• lbmarbrg

Hur har ni det ekonomiskt???

Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?

Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker

• Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???
  • tonårsmorsa

Kan tillägga att en sak som gjorde att vi valde gemensam ekonomi var just föräldraledigheten. Jag var föräldraledig totalt 2,5 år medan min man var hemma 6 månader. Det påverkar inte bara inkomsten under föräldraledigheten, utan även löneutvecklingen under tiden. Är ju ganska vanligt att kvinnan är hemma längre tid än mannen, och kanske inte helt juste att hon ska drabbas ekonomiskt av detta.

• lbmarbrg

Precis tonårsmorsa. Hur har ni med delad ekonomi gjort under föräldraledighet? Då är det ju stora skillnader på inkomsterna.

• 20080802

Är det bara vi som är oense om hur man vill ha det??? Min man (blivande) tror starkt på individuellt ansvar och vill inte att allt ska vara gemensamt medan jag önskade att vi hade det. Vi sätter in pengar på ett hushållskonto i proportion mot hur mycket vi tjänar, och därifrån tar vi alla gemensamma utgifter. resten är vårt eget. Vi har nu även skrivit äktenskapsförord där vi specar alla tillgångar, både nuvarande och framtida, som enskild egendom bortsett från sådant som vi skaffar tillsammans.

• 20080802

Vad gäller föräldraledighet har vi delat nästan lika, men anpassar förstås hurmycket vi betalar in till hushållskontot efter vad man får från försäkring/anställning.

• Lillsnufflan

Oj, jag har haft två långvariga, seriösa förhållanden och vi har alltid haft gemensam ekonomi. Jag tror jag hade haft svårt att leva ihop med en man som såg så olika på pengar. Jag vet inte hur det hade gått ihop med min familj heller då vi har en del gemensamma tillgångar (sommarhus etc.) som vi hjälps år solidariskt med. Det är aldrig någon som har koll på vem som lägger ut pengarför vad, den som för tillfället har råd betalar bara, vi ger varann rätt mycket pengar kors och tvärs också.

Men frågan är väl hur du ser på det: Känns ert upplägg OK för dig, eller känns det som om du har fått ge avkall på orimligt mycket? Kanske kan er bank hjälpa er att lägga upp er ekonomi på ett sådant sätt att det känns rimligt för båda? Kompromissa måste man alltid i ett förhållande, men båda måste vara beredda att ge något, annars blir det ingen kompromiss.

Sedan blir jag lite nyfiken: Tjänar ni ungefär lika myket? Och vad händer om ni t.ex. skulle få ett sjukt barn och den ene av er tvingas stanna hemma och den andre fortsätter jobba?

20080802 skrev 2008-07-25 12:47:44 följande:
    Är det bara vi som är oense om hur man vill ha det??? Min man (blivande) tror starkt på individuellt ansvar och vill inte att allt ska vara gemensamt medan jag önskade att vi hade det. Vi sätter in pengar på ett hushållskonto i proportion mot hur mycket vi tjänar, och därifrån tar vi alla gemensamma utgifter. resten är vårt eget. Vi har nu även skrivit äktenskapsförord där vi specar alla tillgångar, både nuvarande och framtida, som enskild egendom bortsett från sådant som vi skaffar tillsammans.
  • Hofsan

Men ni som har helt gemensam ekonomi, ni har inte det som vi då väl , att tex den ena har en väldigt dyr hobby som min sambo har(fallskärmshoppnig)eller?

• Pumpkin
    Hofsan skrev 2008-07-25 13:07:53 följande:
    Men ni som har helt gemensam ekonomi, ni har inte det som vi då väl , att tex den ena har en väldigt dyr hobby som min sambo har(fallskärmshoppnig)eller?
    Min man hoppar inte fallskärm nej, men han har andra dyra intressen precis som jag (dock inte aktivt just nu). Om båda har dyra intressen förstår jag inte riktigt varför man ska dela på det? Det gör jag iofs ändå inte, det handlar bara om att kompromissa
  • Hofsan
    Duchess skrev 2008-07-25 13:08:42 följande:
    Hittade just detta på Expressen. Intressant att höra hur fyra män (som ofta ses som machomän/mansgrisar) ser på hur man ska värdera hemarbete och dela på ekonomin... www.expressen.se/dejting/1.1241165/vad-ar-en-...
    Hehe hemarbetet delar vi ganska lika. Ja städar, han bruar diska, han byter däck på min bil, klipper gräset osv
  • Hofsan
    Pumpkin skrev 2008-07-25 13:09:27 följande:
    Min man hoppar inte fallskärm nej, men han har andra dyra intressen precis som jag (dock inte aktivt just nu). Om båda har dyra intressen förstår jag inte riktigt varför man ska dela på det? Det gör jag iofs ändå inte, det handlar bara om att kompromissa
    Nä det e ju skillnad om man har dyra intresen båda två men det skulle aldrig falla mig in att betala hans fallskärm på 40 000 kr och alla hopp han gör varje vecka. Det får han minsann själv betala och spara ihopa till.
Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???