Inlägg från: Mumriks blivande fru |Visa alla inlägg
  • Mumriks blivande fru

Hur får man ihop 150.000?

Vi sparar 10000 kr i månaden och kommer att ha gjort det i 14 månader när vi gifter oss. Vi har inga enorma inkomster och ändå har vi haft råd att resa och göra saker under året.

Vi väljer bort saker som skräpmat, dyra krogrundor (inte lika ofta i alla fall) och sen försöker vi att leva allmänt ekonomiskt när det gäller klädköp etc. Sen har vi inte heller några barn vilket underlättar när man ska spara.

Vi satte oss ned i julas när min m2b hade friat och gjorde en budget och kollade våra utgifter under en månad. Insåg tex att min kille brände typ 100:- om dagen på shell varje morgon när han skulle till jobbet på. Tidningen, mjölk, bensin, tugummi och annat småplock som man tycker inte kostar något. Det blir 3000kr i månaden! Insåg också att vi hade onödigt dyra telefonabonemang och försäkringar och el. Allt som allt blev vår förlovningen en bra rensing i ekonomin, vilket vi sparade massor med pengar på

Oj, vad långt det blev... gammal bankanställd : - )

• Mumriks blivande fru

Eller så gör man så att man gifter sig efter de medel man har! Vi har råd att lägga 150000kr på vårt bröllop. Jag har studerat och slitit som fasen och tagit lån och fått ett bra jobb. Jag har råd att både betala tillbaka CSN och spara till mitt bröllop, men om jag inte hade det skulle jag aldrig låna till bröllopet eller låna till studierna för att ha råd att spara till bröllop!

Ledsen att låta klyschig, men gifter man sig inte för att vara med varandra? Skulle jag var tvungen att belåna mig för att ha råd att gifta mig skulle jag lika gärna kunna gifta mig borgeligt och gå på mcdonalds efteråt bara jag fick gifta mig med min m2b.

• Mumriks blivande fru

MilosMamma - det finns massor med trådar om "budgetbröllop" där folk har gett helt fantastisk tips om saker man kan göra själv och spara in på. Jag har hittat många bra tips där!

Lycka till med bröllopet!

• Mumriks blivande fru

Fanny och Theos mamma - coolt att köpa så mycket på ebay. Tänkte också prova men jag är lite feg. Några tips?

Den där metervaran vitt tyg är det ikea?

• Mumriks blivande fru

LoveUnits - håller med dig! Jag försökte lägga in i den här debatten att ett bra tips är att se över hur mycket man spenderar på olika saker och ofta inser man att det går att dra ned på utan att leva som på existensminimum (men tråden verkar ha bytt riktning lite nu).

Milos mamma - jag måste bara fråga. Inget illa menat alls för jag har inga barn och vet inte hur det funkar med mammapeng, men VEM förväntas kunna leva på 5500 kr i månaden och försörja ett barn?

• Mumriks blivande fru

Lillsnufflan - åh fy!! Det var inte mycket! 80% av lönen och sen 30% skatt på det? Kanske blir gubben som vår vara föräldrarledig då för jag tjänar mer än honom ;)

Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?