• lbmarbrg

Hur har ni det ekonomiskt???

Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?

Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker

• Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???
  • Mikabella

Vi har delad ekonomi fast ändå gemensam..Hihi flummigt..När.. jag har mitt löne konto, han sitt. Vi checkar av ibland o turas om att betala mat o dylikt. han betalar lite mer på räkningarna eftersom han tjärnar mer, o vi dela med oss till varandra av våra pengar om den andra har lite för lite eller behöver lite extra

• Mikabella

Gud skriver som en kratta Förlåt.

• lbmarbrg

Ingen fara med stavningen, sitter själv i ett rum så mörkt att jag knappt ser tangentbordet

• Hofsan

Vi har det exakt som Mikabella.

• Pumpkin

Vi har helt gemensam ekonomi, skulle kännas konstigt att inte ha det när vi levt ihop i flera år, äger bostad tillsammans och dessutom nu är gifta.

• Pumpkin

Dock brukar vi sätta undan en lika stor summa på våra respektive lönekonton (som vi har kvar) för att ha lite egna "fickpengar". Kan vara lite roligare om man t ex ska köpa någon present åt den andra, så att han (i mitt fall) inte ser exakt vart jag köpt den och hur mkt den kostade.

• Nightingale

Vi har icke gemensam ekonomi. Vi har dock ett gemensamt konto med 2 visakort. Där vi för över en lika stor summa varje månad. Därifrån dras räkningar, mat och gemensamma utgifter.

Funkar kanon!

Vi har barn, är gifta om 2v och kommer aldrig att skaffa gemensam ekonomi.

• Hofsan

Glömde ju skriva att jag absolut inte skulle vilja betala min sambos fallskärmshoppning(som kostar en he del) och jag hade inte velat att han skulle betala för mina hästar, smink o kläder som jag lägger massor med pengar på därav ingen helt gemensam ekonomi förutom vårt gemensamma huskonto.

• lbmarbrg

Pumpkin: Går bägge lönerna in på samma konto, eller? Och sen för ni över till egna konton?

• Kärlek ger näring åt själen

Vi kör som mikabella Tycker det funkar superbra för oss

Jag/vi känner att detta går bra för oss iom jag tjänar mindre än honom och vi har två olika ekonomier pga olika livstilar. Och då känner vi att detta är bättre för att vi båda ska känna att vi har "våra" egna pengar fast vi har det "gemensamt"

min blivande är dessutom mer ekonomisk än mig *skrattar*

Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???