• SPOM

Är det värt tiotusentals kr?

Såhär i efterhand, tycker ni att bröllopet var värt 30000-250000 kr eller hur mycket som ni nu betalade?

Jag förstår om det är en dröm att gifta sig för en del men alla dessa pengar?
    Jag och min blivande kommer att gifta oss nästa helg men det är ett mycket mycket litet bröllop:) för ingen av oss "orkar" vara i centrum (får nog av det på jobbet båda två)....dessutom är det borgerligt då ingen av oss är "troende". Efterråt skall vi äta en luxurios bröllopsmiddag på restaurang och njuta av vår dag...hon och jag:). Dagen efter kommer vi att gotta oss i en god frukost halva dagen innan vi packar för vår 2 veckors resa som vi åker på dagen efter.

Enkelt, billigt men framförallt.....vi har ingått ett äktenskap, vi tillhör nu varandra:)

Vi är bjudna på två bröllop nu i augusti och vi säger ofta till varandra att det känns så skönt att vi inte behöver gå och vara nervösa eller oroliga för att allt inte klaffar när det börjar bli så "stora" bröllop.

Jag klankar inte ner på er som slår på stort såklart utan jag är endast nyfiken på hur det känns såhär i efterhand?

• Svar på tråden Är det värt tiotusentals kr?
  • sviiden

Vår budget gick på 20000euro, och visst kändes det i skinnet, men värt varenda "krona" Vi ville bjuda alla vänner och släktingar på en stor, fin fest, med fin middag, bra band osv.
    Budgeten innehöll allt:
    Klänning
    bukett
    frisyr+smink (+provsmink, frissa)
    ring
    tärnornas kläder +smink
    festhyra(ganska dyr lokal, men det var den värd)
    personal
    mat
    dryck
    bandet
    Hotellnatt
    bröllopsresa till Mexico (2 veckor all-inclusive)

Det kändes mest runtomkring bröllopet(speciellt när festplatsens räkning kom), men med tanke på hur fint allt gick och hur underbar hela dagen var, var det värt varenda öre. Enda som kanske stör var festplatsen som var dyr.

• chamor

Nej man ska inte tävla.. Men det blir ju lätt ändå att man jämför nu när man är inne i tänket.. Jag var på ett bröllop för några år sedan där de hade lite budgetbröllop och inte hade bröllopstårta. Var SÅÅ besviken och tyckte att det var så LÅGT men nu.. Har vi inte det själva heller.. Vi hade haft råd om vi dragit in på annat men vi valde att inte ha tårta.. Men sen beror det ju på vad man ersätter med också

• aikidoaasa

Att jämföra med andra tycker jag deffinitivt att man kan göra... så länge som det man "snor" görs om på ett sådant sätt så att det inte känns som en kopia av det andra...
    Men det kan kännas ganska skönt att kunna säga till varandra: "Nej, det där gillade vi inte, då skippar vi det och gör såhär istället..."

• sviiden

Som sagt, man kan jämföra bröllop med andra, men man ska nog inte tävla om det.
    Min nära kompis gifte sig tre veckor före vårt, men de var uppbyggda på så olika sätt att det inte alls gick att jämföra. Båda dock enligt klassisk bröllopskutym. Deras bröllop var jätteroligt då det var så "deras" fest. Och jag hoppas att vårt var roligt, för vi försökte få det att se ut som vår fest, återspegla oss.

• chamor

Men det blir ju jobbigt om man börjar jämföra för mycket Kan man få mindervärdeskomplex och stressa ihjäl sig.. :P

• FruRålin080808

Vi kommer attt lägga ca 20 000 kr på vårt bröllop och vi har valt att snåla en del på saker vi inte tycker är så viktiga. Huvudsaken är att vi känner att det är rätt för oss och att det blir en härlig dag. Man får utgå från sig själva när man planerar sitt bröllop. Tror att det kan bli väldigt vackert och romantiskt bara kärleken lyser igenom.

• Too Be  gift nu

Ja,det var verligen värt varenda krona - runt 120 000kr för allt!

Vi gifte oss 2006 ute i en nationalpark (Valley of Fire) utanför Las Vegas bara vi två och hade en liten fest för släkt och vänner (ca 30 personer) med mat,dricka och dans när vi kom hem.

Då är allt inräknat från klänning, ringar, resa, rummelpengar, hotell, bröllopspaket och hår/make up till trycksaker, mat, dryck och lokalhyra.

Resan var det som kostade mest och eftersom vi åkte tillbaka till LV nu i maj och kommer åka dit igen nästa år så är vi jätteglada att vi åkte dit!

• Malllis

Vi la ut ca 30.000 på vårat bröllop. Men då är allt inräknat. Ringar, kläder, smink, hår, dekorationer, dryck, mat.. osv. Och vi är jättenöjda! Kunde inte ha varit bättre. Vi lagade dessutom all mat själva och hade bara familjerna som gäster.

• maj bruden

Mallis,hur gjorde ni det,med tanke att bara min ring har kostat 20 000! Vi blev i allafall gifta,o mkt nöjda med bröllopet,har lagt 200 000 kr på allt,men det var värd att ha sago bröllop.

• Fröken Larsson
    Mikabella skrev 2008-07-24 12:43:46 följande:
    hej alla glada brudar...Skickar en lite kram till dig Yllo. Vilken galning!Vill bara sno tråden lite...Vad räknar ni in i ert bröllopsbudget? När ni säger 45000 tex gäller det då bara festen eller kläder, ringar o resa oxå?
    För min del: 50 000 = allt, inkl förlovningsringarna.
Svar på tråden Är det värt tiotusentals kr?