och lägg på minst en tia mer /blomma än det brukar kosta till vardags. Detta för att vara på den säkra sidan vad gäller förbokningspriser.

jag förstår att priset är intressant vad gäller alla punkter på att-fixa-listan. man har ju en budget.
    Men är det bara jag som tänkt på min brudbukett minst lika mycket som min klänning, och är det bara för att buketten är för en dag som det intefår kosta?
    det beror ju på att det är levande material, inte att det är billigare att göra än tex ett par stövlar eller byxor.

Tycker inte det verkar så konstigt om en frisör arbetar i typ tre timmar och vill ha några tusen för sin tid och sitt arbete.
    Hänger inte riktigt med på hur ni räknar när allt beskrivs som överpriser ibland.Vad räcker tusen spänn till idag? (nä jag är inte rik, jag tjänar 20 000/månad, så jag vet vad hålla budget är)

Jag är otroligt stolt över vad jag lärt mig skapa med blommor, och jag har överhuvudtaget svårt att förstå hur någon vågar sig på att tillverka sitt livs bukett själva utan förkunskaper, men det gör ju inget, bara man är nöjd.
    Vore roligt att höra någon som valt en mer arbetad bukett och om de är nöjda.
  • passionsblomman
    MulleNuh skrev 2008-10-14 21:01:53 följande:
    Hej floristerna!!Har mailat en idag och frågat lite pris. Det är en ganska liten bukett.. Kika gärna i mitt galler!Vad säger NI den skulle kosta att göra?? Svårt att se hur många rosor det är i, men låt oss säga 10 st!
    Räkna 35-45 kr/ros och lägg på ett par hundralappar i arbete, grönt och band, du hamnar då mellan 500-700 kr.Detta är i storlek mer en tärnbukett än brud,(men ett vanligt val idag)motsvarande med 25 rosor hamnar ngnstans mellan 1000 och 1500 kr.

Säger du däremot till floristen : Jag vill ha en röd kompakt bukett i den här storleken och det är viktigare för min att den inte kostar mer än *** kr än exakt vad för blommor det är i.
    DÅ kan du komma bättre undan i pris. Allra billigast är att välja bland det som finns för dagen, men det bör du isåfall göra en eller ett par dagar före bröllopet, så det inte blir för stressigt.
  • passionsblomman
    Fenixx skrev 2008-10-14 22:54:21 följande:
    jag har tänkt att ha en enkel bukett utan hållare med bara "rep" som håller om buketten(som bilden i mitt galleri) och så ha 3 gerbera och så murgröna och kanske nåt mer grönt. men är väl som tärnbukett-storlek kan jag tro. vart ungefär kan man hamna i pris tror du?en floristbutik jag ringde skulle ringa upp och berätta mer, men dem hörde aldrig av sig igen...
    Det är ett typiskt exempel på att välja material som hjälper till att hålla priset nere. Gerbera är ju rätt stora, så det går inte åt många. Med arbete och allt borde det inte bli mer än 250- 300 kr.

Till den klänningen du har i galleriet hade vita liljor också varit otroligt vackert, samma modell på bukett men med liljeklockor och murgröna. Eller aprikos/cremefäragde liljor...
  • passionsblomman
    Fenixx skrev 2008-10-14 23:05:54 följande:
    tack för ditt svar, ska fundera över dina förslag du gav också. vi ska gifta oss på sommaren är det säsong för blommorna, och är gerbera, liljor, liljeklockor hållbara eller känsliga för värme?
    Alla blommor(utom orkideer och andra rent tropiska växter) håller sig fräschare längre i sval förvaring. Brudhandtagen har ju också funktionen att de håller stjälkarna vattenförsörjada under hela dagen.
    För det medta är detta inte ngt problem och det viktiga är att
    blommorna är väl vattedragna dagen innan.

Duscha gärna buketten lätt ngn/ngra ggr under dagen om du har möjlighet. Det hjälper till att hålla den fräsch. men jag tycker inte du behöver oroa dig. Sätt buketten i vas vid middagen. Skkär du om stjälkarna nästa dag och ger rent vatten kan din bukett hålla i en vecka utan problem.
  • passionsblomman
    MulleNuh skrev 2008-10-15 07:51:14 följande:
    Mmm ok.. Ja jag vill helst inte lägga så mycket pengar på blommorna. Om du tittar på min klänning jag har i galleriet då. Dock ska ju bandet vara vinrött ist för den på bilden. Vad skulle vara fint i blomväg ist för rosor??
    Skulle jag inte veta din budget hade jag rekommenderat att inte välja en för liten bukett till en såpass "brudig" klänning(fiiin föressten!) Den kräver egentligen en lite maffigare bukett med mina ögon sett. Hur vore det om du skulle prata med en florist och säga att "jag önskar en luftigt bunden bukett i vinröda toner för *** kronor att hämta detta datum. Du får fria händer!"

Då kan floristen plocka ur dagens sortiment till bästa pris och inte vara styrd av exakta sorter. Det finns massor av underbara blommor att välja bland. Visa henne isåfall bandet så hon kan utgå ifrån det.
Svar på tråden Jag är med florist.