Inlägg från: MilosMamma |Visa alla inlägg
  • MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Talulah skrev 2008-07-24 11:19:36 följande:
    En liten OT-fråga...hur gör ni när ni har önskat er presentkort. Har ni bokat i förväg och betalar i efterhand eller hur funkar det?
    nej vi önskar oss presentkort, sen bokar vi.
    Vi är en sån familj som nöjer oss med 2 veckor på kreta typ med vår fina son, för han bara ska med på bröllopsresan.

men helst skulle vi ju vilja åka till nått riktigt fint ställe, men ja klarar mej inte 2 veckor utan Milo, det går inte.
  • MilosMamma

alltså mina ögon ramlar ur varge gång ja läser nån som ka sätta undan 10 000 varge månad om inte 20 000 helt sjuka pengar ju, vi har inte ens 10 000 kvar när alla räkningar o boende är betalt (inte just nu iaf) helt sjuka summor.

• MilosMamma

vi kommer bjuda 90 pers o ska försöka hålla budgeten på 40 000.

maten kommer bli exotiks bricka , alla gillar de som vi känner plus att ja hatar verkligen sånna där fina konstiga rätter som man oftast har.
    vi kommer ej ha live band utan cd skivor o ljudanäggning.

klänningen ska en kompis sy, jag betalar bara tyg.

brudbuketten gör ja själv då jag är florist, inköpsprs på blommor, håruppsättningen kanske jag gör själv då det ska vara mycket häng, annars har ja flera frisör kompisar.

sprit köper vi i tyskland, lokal är iof inte bestämt än, min moster sjunger på bröllopet, vi åker häst o vagn ( min brors tjej o häst) osv, det kan bli ett sagolikt bröllop även fast det är budget.

• MilosMamma
    Dsy04 skrev 2008-07-24 11:54:30 följande:
    milos mamma jag vet att du undrar om migvi bor i utlandet och föruttsättningar här är helt annorlunda är i Sverige sambo har ett bra jobb med bra pengar så jag behöver inte akut jobba heller, fast jag studerar på nätet heltid
    ahaa, ja men det är ju kalas ju, ja för er del alltså =)
  • MilosMamma

jag skulle uppskatta mer förslag på hur folk gör, visst får man sväva ut men vi aslla gör olika, acceptera det!

• MilosMamma

det värsta är att 90 pers är dom närmsta, det är släckten och sen dom vännerna som vi umgås med.

jag har en väldgt stor släckt, o den tänker jag inte skära ner mer på bara för att, har plockat bort 2 morbröder då jag aldrig träffar dom, men resten träffar vi, nästan varge vecka.

• MilosMamma

jag kan ju meddela att man mer eller ibndre lever på sin sambo/make när man är mammaledig.

självklart jobbade jag innan jag vart med barn, men jag hade en extremt jobbig graviditet med bla för mycket fostervatten= gigantisk mage o många extrakilo pga vatten, plus havandeskapsförgiftning.

så vissa lägen i livet blir man tyvärr beroende av sin sambo. Varken man vill eller inte, ja om an inte sparat ihop pengar innan som man kan leva på med, självklart får man FP men det är ju inget man kan leva på precis.

Alla sätt är br utom dom dåliga, jag själv skulle aldrig ta lå för ett bröllop, men jättebra för dom so gör/måste göra det, bara dom inte gör det i mitt namn.

Mer förslag hur ni med många bjudna fixar ett budget tack.
    bra lösningar på olika saker är välkomna.

• MilosMamma

mikabella: Jo självklart, men samtidigt är ju bröllopsdagen den näst viktigaste i livet liksom, den ska ju vara så perfekt men ändå avslappnad, alla har vi ju en dröm om hur de ska vara o min är att mina nära o kära får vara med.

därför behövs det tips hur man sparar eller handlar billigare osv.

• MilosMamma

Fanny och Theos mamma skrev 2008-07-24 16:23:46 följande:

SaraPayam!!!!Herregud vad kul! det är ju MIN klänning du har köpt. Jag älskar den!!! Ett tips är att köpa en riktigt stor underkjol till den, då ser den verkligen ut som en prinsessdröm!Det jag var mest orolig för är att klänningsbilderna var utlagda på så extremt smala modeller, själv är jag en strl 44.Draperingen över magen suger in ett par kg direkt!!!
    ÅÅÅÅHHHHHHH va fan den klänningen var, vad heter den?
  • MilosMamma
    Nightingale skrev 2008-07-26 14:33:39 följande:
    Tja, att spara 10.000kr i månaden är ju ingen konst. Det ska jag göra från och med januari, när föräldraledigheten är över. Vi har en hyra på 4700 inkl parkering och tvättaxa. Då har man ju råd att spara hur mkt som helst!! By the way, vårt bröllop går på 50.000, 76 gäster.
    Vilken lycka för dej att spara 10 lapp i månaden, men som du sa så bor ni ju för typ gratis med.
  • MilosMamma
    LoveUnits skrev 2008-07-26 18:10:44 följande:
    Ett litet inlägg i pengadiskussionen. Att man kan lägga undan 10.000 kr/mån behöver inte betyda att man är höginkomsttagare. Jag tror att många låter utgifterna rusa iväg och att det är därför de inte har så mycket pengar över. Om man har barn förstår jag att det är svårare, men vi har inga barn än och vår ekonomi ser ut så här: Jag tjänar 23500, han tjänar 23800. Så jag tycker inte man kan kalla oss höginkomsttagare. Vi bor i Stockholmsområdet i en liten tvåa. Bostadslån på 900.000 kr (köpte lägenheten för ett antal år sedan och bor inte mitt i stan). Ingen bil. Vi får båda ut 17-18.000 kr var efter skatt och om man då lever ungefär som en student kan man ju lägga undan 10.000 kr var i månaden. Vi lever iofs inte som studenter, jag säger bara att man KAN lägga undan 10.000 i månaden utan att vare sig vara höginkomsttagare eller leva på existensminimum. Jag förstår också att man kanske måste ha bil om man bor långt ute på landet, men det är ju jättemånga som har bil som egentligen inte behöver. Jag har 13 km till jobbet, men jag cyklar. Skulle förstås kunna åka kommunalt, eftersom vi inte bor på landet. Jag tror det är extremt vanligt att man anpassar utgifterna efter inkomsterna, så att när man tjänar mer börjar man spendera mer. Större bostad, snyggare kläder, bil, flashigare resor etc. Och sen undrar man vart pengarna tog vägen.
    Ja det är klart det är så , möjligt att vi med kan lägga undan 10 när jag börjar jobba heltid sen efter mammaledigheten, men just nu får jag ut 5500 o min sambo 16000 vi har rkningar på 17500 varge månad o då inget onödigt, vi har nte ens tidningen utan det är försäkringar hit o dit, boende, el, linser ja allt möjligt nödvändigt, sen äter i för bara 2000 varge månad.
  • MilosMamma

Mumriks blivande fru skrev 2008-07-28 08:00:52 följande:

LoveUnits - håller med dig! Jag försökte lägga in i den här debatten att ett bra tips är att se över hur mycket man spenderar på olika saker och ofta inser man att det går att dra ned på utan att leva som på existensminimum (men tråden verkar ha bytt riktning lite nu).Milos mamma - jag måste bara fråga. Inget illa menat alls för jag har inga barn och vet inte hur det funkar med mammapeng, men VEM förväntas kunna leva på 5500 kr i månaden och försörja ett barn?
    Ja säg det, vi får ju 1000 i barnbidrag med, men Milo går ju först, o jag tjänar nte ens det lägsta av föräldrapeningen, möjligt att jag fått ut 10 ist om jag hade haft en normal gravisitet där ja kunnat jobba längre på heltid men det fick man ju inte bestämma tyärr.

Visst att de blivit sålt vissa månader när flera stora räkningar kommit. Men då drar jag ner på att andväna bilen mindre dyr mat etc etc, Milo ska alltid ha vad han behöer, sen har jag turen att få kläder av min moster då hon fick barn nästan exakt 1 år innan mej så Milo vöäxer i snygga moderiktiga kläder i rätt tidpunkt på året så där har vi tjänat ganska mycket på.
Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?