Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Hur får man ihop 150.000?

Olika människor tjänar olika mycket, har olika höga utgifter och prioriterar olika. Dessutom har inte alla barn, vilket självklart kostar en slant.

Vi sparar 10 000 kr/mån och kan ändå leva gott med restaurangbesök, shopping och annan vardagslyx så för oss var det lätt att spara ihop pengarna.

• Tooticki
    MilosMamma skrev 2008-07-24 08:32:08 följande:
    Oke då är det en hel del höginkomsttagare här räknar jag med, och snälla föräldrar.det var inte menenigen o låta nedlåtande utan det var mest en undran då det skulle vara helt omöjligt att kunna lägga undan en sådan summa.
    Hmm, jag tror INTE att det är övervägande höginkomsttagare här.

Hur ser ert liv ut? Har ni lån på bostad? Hur många bilar har ni? Hur många barn? Är någon av er kanske föräldraledig?
  • Tooticki

Mitt tips är att ta i i överkant. T ex hade jag budgeterat 1500 kr för brudbuketten, den kostade 650 kr. Då får man inga obehagliga överraskningar.

• Tooticki

Det är lite olika, församlingshemmet brukar man få låna/hyra men det är inte alltid det är ok att servera/konsumera alkohol där.

Man kan vara i vilken lokal som helst efter ett kyrkbröllop, vi var på en pråm, men en bygdegård brukar ju vara ett billigare alternativ än en herrgård/slott/restaurang etc. På en bygdegård kan man ju ha catering/hemlagad mat, egeninköpt alkohol etc.

När ska ni gifta er? En fest i det gröna kan ju vara härligt också, med picnic-korgar, liveband och roliga lekar.

• Tooticki

SaraPayam skrev 2008-07-24 08:59:19 följande:

Hej!! Jag håller med tjejerna som har skrivit innan. Jag kan ju bara kolla på hur jag & min m2b har gjort, vi har det första ett sparande sen innan & vi kommer att kunna spara under ett helt år till. Jag lägger undan MINST 3 000 i månaden & jag studerar (men jag lägger däremot inte pengar på onödiga kostnader)& vi lever väl lite mer ekonomiskt just nu, men unnar oss ändå vissa saker :)Vi kommer inte att få några/något bidrag i från våra föräldrar (vill inte att de ska belastas för att vi ska gifta oss).Vår budget kommer att ligga på ca 250 000 & då kommer vi ha 70 gäster. (Så jag hör ju egentligen inte hit heller) :)Jag tror att allt är möljigt, om man bara planerar & tänker sig för. Sen behöver man ju självklart inte hyra ett slott mm så som vi ha gjort :)
    3000 x 12 = 36 000 kr så det förklarar ju inte hur ni kommer upp i 250 000 kr.
  • Tooticki

Jag skrev inte att ni inte kommer upp i det, utan att det inte FÖRKLARAR hur ni kommer upp i det!

• Tooticki
    SaraPayam skrev 2008-07-24 09:34:19 följande:
    Och om jag inte jobbar något extra kan jag spara 3000 kronor. Och nu när man har jobbat i sommar så har jag fortfarande levt som student, vilket gör att sparandet har ökat en del :)
    Tar du studielån? Du behöver självklart inte svara om du inte vill, ekonomi är ju privata saker men nu är vi ju så öppna här i tråden så jag tänkte att det var ok att fråga
  • Tooticki

Ok, jag har också studerat fram tills nu men jag har inte tagit lån. Istället har min man försörjt oss båda då han resonerar som så att eftersom vi ska leva tillsammans resten av livet så jämnar det ut sig och det gagnar ingen av oss att jag tar lån som sen ska betalas av.

• Tooticki
    SaraPayam skrev 2008-07-24 09:52:35 följande:
    Ser bara fördelar med att ta lån. Jag hade ju aldrig blivit så ekonomisk annars :)
    Allt är ju relativt, jag tycker att det hade varit mer ekonomiskt att ha gemensam ekonomi, spara lite mindre varje månad och slippa amortera och betala räntor på studielånet i framtiden.
  • Tooticki
    chamor skrev 2008-07-24 10:10:43 följande:
    jag tror iofs att när ert bröllop är över så kan ni betala av erat studielån snabbt
    Det där är tyvärr inte säkert. Jag har vänner som tjänar helt ok (han 35 000 och hon 27 000 kr), de betalar 9 000 kr/kvartal till csn tillsammans. De har 14 resp 17 år kvar att betala av och som det ser ut nu när de skaffat sitt första barn och kommer vilja köpa bostad inom några år så har de ingen möjlighet att betala av snabbare. Den lilla summan man lånar varje månad blir ganska fort mycket pengar...
  • Tooticki

Ekvationen är ganska simpel: kan man inte spara pengar till sitt bröllop utan studielån så lånar man till bröllopet!

Sen väljer man själv hur man gör!

• Tooticki
    Dsy04 skrev 2008-07-24 11:51:26 följande:
    men om man ser det så härefter att hon har läst klart kommer hon förhoppnings visst få ett bra jobb och då kommer hon att jobba o ha råd att betala av sin studielån
    Jo, men poängen i detta fall är att hon klarar att STUDERA utan lånet. Det är BRÖLLOPET hon inte kan spara till utan lånet. Så utbildning och bra jobb får hon oavsett lån eller inte.
  • Tooticki
    SaraPayam skrev 2008-07-24 12:05:42 följande:
    Tooticki: Ursäkta mig, känner mig lite trampad på tårna just nu. Vilka åsikter du har människa. 1. Jag lånar inte till mitt bröllop2. 250 000 finns redan sparade, men vill inte använda alla pengar till bröllopet, utan vill att det ska finnas pengar kvar!!!3. Bara för att man har god ekonomi, så är det inget som man ska behöva skämmas över!!!4. Jo jag kommer få ett bra jobb efteråt, och det är jag j****t stolt över!Ursäkta att jag blev irriterad på dig, tycker att du kan ta den diskussionen med mig!
    Det var inte meningen att du skulle känna dig trampad på tårna. Inser själv att jag inte höll diskussionen så allmän som jag avsett.
  • Tooticki
    MilosMamma skrev 2008-07-24 12:43:47 följande:
    därför behövs det tips hur man sparar eller handlar billigare osv.
    Laga viss del av maten själv, ha buffé istället för catering, billig lokal, betalbar, köp begagnad klänning, mannen kan ha en kostym han redan äger, skippa vissa trycksaker och dekorera inte överdrivet mycket.
  • Tooticki

Sen kan man välja att ha ett förmiddagsbröllop med brudskål, tårta, kakor och kaffe och skippa festen.

Eller så kan man gifta sig med bara de allra närmaste närvarande (föräldrar och syskon) och bjuda dem på lunch/middag på restaurang efteråt och sen ha en stor fest senare utan mat och med betalbar t ex.

• Tooticki
    SaraPayam skrev 2008-07-24 14:49:51 följande:
    Det är ju bra. Den jag köpte klänningen utav va enbart otrevlig, men som tur är så blev det ju bra i alla fall :) Kul att du har hittat allt till så bra pris :) Jag försöker lägga upp bilder men lyckas inte...hmm irriterande.
    Bilderna kanske är för stora. Bröllopstorget klarar inte foton som är större än 2 mb.
  • Tooticki
    SaraPayam skrev 2008-07-24 14:57:12 följande:
    Nä jag har kollat det, den ligger på 111 kB, det borde väl inte vara för stort, eller?
    Nej, man tycker inte det. Har du en PC? Välj Öppna med - Microsoft Office Picture Manager - Redigera bilder (högst upp) - Välj storlek så får du upp olika webbanpassade alternativ.
  • Tooticki
    LoveUnits skrev 2008-07-26 18:10:44 följande:
    Jag tror det är extremt vanligt att man anpassar utgifterna efter inkomsterna, så att när man tjänar mer börjar man spendera mer. Större bostad, snyggare kläder, bil, flashigare resor etc. Och sen undrar man vart pengarna tog vägen.
    Ja, jag instämmer helt. Jag och min man tjänar båda ganska bra men har räkningar för ca 9 000 kr/mån (varav vår hyreslägenhet med garage svarar för 7 000 av dem). Utöver det tankar vi för ca 1400 kr per månad och köper mat för ca 3 000 kr.
Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?