Inlägg från: Nightingale |Visa alla inlägg
  • Nightingale

Hur har ni det ekonomiskt???

Vi har icke gemensam ekonomi. Vi har dock ett gemensamt konto med 2 visakort. Där vi för över en lika stor summa varje månad. Därifrån dras räkningar, mat och gemensamma utgifter.

Funkar kanon!

Vi har barn, är gifta om 2v och kommer aldrig att skaffa gemensam ekonomi.

• Nightingale

Tooticki: Nejdå det är ganska enkelt, om man har ETT konto som är både servicekonto, matkonot och konto för allt!

• Nightingale

Hedebris och Duchess.

Vi är gifta om 2v och har barn, och kommer inte att ha gemensam ekonomi. Många kanske tycker att det är märkligt, vi är båda väldigt ekonomiska, absolut inte slösaktiga på något sätt. Men vi känner ändå att det är med att allt ska gå in på samma konto inte passar oss alls.

Jag skulle aldrig kunna anse att det är VÅRA pengar. jag får min lön, han får sin lön, punkt slut. Vårt ekonomiska tänk har ju inget att göra med hur mkt vi älskar varandra. Vissa månader när någon av oss har lite pengar kvar och inte vill nalla på sparkontot så bjuder vi ju varndra eller handlar det vi ska ha för våra egna pengar såklart. Alltså det handlar inte om millimeterrättvisa!

(Vi har alltså ett gemensamt konto dit vi för över ca 5000kr var varje månad, där räkningar, mat och gemensamma inköp görs, barnbidraget går oxå in där).

• Nightingale

OM det i framtiden skulle bli så att någon av oss tjänar dubbelt så mkt som den andra så skulle vi förstås tänka om lite, men nu skiljer det inte särskilt mkt i inkomst. Eller tja, jag är mammaledig och han pluggar, så vi har inte särskilt mkt inkomst öht. Jag tjänar nog 10.000kr mer i månaden än vad han gör om vi hade jobbat båda två, men han vill ändå itne att jag betalar mer...

• Nightingale
    Duchess skrev 2008-07-26 11:17:16 följande:
    Ville bara säga tack till Nightingale och ni andra som berättat om varför ni valt delad ekonomi. Vi kommer nog inte att ändra oss här hemma, men det är alltid nyttigt att förstå varför andra gör annorlunda val Tänkte bara fråga er med barn och delad ekonomi: har ni på något vis kompenserat den andra parten när h*n tagit ut sin del av föräldraledigheten? Det påverkar ju t ex pensionen.
    Nej för oss är det inte aktuellt med kompensation, eftersom sambon pluggar, dessutom utan lån. Så vi gör så gott vi kan för att klara månaden ut. Jag tar bara ut FP 4 dagar i veckan oxå.

Ja det är ett under att det går runt!

Men vid nästa barn så kanske han betalar mer hemma, om han jobbar heltid då, så att jag kan slipper ta ut 7 dagar i veckan. Då har vi förmodligen dubbelt så dyrt boende som vi har nu oxå.
Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???