• lbmarbrg

Hur har ni det ekonomiskt???

Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?

Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker

• Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???
  • Tooticki
    Tx2 skrev 2008-07-25 09:00:18 följande:
    Ingen skillnad alls, bara ett annat namn på kontot.
    Ah, jag förstår
  • Hedebris

vi har ett konto där allt går in: löner, barnbidrag osv. sen har vi två visa konton dit. på vårt konto har vi separata (dock gemensamma) sparkonton för diverse saker

• Lillsnufflan

Poängen är väl att t.ex. ränta och amorteringar på huslån dras en gång i kvartalet och om man har knaper ekonomi/eller inte så bra koll finns det ju risk att man råkar använda upp alla pengar och sen står där med skägget i brevlådan när man ska betala lånet på 18 000:-. Därför kan man ha ett servicekonto dit pengar automatiskt överförs varje månad från lönekontot. Och sen betalas huslånet därifrån.

Tooticki skrev 2008-07-25 08:38:39 följande:
    Men hur fungerar det rent praktiskt? Vad är det som gör att man får en bättre överblick än på ett vanligt lönekonto kopplat till internetbanken?
  • Lillsnufflan

Vi har gemensam ekonomi. Tidigare har jag alltid tjänat bäst, nu gör han det. Det skulle kännas orättvist om den ena hade mer att röra sig med än den andre.

Vi har varsitt lönekonto, men han sätter över alla sina pengar på mitt konto utom hans "fickpengar" och sen betalar jag alla räkningar etc. Anledningen till att jag får alla pengar är att han har så långa arbetsdagar att det alltid blir jag som handlar mat och så. Dessutom har han svårt att hålla i pengarna medan jag är extremt snål, så vi får mer pengar kvar i slutet av månaden så.

Sen har vi ett servicekonto för huslånen och ett sparkonto som just nu mer är ett bröllopskonto !

• Pumpkin
    Lillsnufflan skrev 2008-07-25 11:03:24 följande:
    Poängen är väl att t.ex. ränta och amorteringar på huslån dras en gång i kvartalet och om man har knaper ekonomi/eller inte så bra koll finns det ju risk att man råkar använda upp alla pengar och sen står där med skägget i brevlådan när man ska betala lånet på 18 000:-. Därför kan man ha ett servicekonto dit pengar automatiskt överförs varje månad från lönekontot. Och sen betalas huslånet därifrån.
    Diskussionen om huruvida man betalar lånen månadsvis eller kvartalsvis har jag varit med i på Familjeliv, hade ingen aning om att folk betalade kvartalsvis. Vi betalar månadsvis, precis som alla andra vi känner
  • Tx2

Våra lån för huset betalas med olika intervall, 1-månad, 2-månder och 3-månader.
    Ett servicekonto är precis som vilket annat konto som helst. Man kan ha automatisk överföring el sätta in en summa ocvh koppla vissa lån el räkningar till det. Men det kan man ju göra med dem flesta andra konton.

• tonårsmorsa

Vi har helt gemensam ekonomi och så här gör vi för att få flyt på ekonomin:

Inför varje år gör vi en grov budget för de fasta räkningarna. Utifrån det ser vi hur mycket pengar som kommer gå i snitt varje månad. Vi har ganska varierande utgifter varje månad och justerar detta bl.a. med hjälp av vårt huskonto (Det är det konto som huslån och div. försäkringar dras från). Sen bestämmer vi exakt hur mycket vi ska sätta in på huskontot varje månad, det kan variera från 0-12000:- ungefär. På så vis har vi alltid samma summa kvar på våra lönekonton efter att räkningarna är betalda.

Och vad det gäller konton så har vi MÅNGA. Först varsitt lönekonto, sen huskontot, 1 sparkonto (där vi bl.a. sparar till bröllopet), barnen har varsitt sparkonto och de har även varsitt konto med bankomatkort knutet till där deras månadspeng sätts in.

• grabbarna

vi har enskild...vi betalar lika mkt till huslånet sedan har vi delat upp resten av räkningarna..sambon tjänar mer så ahn betalar mer men de pengar som är kvar efter vi betalat våra räkningar är våra men vi håller inte stenhårt på det..men vi har alltid haft det så här och vill inte ha helt gemensam

• Ninnispinnis

Vi har varsitt lönekonto, med varsitt visakort. Vi har även ett gemensamt balanskonto, med två mastercard kopplade till. Mastercarden använder vi till att betala allt som är gemensamt, dvs mat, allt till huset, resor med mera. Alla räkningar betalas också från balanskontot.

I slutet av varje månad ser vi hur mycket utgifter vi har i form av lån, räkningar och mastercard. Sedan delar vi den summan på två, och för över hälften var från våra respektive lönekonton till balanskontot. De pengar vi sedan har kvar på våra respektive lönekonton disponerar hur vi vill. Däremot händer det att min m2b bjuder mig på middagar och resor eftersom han tjänar mer än mig, men det är helt frivilligt - inget jag är beroende av för att klara utgifterna.

Vi har även ett gemensamt sparkonto (bröllopskonto för tillfället), samt varsitt eget sparkonto. Detta funkar bra för oss nu, men vi kommer nog att ha gemensam ekonomi när vi skaffar barn. Då blir ju inkomsten lägre för den som är hemma med barnet.

• Duchess

Tänkte bara kommentera angående servicekonto:

Både jag och maken har dispositionsrätt och tillgång via nätbanken till servicekontot. Däremot har vi inte tillgång till varandras gamla lönekonton (där våra fickpengar numera finns). Vi kan alltså betala räkningar båda två, men inte se om den andre handlat nåt på Intersport just innan vår egen födelsedag

Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???