Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Hur har ni det ekonomiskt???

Vi har helt gemensam ekonomi. Våra löner går in på ett konto som vi har varsitt kort kopplat till, därifrån dras också alla räkningar. Sen flyttar vi över pengar till sparkontot. Resten av pengarna på lönekontot använder vi fritt. För oss har det aldrig varit något problem men det beror förmodligen dels på att vi har samma (dyra) intressen så som dykning, resor etc och dels så tar pengarna aldrig slut så det är ingen av oss som måste göra avkall på något.

Kul att höra hur alla andra gör!

• Tooticki

Glömde tillägga att vi båda har samma syn på ekonomi, prioriterar samma saker osv så det är inte svårt för oss att ha såpass gemensam ekonomi.

Anledningen till att vi har valt att ha ett lönekonto med VISA-kort och sen två sparkonton är att vi tycker det är enklare att få en överblick över utgifter och hur mycket pengar man har kvar än om man har det uppdelat på lönekonto, servicekonto, matkonto etc.

• Tooticki

Nightingale skrev 2008-07-25 08:16:47 följande:

Tooticki: Nejdå det är ganska enkelt, om man har ETT konto som är både servicekonto, matkonot och konto för allt!
    Ja, det är klart men vissa har ju flera olika konton och det var det jag syftade på.
    Vad ÄR egentligen ett servicekonto? Har aldrig hört uttrycket någon annanstans än här på BT.
  • Tooticki
    Tx2 skrev 2008-07-25 08:36:28 följande:
    Förklaring enligt swedbank.Servicekonto är ett konto som är till för att ge dig en bättre överblick över dina fasta månadsutgifter som till exempel hyra och lån.
    Men hur fungerar det rent praktiskt? Vad är det som gör att man får en bättre överblick än på ett vanligt lönekonto kopplat till internetbanken?
  • Tooticki
    Tx2 skrev 2008-07-25 09:00:18 följande:
    Ingen skillnad alls, bara ett annat namn på kontot.
    Ah, jag förstår
  • Tooticki

Vi har dyra intressen men gemensamma, såsom dykning t ex. Eftersom det är något vi oftast gör ihop är det viktigt för oss båda att vi har bra utrustning för det. Min man hade egen utrustning innan vi träffades och nu vill han att vi köper de delar av utrustningen jag saknar (ca 35 000 kr) och då blir det för gemensamma pengar. Sen har vi kamerautrustning som är värd en del och ska köpa till mer innan vi åker utomlands i höst, även om jag är den som fotar mest tycker min man att det är väldigt kul att ha mycket kort. Sen är det ju resorna då, de dyra, långa resorna gör vi ju ihop, gör vi kortare med kompisar så kostar det ju oftast inte jättesummor så det blir inget hål i budgeten av det.

Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???